De nieuwe look van AdWords & Analytics

Het was even wennen, de vernieuwede interface die Google recentelijk uitrolde voor zowel AdWords als Analytics. Naast een opgefriste design werd AdWords voorzien van een nieuw logo. Niet gevreesd, de veranderingen zijn er vooral op gericht om de overzichtelijkheid te verbeteren en hebben geen grote implicaties voor de navigatie. SDIM heeft de belangrijkste veranderingen kort voor u op een rijtje gezet.

Het eerst wat opvalt bij het openen van de AdWords dan wel Analytics is de kleur van de hoofnavigatiebalk. Voor de conservatiever aangelegde AdWords en/of Analytics fan zal het verdwijnen van de respectievelijk vertrouwde groene en oranje kleur van de interface wellicht een schok zijn. Voor de gemiddelde gebruiker zal de verandering een stuk minder ingrijpend zijn. Voortaan zien we de menubalk alleen nog in stemmig grijs.

Het nieuwe design is onderdeel van een breder plan, zo zagen we dezelfde look en feel eerder al verschijnen bij onder andere Gmail. De  nieuwe lay-out moet vooral het gebruikersgemak vergroten en bovendien zorgen voor meer coherentie tussen verschillende Google diensten.

Als we de balk verder inspecteren dan zien we dat de menu-indeling iets is aangepast. Helemaal rechts zit nu bijvoorbeeld een tandwieltje met een dropdown menu. In de dropdown vinden we: facturering, algemene accountinstellingen, feedback en de help functie. Elk van deze opties heeft weer een eigen submenu welke links in beeld verschijnt. Zoek je bijvoorbeeld naar het menu-item ‘toegang tot accounts’ , dan staat deze tegenwoordig bij ‘accountinstellingen’. Verder valt bij Google Analytics op dat de grote ‘beheerder’ knop is verschoven naar het midden (voorheen uiterst rechts).
De belangrijkste veranderingen op inhoudelijk niveau zitten ‘m vooral in de details. Zo worden AdWords conversies tegenwoordig in de kolommen aangeduid als ‘geconverteerde klikken’, is het een stuk eenvoudiger om aparte Google Shopping campagnes op te zetten binnnen AdWords en kunnen grafieken makkelijker worden uitgedraaid. Kort samengevat kunnen we concluderen dat de grote veranderingen in de interface met name op het gebied van de vormgeving zijn gedaan. Nieuwe kleurstelling, ander lettertype, nieuw logo, etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *