Google Ads campagnes

Wat zijn lokale conversieacties in Google Ads?

HomeHelpcentrumGoogle AdWords campagnesWat zijn lokale conversieacties in Google Ads?

In Google Ads is het mogelijk om meerdere soorten conversies bijhouden, zoals de waarde van aankopen op een webwinkel of het aantal keer dat een bestand is gedownload. In sommige gevallen zult u ook lokale conversieacties in het Ads-account aantreffen. Wat houden deze acties in? 

Lokale conversieacties zijn acties van potentiële klanten op advertenties die betrekking hebben op de fysieke locatie van het bedrijf. Deze advertenties worden getoond op basis van de locatie van de gebruiker. Als u bijvoorbeeld een zoekopdracht doet naar ‘schoenenwinkel’, bepaalt Google op basis van uw locatie welke dichtstbijzijnde schoenenwinkel wordt vertoond. Een klik op het telefoonnummer of adres van de winkel geldt vervolgens als een lokale conversieactie. 

Er zijn in totaal zes lokale acties:

  1. Klikken om te bellen: klikken op de knop Bellen.
  2. Lokale acties – routebeschrijving: klikken op de knop Routebeschrijving.
  3. Lokale acties – websitebezoeken: klikken op de websitelink.
  4. Lokale acties – ander engagement: klikken op andere bijgehouden gebruikersacties (zoals: locatie delen en opslaan).
  5. Lokale acties – bestellingen: klikken op de knop Bestellen.
  6. Lokale acties – menuweergaven: klikken op de menulink.

Lokale conversieacties door Google gehost

Wanneer u in Google Ads locatie-extensies gebruikt en het Ads-account hebt gekoppeld met Google Mijn Bedrijf, worden bedrijfsgegevens zoals het adres en telefoonnummer bijgehouden (gehost) door Google. Het voordeel hiervan is dat de lokale conversieacties automatisch worden aangemaakt. Vandaar dat u ze kunt aantreffen zonder ze ooit te hebben aangemaakt. Het nadeel is dat de acties niet verwijderd, aangepast of gepauzeerd kunnen worden. 

Hoe bekijk ik ze?

De door Google gehoste conversieacties zijn te vinden onder het menu Tools en Instellingen in Google Ads. Navigeer vervolgens naar Conversies onder het submenu Meting.

Lokale conversieacties

Lokale conversieacties worden niet opgenomen in de kolom Conversies. Dit zou namelijk de automatische biedstrategie beïnvloeden. Desondanks kunnen ze wel in Google Ads campagnes worden getoond door de kolommen aan te passen. Dit kan door op ‘Kolommen’ te klikken en vervolgens ‘Alle conversies’ aan te vinken. Eventueel kunnen ze worden gesegmenteerd op type conversieactie.

Lokale conversieacties weergeven

Een rapport per winkel opvragen

Indien er meerdere fysieke winkels aan de campagne zijn gekoppeld, kan er ook een rapportage per winkel worden opgevraagd. Navigeer hiervoor naar de desbetreffende campagne en klik op Locaties in de linkerkolom. Klik dan bovenin op Geografisch rapport en vervolgens op Rapport per winkel.

Lokale conversieacties gebruiken om Google Ads-campagnes te optimaliseren

Lokale conversiestatistieken geven een belangrijk inzicht in het verband tussen online en offline koopgedrag. Op basis van deze data kunt u lokale advertenties optimaliseren en biedingen binnen Google Ads aanpassen. Stel dat een advertentiegroepen als doel heeft om zoveel mogelijk klanten contact te laten opnemen. In dat geval kunt u aan de hand van de statistieken inzien hoeveel potentiële klanten telefonisch contact hebben opgenomen via Google door te klikken op de knop Bellen. Leidt de advertentiegroep tot veel telefonische oproepen? Overweeg dan om het bod verhogen. Als de resultaten tegenvallen, is het beter om het bod te laten voor wat het is of zelfs te verlagen.

Heeft u hulp nodig bij de set-up en de uitvoering van uw Google Ads-campagne? SDIM heeft alle kennis in huis voor een succesvolle campagne en neemt graag de tijd om u van advies op maat te voorzien. SDIM zorgt ervoor dat u een rendabele campagne in Google Ads draait en spreekt van tevoren concrete doelen af. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op.

Meer informatie over dit onderwerp?

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *