Call tracking

Call Tracking: wat is het en waarom uw bedrijf er baat bij heeft

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingCall Tracking: wat is het en waarom uw bedrijf er baat bij heeft

Wat is call tracking?

Call tracking is een manier om de herkomst en waarde van telefonische oproepen naar een bedrijf inzichtelijk te maken. Met call tracking kunt u meten welke campagne heeft gezorgd voor het meeste telefonische verkeer, zowel online als offline. 

Stel dat u de eigenaar bent van een restaurant. U heeft advertenties geplaatst op Facebook, Google, een lokale krant en een magazine. Sinds de plaatsing van de advertenties worden er steeds meer telefonische reserveringen geplaatst dan voorheen. Een succesvolle marketingcampagne dus! Althans, dat gevoel heeft u. Er zijn namelijk geen concrete data beschikbaar waarop u deze conclusie kunt baseren (behalve als u aan elke beller vraagt hoe bij uw bedrijf terecht zijn gekomen). De toename aan reserveringen kan immers ook het gevolg zijn van de temperatuur of de aankomende feestdagen. Ook al zouden de positieve resultaten het gevolg zijn van de campagne, dan kunt u niet inzien welke advertentie de meeste reserveringen (en dus omzet) heeft opgeleverd. Call tracking biedt hiervoor een oplossing door per advertentiekanaal te laten zien hoeveel telefonische conversies u heeft gekregen. Zo kunt u uw marketingbudget baseren op feiten in plaats van gevoelens. Op deze manier bespaart u kosten en kun u slimmer investeren.

De voordelen bij de inzet van call tracking 

De drie grootste voordelen van zijn samengevat:

  • Inzicht in welke campagnes telefonische conversies hebben opgeleverd;
  • De herkomst van klanten verduidelijken door middel van telefonische data;
  • Bijstellen van marketingbudget door te investeren in kanalen die conversies opleveren. 

Call tracking is vrij eenvoudig. Met software zoals Qooqie zorgt ervoor dat er een uniek telefoonnummer wordt gekoppeld aan campagnes en zoekwoorden. Vervolgens laat dergelijke software zien via welke online of offline campagne een potentiële klant belt. Hiermee meet u het succes van de campagne(s) en verzamelt u data die u kunt toepassen bij volgende campagnes. Een dienst als Google Analytics biedt ook mogelijkheden om telefonische conversies bij te houden, maar in beperkte vorm en alleen voor online advertenties.

Wanneer en hoe call tracking inzetten? 

Call tracking is waardevol voor bedrijven die klanten binnenhalen door middel van telefonische oproepen naar het bedrijf. Dat is in veel gevallen zo. Het beeld dat consumenten tegenwoordig alleen nog maar mailen of chatten, klopt namelijk niet. Ga dus na of uw bedrijf baat heeft bij telefonisch contact. Probeer hierbij outside the box te denken. Een goede klantenservice kan bijvoorbeeld ook bijdragen aan het aantal conversies. 

Call tracking is in te zetten als meetinstrument voor tal van conversies. Deze kunt u een aparte waarde toekennen. Heeft er net iemand telefonisch contact opgenomen naar aanleiding van een advertentie in een krant en direct een aankoop geplaatst? Dan kunt u in de call tracking software deze oproep een hoge waarde toekennen. Belde er iemand voor alleen een vraag? Geef de conversie dan een middelmatige waarde. 

Naast conversies meten, is het programma ook bruikbaar voor het meten van bijvoorbeeld gemiste oproepen en telefonische drukte, bijvoorbeeld per uur of per weekdag. Alle resultaten zijn gemakkelijk in te zien, of in de tool zelf, of door middel van ons bijgeleverde Google Data Studio rapport. Hiermee ziet u duidelijk hoeveel belletjes u de afgelopen maanden gehad heeft, wat de waarde van deze contactopnames zijn en middels welk kanaal de bellers bij u terecht zijn gekomen.

call tracking

Demo Google Data Studio Dashboard Qooqie

Wilt u call tracking inzetten?

SDIM levert de volledige implementatie van call tracking maakt overzichtelijke rapportages waarin de herkomst en de waarde van telefonische oproepen duidelijk worden weergegeven. SDIM vertelt u graag meer over de voordelen van call tracking. Neem vrijblijvend contact op voor advies en meer informatie. 

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op