Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opWanneer de gebruiker een vraagt stelt aan Google kunnen featured snippets (of uitgelichte fragmenten) worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. Een featured snippet is een uitgelicht blok bovenaan de zoekresultaten met daarin (een samenvatting van) het antwoord op de vraag. Dit uitgelichte fragment bevat tevens de paginatitel, de URL en een link naar de pagina waar het antwoord op te vinden is.
Voorbeeld featured snippet
Google werkt er aan om meer accurate resultaten weer te geven en een betere gebruikerservaring te bieden. Voor het vertonen van de uitgelichte fragmenten in 2014, had Google al Knowledge Graph (2012) en de Answer Box (2013) ontwikkeld. in tegenstelling tot de Knowledge Graph en Answer Box komen de resultaten in de featured nippets niet uit de database van Google zelf. De resultaten in de featured snippets komen uit bronnen van derden, waardoor gebruikers nu op een snelle manier antwoord kunnen krijgen op veel meer verschillende vragen.
Een featured snippet kan een antwoord op de vraag van de gebruiker geven. Hierdoor kan de gebruiker zonder doorklikken antwoord krijgen op de gestelde vraag. Logischerwijs ontstaat veel discussie over het effect van featured snippets voor websitebezoek. Recente blogposts van Search Engine Land en SEMrush wijzen uit dat featured snippets wel degelijk een positief effect kunnen hebben en leiden tot meer verkeer naar websites. Mede doordat een uitgelicht resultaat je een enorm concurrentievoordeel biedt, zien wij ook bij onze klanten een stijging in bezoeken op pagina’s die worden vertoond in de uitgelichte resultaten.
Google gebruikt zijn eigen algoritme om de pagina met het meest waarschijnlijke antwoord op de vraag van de bezoeker te tonen in de featured snippet. In tegenstelling tot andere rich snippets in de zoekresultaten van Google is het niet mogelijk om een pagina te markeren voor uitgelichte fragmenten met gestructureerde data. Omdat u waarschijnlijk geen tijd heeft om het algoritme van Google te kraken geef ik graag de volgende suggesties om vertoond te worden in de featured snippets:
Via Google Search Console kunt u eenvoudig het gebruik van uitgelichte fragmenten (featured snippets) meten. In het rapport zoekanalyse kunt u filteren op uitgelichte fragmenten.
Uitgelichte fragmenten meten in Google Search Console
Update 10-05-2017: De filterfunctie voor uitgelichte fragmenten is nooit volledig uitgerold. De functie was alleen beschikbaar voor beta testers zoals SDIM. Op dit moment is de filtermogelijkheid helaas niet meer beschikbaar.
Wilt u meer weten over featured snippets of heeft u een opmerking? Laat gerust een reactie achter onder deze blogpost.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord