Featured snippets

Wanneer de gebruiker een vraagt stelt aan Google kunnen featured snippets (of uitgelichte fragmenten) worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. Een featured snippet is een uitgelicht blok bovenaan de zoekresultaten met daarin (een samenvatting van) het antwoord op de vraag. Dit uitgelichte fragment bevat tevens de paginatitel, de URL en een link naar de pagina waar het antwoord op te vinden is.

featured snippet

Voorbeeld featured snippet

Voorafgaand aan featured snippets

Google werkt er aan om meer accurate resultaten weer te geven en een betere gebruikerservaring te bieden. Voor het vertonen van de uitgelichte fragmenten in 2014, had Google al Knowledge Graph (2012) en de Answer Box (2013) ontwikkeld. in tegenstelling tot de Knowledge Graph en Answer Box komen de resultaten in de featured nippets niet uit de database van Google zelf. De resultaten in de featured snippets komen uit bronnen van derden, waardoor gebruikers nu op een snelle manier antwoord kunnen krijgen op veel meer verschillende vragen.

Effect op websitebezoeken

Een featured snippet kan een antwoord op de vraag van de gebruiker geven. Hierdoor kan de gebruiker zonder doorklikken antwoord krijgen op de gestelde vraag. Logischerwijs ontstaat veel discussie over het effect van featured snippets voor websitebezoek. Recente blogposts van Search Engine Land en SEMrush wijzen uit dat featured snippets wel degelijk een positief effect kunnen hebben en leiden tot meer verkeer naar websites. Mede doordat een uitgelicht resultaat je een enorm concurrentievoordeel biedt, zien wij ook bij onze klanten een stijging in bezoeken op pagina’s die worden vertoond in de uitgelichte resultaten.

Optimaliseer uw website voor featured snippets

Google gebruikt zijn eigen algoritme om de pagina met het meest waarschijnlijke antwoord op de vraag van de bezoeker te tonen in de featured snippet. In tegenstelling tot andere rich snippets in de zoekresultaten van Google is het niet mogelijk om een pagina te markeren voor uitgelichte fragmenten met gestructureerde data. Omdat u waarschijnlijk geen tijd heeft om het algoritme van Google te kraken geef ik graag de volgende suggesties om vertoond te worden in de featured snippets:

  1. Bepaal welke (simpele) vragen Google gebruikers in uw marktgebied hebben. Een eenvoudige zoekopdracht als: ‘grootte nederland’ biedt vaak niet de mogelijkheid om een featured snippet te tonen. Regelmatig zien wij een direct antwoord uit de Google database verschijnen. Gebruik keyword research tools om de juiste zoekopdrachten te bepalen.
  2. Maak antwoorden beknopt en concreet op de pagina. De meest voorkomende lengte van featured snippets is tussen de 40 en 50 woorden. Het is een goed idee om het antwoord op de vraag aan te passen aan de grootte van de snippet. Wanneer dit niet mogelijk is, raden wij aan om altijd een samenvatting van het antwoord te maken in een paragraaf op een goed gestructureerde pagina.
  3. Het gebruik van subkoppen, lijsten en tabellen zijn handige hulpmiddelen om zoekmachines te laten bepalen waar de inhoud van de pagina over gaat. Mede hierdoor bepaalt Google welke zoekopdrachten relevant zijn aan de inhoud. Het is een goed idee op een gehele zoekopdracht als heading tag op de pagina te verwerken. In een onderzoek van STAT search Analytics bleek een <table> element 21 procent vaker voor te komen op een pagina vertoond in de featured snippets dan in een normaal zoekresultaat. Een <ol> (geordende lijst) element bleek zelfs 41,6 procent vaker voor te komen.
  4. Voeg een veelgestelde vragen (FAQ) sectie toe aan uw website. Alle veelgestelde vragen kunnen op één pagina getoond worden. Zorg voor een overzichtelijke en goed gestructureerde pagina.
  5. Directe backlinks zijn minder belangrijk voor de rangschikking in de featured snippets. De pagina over 404 errors bovenin deze blogpost heeft geen externe verwijzende domeinen. Wel is het van belang dat het domein een hoge autoriteit heeft opgebouwd.

Hoe meet ik uitgelichte fragmenten?

Via Google Search Console kunt u eenvoudig het gebruik van uitgelichte fragmenten (featured snippets) meten. In het rapport zoekanalyse kunt u filteren op uitgelichte fragmenten.

uitgelichte fragmenten google search-console

Uitgelichte fragmenten meten in Google Search Console

 

Update 10-05-2017: De filterfunctie voor uitgelichte fragmenten is nooit volledig uitgerold.  De functie was alleen beschikbaar voor beta testers zoals S&D Interactive Media. Op dit moment is de filtermogelijkheid helaas niet meer beschikbaar.

Wilt u meer weten over featured snippets of heeft u een opmerking? Laat gerust een reactie achter onder deze blogpost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *