Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opDe ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom deelt SDIM maandelijks de belangrijkste veranderingen. In deze social update lees je meer over de nieuwe features voor LinkedIn bedrijfspagina’s, hoe Snapchat inspeelt op de groeiende AR-markt, YouTube’s emoji-tests, Instagram’s nieuwe functies en TikTok steeds transparanter over aanbevolen video’s. Lees je mee?
LinkedIn is op het moment een van de meest duidelijk gepositioneerde socialmediaplatformen in het landschap; focus op de zakelijke markt. Dit maakt het een perfect platform voor business-to-business marketinginspanningen. We hebben goed nieuws voor iedereen die LinkedIn ook in 2023 onderdeel maakt van de marketingmix. Zo kondigde het platform aan features te verbeteren. Organisaties kunnen straks meer doen met LinkedIn Nieuwsbrieven, meer doelgroepinzichten bekijken én downloaden en meer inzichten verkrijgen over de concurrentie content trends. We zetten de ontwikkelingen op een rij:
Een aantal goede ontwikkelingen voor socialmedia- en contentmarketeers. En er is nog meer onderweg. Zo schrijft LinkedIn: “And these top-line features are just the beginning. Our products are constantly changing and evolving to help platform organizations expand their reach and engage even more members and potential customers via quality, targeted content.” Dat belooft dus veel goeds – onze social specialisten zijn in elk geval zeer benieuwd!
Sinds vorig jaar januari hebben Snapchat gebruikers meer dan 5 miljard keer gebruik gemaakt van augmented reality shopping lens. Het platform heeft aangegeven veel succes te boeken met de nieuwe ontwikkeling. Dit komt voornamelijk doordat het shoppen steeds interessanter en interactiever wordt. Deze maand heeft Snapchat ook aangegeven dat merken hun productcatalogi kunnen koppelen om te beginnen met AR Lenservaringen. Het platform combineert de handelscatalogus van het merk samen met de personalisatie en prestatie van AR-try-on productvisualisatie. Dit zorgt ervoor dat de producten worden gepresenteerd binnen de shopping lens van het platform. Door middel van productcatalogus worden alle productinformatie zoals productnaam en prijs visueel weergeven bij het gebruiken van de lens. De gebruiker kan hierdoor verschillende producten uitproberen en krijgt de belangrijkste informatie te zien.
De shopping lenses zijn speciaal ontworpen om de gebruikers een nieuwe manier te bieden van interactie, het product visueel te passen en uitproberen. Daarnaast is het gebruiksvriendelijk en met enkele klikken is het mogelijk om het product te bestellen. Door een toename in het gebruik van de AR shopping verwacht Snapchat dat meer bedrijven hier gebruik van zullen maken.
Youtube heeft aangeven te willen testen met de nieuwe manier van reageren op live streams op basis van emoji’s. De kijker van een live stream heeft een keuze uit vijf verschillende emoji’s ❤️, 😀, 🎉, 😯 en 💯 om te kunnen reageren. De reacties zijn volledig anoniem, het is dus niet mogelijk om te zien wie de reactie heeft geplaatst.
Het plaatsen van de nieuwe emoji reactie is een uitbreiding van de Super Thanks sticker. Deze werd in 2019 geïntroduceerd waarbij de kijkers een mogelijkheid hebben om de streamers te bedanken aan de hand van een donatie.
Instagram is begonnen met het uitrollen van een nieuwe functie, het delen van gedachten en zien wat vrienden van plan zijn. De nieuwe functie genaamd “Notes” is een manier van het plaatsen van berichten, waarbij het mogelijk is om gebruik te maken tot 60 tekens van woorden en emoji’s. De notes blijven net als een foto of videoverhaal 24 uur lang staan en vrienden kunnen hierop reageren. Van vragen naar aanbevelingen over een onderwerp tot het aangeven wat het plan is van een gebruiker. Het is eenvoudige manier om gedachtes te delen of te beginnen met een gesprek.
Vervolgens is Instagram ook nog een functie aan het testen “het creëren van momenten met vrienden” Dit is een nieuwe manier van vastleggen van verhalen tot hoogtepunten en deze met vrienden te delen.
Het is nog niet alles, want Instagram heeft nog een update genaamd “samenwerken en bijhouden met de groep”
Instagram-gebruikers maken vaak groepen aan waarbij verschillende foto’s, video’s of verhalen met elkaar worden gedeeld. Daarnaast wordt een groep opgezet om met elkaar te communiceren. Instagram heeft daarom besloten om een update uitrollen om te zien of de samenwerking en interactie verder kan verbeteren binnen een groepsgesprek. Zo worden volgende functies uitgerold:
Let op, enkele functies bevinden zich in een testfase en zijn daarom niet voor iedereen beschikbaar. Mocht het een succes zijn, dan zal Instagram deze functies uitbreiden en zal het voor de meeste gebruikers beschikbaar zijn.
Het platform wil meer inzichten geven in waarom een bepaalde video wordt weergeven in “Voor jou” feed overzicht. Op de ‘for you page’ krijgen gebruikers verschillende video’s te zien op basis van verschillende activiteitsfactoren binnen de app. De komende weken zullen steeds meer gebruikers de optie krijgen “waarom deze video” te zien, waarbij het mogelijk wordt om te achterhalen waarom een bepaalde video wordt weergegeven. De optie wordt in meerdere landen uitgerold en is daarom nog niet voor iedereen beschikbaar.
Een korte uitleg over de nieuwe functie:
De aanbevolen video’s in de feed worden weergegeven op basis van TikTok algoritme en dit wordt gebaseerd op de volgende elementen:
Door het toevoegen van de nieuwe functie probeert TikTok de vriendelijkheid en transparantie van de app te verbeteren. Naar verwachting zal de app meer van dit soort functies uitbrengen. Blijf daarom altijd up-to-date van de nieuwe updates rondom social media en schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op