GPT-3: Wat is de impact op online marketing?

In een eerdere blog kon u lezen over Natural Language Processing (NLP) maar de recente introductie van GPT-3, is hier in een game changer. Deze vorm van NLP heeft de potentie om de wereld van online marketing flink op te schudden. SDIM legt het uit in dit blog!

HomeBerichtenGPT-3: Wat is de impact op online marketing?
Geplaatst 10 november 2020 - Geschreven door: Dennis Boogaard

Wat is GPT-3?

OpenAI heeft het afgelopen jaar GPT-3 geïntroduceerd. GPT-3 staat voor “Generative Pretrained Transformer 3”, kort gezegd is dit een andere vorm van Natural Language Processing. Natural Language Processing is een deep learning vaardigheid van een computer om menselijke taal te interpreteren en te produceren. Dit is niet nieuw, de BERT update van Google draaide ook vooral om NLP, wat er voor zorgt dat zoekopdrachten en de zoekintentie beter geïnterpreteerd konden worden.

Het verschil met de BERT update, is dat GPT-3 veel breder ingezet kan worden. Het is niet enkel gemaakt om zoekintentie te begrijpen. GPT-3 is daarnaast ook vele malen krachtiger dan andere Natural Language Generators: het is opgebouwd uit 175 miljard parameters. Dat is ruim 10 keer meer dan Turing NLG, het NLP van Microsoft. Hierdoor is het zeer breed inzetbaar en heeft het minimale input nodig om te begrijpen wat de geschikte output is.

Dit model is in staat om tekst beter te interpreteren en een geschikt antwoord te geven, maar het kan ook gemakkelijk teksten samenvatten of vertalen. Wanneer u een vraagstuk invoert, interpreteert het niet alleen de tekst, maar ook uw taalpatronen. Deze data gebruikt het weer bij het genereren van een geschikt antwoord.

Zie hieronder een paar voorbeelden van de (eindeloze) mogelijkheden van GPT-3

Maar het kan bijvoorbeeld ook coderen: 

Of een lang stuk content, geschreven door GPT-3, over Twitter in de stijl van een 19e-eeuwse schrijver:

Wat heeft dit voor gevolgen voor SEO, content marketing en online marketing in het algemeen?

GPT-3 is in staat om in korte tijd, veel korte stukken tekst te leveren. Denk aan paginatitels, meta descriptions, unieke product teksten, alt tags of advertentieteksten. Bovendien kan dit gemakkelijk in alle talen. 

Wanneer u bijvoorbeeld een aantal eigenschappen van uw producten opsomt in bullet points, kan GPT-3 hier een goede, wervende tekst van schrijven, geheel in stijl van de rest van de content op de website. Dit kunt u zelf ook, maar GPT-3 kan dit in secondes, ook wanneer u 10 duizend producten op uw website heeft.

Een andere kracht van GPT 3 is dat het ook zeer goed is in lange stukken content. Denk bijvoorbeeld aan evergreen stukken content die vaak binnen uw industrie geschreven worden. Wanneer u een korte introductie aanlevert kan GPT-3 hier een degelijke, unieke tekst van maken, afgestemd op uw schrijfstijl.

Betekent GPT-3 het einde van copywriters? 

Nee, zeker niet. GPT-3 is namelijk niet 100% correct, net zoals dat alle informatie op het internet niet 100% correct is. GPT-3 is getraind met de hoogste kwaliteit van content, zoals betrouwbare nieuwswebsites, maar ook de laagste kwaliteit van content, denk aan forums en blogposts. Zo kunnen de, door GPT-3 gegenereerde, teksten beledigend, discriminerend of nep zijn en kan het ook zomaar complottheorieën bevatten. Het is dus van belang dat teksten altijd gecontroleerd en waar nodig aangepast worden.

Het commerciële gebruik van GPT-3 staat nog in de kinderschoenen, maar voor OpenAI wel al op de planning. Wanneer het dus echt breed gebruikt kan worden, is nog de vraag. Echter dat NLP steeds belangrijker wordt en nóg meer impact gaat maken, is zeker. 

SDIM houdt de vorderingen rondom Natural Language Processing nauwlettend in de gaten! Heeft u vragen aan de hand van dit blog? Neem dan contact op!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op