12 mei 2025

Leer in 8 manieren hoe AI jouw e-commerce kan verbeteren

4 minuten lezen
AI, e-commerce, chatbots, virtuele assistenten

AI wordt tegenwoordig in vrijwel elke branche toegepast, maar wat kan AI nu echt betekenen voor e-commerce? AI kan de klantervaring op jouw website verbeteren, bedrijfsprocessen efficiënter laten verlopen en een vlekkeloze omnichannel-ervaring bieden. Begin vandaag nog en wees de concurrentie voor!

Laat AI de aankoopgeschiedenis, het klantgedrag en de voorkeuren van jouw klanten analyseren om gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen. Dit verhoogt de klanttevredenheid en stimuleert herhaalaankopen. Uit een recente case study blijkt dat Amazon en Shopify AI succesvol inzetten om de gebruikerservaring te verbeteren via persoonlijke aanbevelingen. Zo is 35% van Amazons totale omzet afkomstig van AI-gedreven aanbevelingen, wat ook bijdraagt aan een hogere klantretentie.

Het e-commerce bedrijf Shopify rapporteerde bovendien een stijging van 20% in kwartaal verkopen dankzij AI-gepersonaliseerde product aanbevelingen.

Voorbeelden van AI gedreven gepersonaliseerde e-commerce systemen

Aftership personalization

  • AB testing & dashboard
  • Integratie met meerdere e-commerce platformen 
  • Volledige API support 
  • Geautomatiseerde tag extractie

Rebuy

  • AB testing & dashboard
  • Gebruikersfeedback functie
  • Compatibiliteit tussen platformen

Door middel van AI-gedreven chatbots kun je verschillende klantvragen direct afhandelen. Chatbots bieden ondersteuning tijdens het aankoopproces, wat leidt tot een hogere conversie en betere klantbeleving. Uit recent onderzoek blijkt dat het inzetten van AI-chatbots en virtuele assistenten leidt tot een lager percentage verlaten winkelmandjes en een stijging van 40% in klantinteracties.

Amazon past deze technologie ook toe. Het bedrijf analyseert chatbot data om het aankoopgedrag te voorspellen. Dankzij deze AI-strategie kan Amazon producten al verzenden voordat een klant deze daadwerkelijk bestelt. Deze producten worden vervolgens verzonden naar hubs in de buurt van klanten. Een strategie die bekendstaat als ‘anticiperende verzending’.

Speciale chatbots gemaakt voor e-commerce:

Gladly sidekick

  • Generatieve AI en codevrij automatisering
  • Maakt selfservice e-commerce mogelijk
  • Handelt transacties, retouren en omruilingen af
  • Biedt support op verschillende kanalen 

Certainly 

  • Integraties met populaire helpdesk software en CRM-oplossingen 
  • Codevrije sjabloon integraties
  • Plug-and-play shopify integratie

Met AI-gestuurde dynamic pricing strategie kun je prijzen in realtime aanpassen op basis van vraag, concurrentie, trendvoorspellingen en klantgedrag. Zo blijf je concurrerend en maximaliseer je jouw winst. Kijk bijvoorbeeld naar Amazon: het grootste e-commercebedrijf ter wereld voert dagelijks meer dan 2,5 miljoen prijsaanpassingen uit via een AI-gestuurd prijssysteem. Deze strategie richt zich op de consumentenvraag, waarbij prijzen voortdurend worden geoptimaliseerd om conversies te verhogen en klanten de best mogelijke prijs te bieden. Het resultaat? Tevreden klanten die terugkomen en loyaal blijven.

AI kan klanten groeperen op basis van gegevenspatronen, zoals koopgedrag en interesses. Hierdoor kun je gerichte marketingcampagnes ontwikkelen die veel relevanter en effectiever zijn.

Neem bijvoorbeeld de case van het merk Burberry. Door een AI-chatbot te integreren kon het merk waardevolle data verzamelen en analyseren van terugkerende klanten. Op basis van deze gegevens werden gepersonaliseerde aanbevelingen gedaan en is het aantal terugkerende klanten toegenomen met maar liefst 50%.

Bespaar tijd door AI te gebruiken voor het automatisch creëren van product beschrijvingen. Door enkele belangrijke punten in te voeren, zorgt AI voor consistente, SEO-geoptimaliseerde content die beter gevonden wordt in zoekmachines

Een e-commerce case van technologie expert Shelly palmer wist resultaat te leveren door AI te implementeren en zag 113% toename in blogs en 7% in het algehele siteverkeer. Dit bewijst hoe AI marketing teams kan ondersteunen in het efficiënter creëren van waardevolle content, met directe impact op zichtbaarheid en conversie.

Gebruik AI om je klantreviews en feedback automatisch te analyseren. Dit helpt je om in één oogopslag inzicht te krijgen in de klanttevredenheid en marktsentiment, waardoor je jouw producten, dienstverlening of communicatie naar de klant toe kan verbeteren. 

Sephora, een grote cosmetica retailer, is hier een goed voorbeeld van. Het bedrijf zette AI- gestuurde sentimentanalyse om klantfeedback van sociale media, e-mail en online reviews te analyseren. Dankzij deze inzichten kon Sephora sneller inspelen op klantbehoeften, hun assortiment optimaliseren en de algehele klanttevredenheid verhogen.

Gebruik AI-tools om e-mailcampagnes te optimaliseren. Analyseer het gebruikersgedrag om te bepalen wanneer, hoe vaak en met welke inhoud je klanten het beste kunt benaderen. Dit verhoogt niet alleen de open- en klikpercentages, maar leidt ook tot meer conversies en klantbetrokkenheid. AI maakt het mogelijk om je marketing echt af te stemmen op het gedrag en de voorkeuren van je klanten, volledig geautomatiseerd, maar toch persoonlijk.

Wil je meer weten hoe het proces van (e-mail)marketing automation werkt? Onze specialisten staan je graag te woord!

Neem contact op!
Advies nodig?

AI stelt je in staat om advertenties in realtime aan te passen op basis van de interacties en voorkeuren van je doelgroep. Zo verhoog je de relevantie van je advertenties en verbeter je je return on investment (ROI). 

Platformen zoals Etsy en ebay maken al gebruik van AI om een hyper gepersonaliseerde winkelervaring te bieden, die vergelijkbaar is met het algoritme van TikTok en Instagram. Door klantdata en gedragsinformatie slim te analyseren, tonen zij gebruikers advertenties en producten die aansluiten op hun individuele interesses. 

Met AI kunnen e-commerce bedrijven efficiënt hun hele waardeketen optimaliseren: van gepersonaliseerde aanbevelingen en slimme chatbots tot dynamische prijsstelling en hyper gepersonaliseerde advertenties. Door deze AI technieken stap voor stap te implementeren, verbeter je niet alleen de klantbeleving en verhoog je conversies, maar groei je ook mee met de toekomst van e-commerce. Begin vandaag nog met één van deze 8 manieren en ontdek welke oplossing het beste bij jouw organisatie past.

Weet je niet waar je moet beginnen en zie je door de bomen het bos niet meer. SDIM helpt je graag verder en biedt gericht advies aan!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *