Google introduceert Search Analytics API

Naar aanleiding van de goede feedback die Google heeft ontvangen op het zoekanalyse rapport heeft Google besloten de Search Console API uit te breiden en de zoekanalyse data toegankelijk te maken voor ontwikkelaars via de Search Analytics API. Het doel van de gegevenskoppeling van Google is om het voor onder andere website-eigenaren en SEO-specialisten gemakkelijker te maken om prestatiegegevens van zoekopdrachten in te laden in andere applicaties en tools.

Wat is een API

Een Application Programming Interface (API) is een verzameling van gegevens op basis waarvan een (meestal extern) computerprogramma kan communiceren met een ander onderdeel of programma. Een API vormt vaak toegang tot een bibliotheek van gegevens, zoals ook in het geval van de Search Analytics API. De gebruiker van een API kent geen details van hoe de gegevens tot stand zijn gekomen, maar kan dankzij de API wel de gegevens gebruiken. Een API is een architectonische benadering die draait om het verstrekken van gegevens aan verschillende toepassingen ten behoeve van verschillende soorten consumenten.

Hoe werkt de Search Console API?

Iedereen met een geverifieerde website in Google Search Console mag gratis gebruik maken van de Search Console API. De laatste versie van de API (versie 3) heeft een standaard limiet van 10.000.000 zoekopdrachten per dag. Als u in het verleden gebruik heeft gemaakt van een van de andere API’s van Google zal het gemakkelijk zijn om aan de slag te gaan. Via Google Developers Console kunt u toegang krijgen tot alle beschikbare API’s, waaronder de Google Search Console API, waarmee de data uit het zoekanalyse rapport opgehaald kan worden. Naast deze data kan via de API ook informatie over sitemaps, websites en crawlfouten opgehaald en aangepast worden. De technische handleiding voor de API is beschikbaar via de website van Google.

Google API voor Search Analytics

Wat kan ik met de zoekanalyse data

Via de Search Console API kunt u query’s draaien over de zoekanalyse data om prestaties van uw website in de organische zoekresultaten van Google te verbeteren. U kunt bijvoorbeeld zien welke pagina’s het meest bezocht worden, welke zoektermen gebruikt worden en of gebruikers op smartphone of desktop uw website bezoeken via de organische zoekresultaten. Een aantal andere voorbeelden van interessante data die binnengehaald kan worden via de API:

  • Veranderingen in zoekverkeer in de loop van de tijd. Met welke zoektermen bezoekers binnenkomen op de website en op welke zoektermen de website wordt getoond.
  • Bekijk het verschil tussen zoekopdrachten op smartphones en desktop en gebruik deze data om de mobiele targetting te verbeteren.
  • Zie welke pagina’s de hoogste en laagste CTR (doorklikratio) hebben.
  • Historische data opslaan. Hierdoor is de limiet van 90 dagen vanaf nu niet meer van toepassing.

Met zoekanalyse is het mogelijk om data te combineren, filteren en segmenteren op vrijwel elke manier. Er kan bepaald worden hoe de gegevens in het rapport worden gegroepeerd. De mogelijkheden zijn eindeloos, zeker nu de data ook gecombineerd kan worden met andere SEO tools.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *