24 mei 2019 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Alles over Backlinks

6 minuten lezen
Links tussen websites

Sinds de oorsprong van SEO spelen backlinks een rol bij het verbeteren van de organische resultaten van een website. Maar wat zijn backlinks nou eigenlijk precies? Zijn ze nog steeds net zo belangrijk als vroeger? Moet je nu goed in de gaten houden of je geen spam links krijgt? In dit artikel gaan we hier dieper op in.

Een backlink is een link van een externe website naar jouw website en geven een belangrijke indicatie aan de zoekmachine hoe betrouwbaar en autoritair de website is. Een backlink is een manier om linkwaarde te verkrijgen voor een website. In hoeverre de backlink hier bij helpt, is afhankelijk van de relevantie van de externe website aan jouw website en de autoriteit van die website op zijn beurt. Stel je hebt een bakkers website en je krijgt een backlink van een kledingwinkel, dan is de relevantie laag, omdat het een hele andere branche is. Maar als een graanleverancier linkt naar een bakkerij, dan is de relevantie wel hoog, omdat beide bedrijven verwant zijn aan elkaar.

Een backlink

Backlinks geven linkwaarde door naar de ontvanger en daarmee groeit de autoriteit van een website. Om deze links te kunnen volgen, moet een zoekmachine de links ‘mogen’ volgen. Standaard gebeurt dit, maar er zijn manieren om een zoekmachine te ontmoedigen een link te volgen. Deze ontmoediging gebeurt middels het ‘nofollow’ attribuut (te herkennen aan rel=”nofollow” bij de link in de broncode. De tegenhanger, het follow attribuut, zul je niet veel tegenkomen. Het is namelijk overbodig om dit toe te voegen. Zodra er geen “nofollow” toegevoegd is, dan is deze link automatisch volgbaar.

Om de reden te achterhalen waarom deze attributen in het leven zijn geroepen, moeten we kijken naar de manier vroeger aan linkbuilding werd gedaan. Toen SEO specialisten ontdekte dat backlinks en autoriteit van belang zijn geworden voor de zoekmachines (introductie van Google’s PageRank), ging iedereen op zoek naar manieren om zoveel mogelijk backlinks te verkrijgen. Forums, blogs en websites met user-generated content werden ondergespamd met backlinks. In 2005 werd hier een stokje voor gestoken door Google’s Matt Cutts en Jason Shellen van Blogger. Zij introduceerde de follow en nofollow attributen. Na deze introductie werd het nofollow attribuut aan veel user generated content toegewezen, waarmee een einde aan de spam kwam.

Dat wil echter niet betekenen dat nofollow backlinks geen waarde hebben. Ze geven dan wel geen directe linkwaarde door (vermoedelijk, zeker weten we het nooit), maar ze kunnen wel voor verkeer zorgen. Een link is namelijk geïntroduceerd als manier om verkeer door te sturen. Een gezonde website bouwt dus over zijn levenstijd een collectie aan backlinks op, zowel follow als nofollow.

Ja, backlinks zijn nog steeds belangrijk, maar de manier waarop zoekmachines ze beoordelen is behoorlijk geëvolueerd. In de begindagen van SEO was het vooral een kwestie van kwantiteit boven kwaliteit. Tegenwoordig leggen zoekmachines meer nadruk op de relevantie en de autoriteit van de websites die naar jou linken.

Bij SDIM zijn we van mening dat backlinks niet meer nodig zouden moeten zijn voor het opbouwen van je autoriteit. Vermeldingen op socials en in teksten op andere websites zou in onze optiek voldoende moeten zijn. Dan gaat autoriteit namelijk veel meer om het opbouwen van je merkbekendheid in plaats van zo veel mogelijk linkjes naar je website toe krijgen. Helaas laat de recente Google leak toch zien dat de zoekmachine nog altijd nadrukkelijk kijkt naar backlinks en diverse API’s gebruikt om de waarde te bepalen en om te zien waar ze vandaan komen. Dit betekent dat linkbuilding nog lang geen verleden tijd is en daarom blijven wij nadenken over strategieën om de autoriteit zo goed mogelijk te optimaliseren.

Een sterk backlink profiel wordt gekenmerkt door een combinatie van factoren:

  • Kwaliteit van de links: Links van websites met een hoge autoriteit en relevantie in jouw niche.
  • Diversiteit van de links: Een variatie in de soorten websites die naar jouw website linken, zoals blogs, nieuwswebsites, forums, etc.
  • Natuurlijke groei: Backlinks die organisch zijn verkregen, zonder manipulatieve technieken, zoals PBN’s.
  • Relevantie: Links van websites die inhoudelijk gerelateerd zijn aan jouw eigen content

Google legt steeds meer nadruk op de E-E-A-T pijlers (Expertise, Experience,  Authoritativeness en Trust) en daarom is het belangrijk om links te verkrijgen van betrouwbare, relevante en kwalitatieve websites. Wij hebben hier meerdere richtlijnen voor opgezet. Onderdeel van onze kwaliteitseisen zijn:

  • Geen linkruil, hier zijn wij heel stellig in.
  • De verwijzende website moet organisch verkeer hebben. Als Google hen geen organisch verkeer toevertrouwd, hoe betrouwbaar (en dus hoe waardevol) is de backlink dan?
  • De website moet geen indicatie van spam bevatten.
  • Het domein waar de backlink vandaan komt, is relevant aan het domein of is een autoriteit op zich.

Er zijn verschillende tools beschikbaar om je backlink profiel te analyseren, zoals Ahrefs, Majestic en SEMrush. Deze tools geven inzicht in het aantal backlinks, de kwaliteit en de herkomst ervan. Dat laten ze zien aan de hand van metrieke scores, zoals “domain rating (DR)” of “Domain Autority (DA)”. Daarnaast kun je ook ontdekken welke pagina’s de meeste backlinks ontvangen en of er schadelijke of spammy backlinks zijn die je moet aanpakken. Bij SDIM gebruiken wij dit soort tools vooral om een indicatie te krijgen van de situatie. Het is namelijk third party data waar je mee werkt en we weten niet exact hoe de scores tot stand zijn gekomen. Die metrics zijn namelijk makkelijk te manipuleren en kunnen continu wijzigen bij een verandering in de manier hoe ze tot stand komen. Daarom adviseren wij om de gegevens van third party tools met een korrel zout te nemen. Kijk vooral naar de waardevolle links in het backlink portfolio en vergelijk die met de concurrenten. Dan krijg je een beter beeld van hoe goed de autoriteit van jouw website is.

Bij SDIM gebruiken we in ieder geval de volgende tools om naar backlinks te kijken:

PBN’s (Private Blog Networks) zijn netwerken van websites die speciaal zijn opgezet om voor linkbuilding. Ze linken allemaal naar elkaar toe om op die manier een fictieve autoriteit op te bouwen. SEO tools zoals Ahrefs en SEMrush hangen hier metrieke scores aan en dit kan leiden tot misleidende resultaten. Vaak worden dit soort domeinen verkocht aan de hand van deze scores. Denk aan sales lines zoals: “300+ High quality DA backlinks”. Dit klinkt heel mooi, maar in de praktijk haal je er weinig resultaten uit. In het verleden waren PBN’s effectief, maar nu worden ze sterk afgeraden. De algoritmes van Google zijn er de afgelopen jaren namelijk steeds beter in geworden om deze manipulatieve praktijken te herkennen.

De dienst autoriteit / linkbuilding is op te delen in drie werkzaamheden:

  • Kwalitatieve linkbuilding outreach
  • Digitale PR
  • Linkwaardige contentcreatie

Bij outreach benaderen we proactief websites die relevant zijn aan jouw website. Wij bieden hen kwalitatieve content aan in de vorm van media of copywriting. In ruil hiervoor krijg jij een link naar jouw website in deze tekst.

Digital PR is een krachtig middel om op grotere schaal backlinks te verkrijgen. Door het aanbieden van content die deelwaardig is, bied je diverse publishers de kans om jouw artikelen over te nemen. In deze artikelen wordt verwezen naar jou website voor meer informatie of als bronvermelding van het persbericht.

Google ziet het liefst backlink op organische manier ontstaan. Dit heeft ook bij SDIM de voorkeur. Door steengoede content te maken, vinden mensen jouw content en willen mensen naar jou linken als ze het over jouw content hebben. SDIM kan helpen met creëren en bedenken van linkwaardige content (of concept). Denk hierbij aan content als

  • Linkwaardige infographics
  • Whitepapers
  • Brancheonderzoeken
  • etc. 

Middels deze manier werk je aan hoogwaardige content die op de eigen site geplaatst wordt. De content is zó waardevol dat andere websites linken naar de informatie. Deze strategie is eigenlijk meer onderdeel van een contentstrategie dan SEO. 

Target

Wil jij werken aan jouw autoriteit?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *