13 oktober 2021

E-commerce update oktober 2021

4 minuten lezen
app on mobile icon

De e-commercewereld groeit hard en is continu in verandering. SDIM zet maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje. In deze update leest u onder meer over de populariteit van mobiel winkelen, de livegang van Sponsored Products op de website van Albert Heijn, de toename van derde partijen op Bol.com en de populariteit van marktplaatsen in Duitsland.

De smartphone is het populairste apparaat om mee te shoppen. Van alle online consumenten heeft 58 procent ooit een aankoop via een smartphone gedaan. In de eerste helft van vorig jaar was dit nog 47 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

De e-commercemarkt kwam door de coronacrisis in een stroomversnelling. Daar is in de eerste helft van 2021 nog geen einde aan gekomen. Er werden online in totaal 182,2 miljoen aankopen gedaan, een stijging van 17 procent ten opzichte de eerste helft van 2020. De totale online consumentenbestedingen stegen in totaal met 19 procent naar € 14,8 miljard.

infographic Thusiwinkel Markt Monitor

Albert Heijn lanceert als eerste Nederlandse supermarkt Sponsored Products. Aanbieders kunnen via de website van Albert Heijn hun producten betaald promoten. Het model is vergelijkbaar met reeds bestaande advertentieplatforms zoals Google Ads en Sponsored Products van Bol.com.

Verkopers bepalen zelf welke producten ze extra zichtbaarheid willen geven. Per klik worden kosten in rekening gebracht, waarvan de hoogte per zoekwoord varieert. Consumenten zien de zoekresultaten op AH.nl en de AH app. De betaalde zoekresultaten zijn te onderscheiden van organische resultaten door een sponsored product-label.

Het nieuwe advertentieplatform is gelanceerd met zeven exclusieve partners. Albert Heijn meldt dat geïnteresseerde verkopers contact kunnen opnemen voor meer informatie.

MediaMarkt bouwt aan een marktplaatsfunctie voor de Nederlandse site. Dat zegt topman Shariar Khalili van MediaMarkt Benelux in een interview met Twinkle. Door de marktplaatsfunctie kunnen externe winkeliers hun aanbod vertonen op de site van MediaMarkt.

In Duitsland bestaat al een bètafase van een dergelijke marktplaats-integratie. Derde partijen kunnen zich hiervoor aanmelden.

Khalili zegt dat de marktplaats vooral dient om het productassortiment selectief uit te breiden. Als voorbeeld noemt hij dure televisies: ‘Neem een bepaald merk tv’s: wij kiezen ervoor om een bepaald deel van het assortiment zelf aan te bieden. Maar uitschieters aan de bovenkant – je hebt tv’s van 30.000 euro – die kunnen de fabrikanten zelf aanbieden via de marketplace. Zelf voorraadhoudend zijn is een kostbare operatie.’

Het marktplaatsmodel is populair en bekend van bijvoorbeeld Amazon en Bol.com, waar externe verkopers zich al langere tijd kunnen aansluiten.

Het aanbod op Bol.com komt steeds meer in handen van externe verkopers. Bijna 60 procent van de omzet komt van derden. Bol.com zelf treedt in toenemende mate op als partij tussen consument en externe verkoper.

Vorig jaar steeg het omzetaandeel van derde partijen in Nederland van 55 naar 59 procent. In België steeg dat percentage van 58 naar 60 procent. Gemiddeld waren er 15 miljoen extra bezoekers per maand. Deze cijfers zijn af te leiden aan de PlatformMonitor van Bol.com.

Opvallend is dat slechts 30 procent van alle verkopers gebruik maakt van automatisering. Deze verkopers zetten hun eigen voorraden automatisch door naar bol.com en hebben in veel gevallen een orderkoppeling met hun CMS. Circa 70 procent van de verkopers zet zijn aanbod dus nog handmatig online.

automatiseren via bol

Verder is opvallend dat 74 procent van alle verkopers nog geen gebruik maakt van Adverteren via bol.com. Dit aandeel steeg naar slechts 26 procent.

adverteren via bol.com

Ben je benieuwd naar automatiseren en adverteren via Bol.com? Neem dan contact op met SDIM.

De handel op online marktplaatsen in Duitsland steeg in het derde kwartaal met 15,3 procent naar 10,7 miljard euro, 48 procent van de totale e-commerce handel (22,2 miljard euro). Dat laten cijfers van de Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland zien.

Duitsland blijft een land waar verreweg het grootste deel van de online aankopen op marktplaatsen plaatsvindt. Amazon is de grootste marktplaats. Andere grote spelers zijn OTTO, eBay en Zalando.

Verder was er een forse stijging in de algemene online handel van producten. De coronacrisis lijkt voor een permanente gedragsverandering gezorgd te hebben. Ondernemers die tijdens de crisis investeerden, profiteren het meest van de groei in e-commerce en kunnen nu doorgaan met investeren.

Amazon heeft 600 Chinese merken permanent verbannen van het platform. Aanleiding is fraude met neprecensies, zo bevestigt het bedrijf aan The Verge.

De recensies waren uitgelokt. Merken boden consumenten bijvoorbeeld een vergoeding aan in ruil voor een positieve recensie. De merken werden op 3000 verschillende verkopersaccounts aangeboden.

Nederlandse Shopify-webshops kunnen met een paar klikken worden gekloond naar een buitenlandse shop. Shopify heeft daarvoor Markets ontwikkeld, een nieuwe dienst die automatisch de site vertaalt en aanpast naar de lokale betaalsystemen en belastingeisen.

De winkelier kan per product aangeven in welke markt deze beschikbaar is. De internationale winkelklonen worden beheerd via het reeds bestaande account. Shopify belooft verkopers te helpen met het optimaliseren van hun winkels voor de nieuwe landen.

E-commerce

e-commerce Marketing hulp?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *