Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opReels is een nieuwe feature die het socialmediaplatform Instagram afgelopen week in vijftig landen lanceerde. Met deze aanvulling hoopt Instagram de strijd aan te gaan met de snelgroeiende Chinese sociale media-app TikTok. Maar hoe werkt Instagram Reels? Wat gebeurt er in het socialmedialandschap? En moet uw organisatie eigenlijk iets doen met Reels? Wij bespreken het in dit blog!
Instagram Reels is een nieuwe feature binnen de bestaande Instagram app. De gebruiker hoeft dus geen nieuwe app te installeren. Reels is een nieuwe manier voor creators, gebruikers en bedrijven om korte, creatieve of entertainende video’s te maken of te ontdekken. Met Instagram Reels maakt men een korte multi-clips van 15 seconden. Hierdoor kunnen gebruikers hun creativiteit de vrije loop laten. Een dansje, een reis, een recept, een ‘how to’: de mogelijkheden zijn oneindig.
Wanneer de gebruiker op het camera-icoontje linksboven in de app klikt, staat de Reels-optie naast ‘live’ en ‘verhaal’. Het concept is makkelijk: maak en edit de video op hetzelfde moment. Voeg muziek toe, gebruik leuke effecten en bepaal de snelheid van fragmenten. Hierdoor creëert de gebruiker gemakkelijk nieuwe content die gelijk deelbaar is met volgers. De video vertoont de app tussen de andere content in de feed. Maar na het maken van een Reel ontstaat er ook een nieuw tabje in de app: Explore. Hier worden Reels van openbare accounts vertoond aan een groter publiek.
Dat klinkt bekend? Dat klopt. Met deze nieuwe feature hoopt Instagram volgers van het snelgroeiende platform TikTok (terug) te lokken. De Chinese app TikTok werkt met hetzelfde principe; wat een groot succes is. TikTok is het snelst groeiende socialmediakanaal ter wereld. Met 800 miljoen actieve gebruikers is het wereldwijd ook de meest gedownloade app. Daarnaast slaat de contentsoort goed aan bij een lastig te bereiken doelgroep: jongeren. 41% van de gebruikers is tussen de 16 – 24 jaar oud. Tel daarbij op dat TikTok een subliem algoritme heeft die relevante content voorschotelt aan gebruikers.
Met deze cijfers is TikTok geduchte concurrent voor Facebook, het moederbedrijf van Instagram. Facebook integreert vaker goedscorende functies van andere social kanalen. Denk hierbij aan Instagram Stories, wat erg lijkt op de app Snapchat. De lancering van Reels is daarom een logische stap. Wat Reels overigens goed onderscheidt van TikTok, is de mogelijkheid voor augmented reality toepassingen. Maar ook de optie om verschillende contentsoorten binnen één kanaal te bewaren en verzamelen. Of Instagram nog tegen de relatief nieuwe social gigant TikTok op kan? De tijd zal het leren.
Met een tweede speler in het veld die deze hapklare video’s mogelijk maakt, is het belangrijk om naar kansen te kijken voor uw organisatie. Deze korte, authentieke content heeft de potentie om uw merk creatief en onderscheidend neer te zetten. Instagram testte Reels het afgelopen jaar in Brazilië, Duitsland en Frankrijk waar volgens de appmaker een ‘explosie aan creativiteit’ ontstond op Instagram.
De testresultaten laten ook zien dat door Reels de betrokkenheid op Instagram-kanalen toeneemt. Dergelijke content biedt de mogelijkheid om een sterke community op te bouwen. Gebruikers vinden het namelijk leuk om virals te delen en creativiteit te verspreiden. Daardoor biedt Reels organisaties de kans om het bereik te vergroten, communities te bouwen en een creativiteitsdomein te claimen. En door de populariteit onder jonge gebruikers is met deze contentsoort ook een moeilijk bereikbare doelgroep aan te spreken. Reels kan daarom een interessante toevoeging zijn aan de marketingmix.
Weten of Instagram Reels een zinvolle toevoeging kan zijn voor uw socialmediastrategie? Neem vrijblijvend contact op met onze contentspecialisten!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord