Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opDe online marketing community is het er inmiddels wel over eens. Content marketing is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van organisaties. Er is echter nog veel onduidelijk over de plaats van content marketing in de marketing mix zelf en ook de plek binnen organisaties.
Dat wordt veroorzaakt door het feit dat content marketing raakt aan meerdere marketing en advertising middelen en dus over meerdere afdelingen binnen organisaties moet worden geïmplementeerd en georganiseerd. Gelukkig is content in de basis simpel.
Voordat we 3 gemakkelijke content marketing inzet vormen voorschotelen is een bondige samenvatting van content markting basis nuttig. Laten we starten met de 4 verschijningsvormen van content:
Tot zover geen vuiltje aan de lucht. De keuze voor een vorm is afhankelijk van doelstelling, productiebudget, maar ook van kanaalkeuze voor plaatsing en/of delen van de content. Daar wordt het al iets complexer. Er is namelijk nogal wat keuze in verschillende categorien kanalen:
De keuze van kanalen is afhankelijk van beschikbare content(-vorm), communicatiedoelstelling en onderwerpen. Tekst en Youtube gaan niet samen, dat mag duidelijk zijn. Tot slot kunnen alle content vormen kunnen in verschillend soorten worden gevat. Denk daarbij aan:
Voor organisaties zijn er een aantal afgebakende strategische en tactische manieren om te beginnen met content marketing, zonder te verzanden in een eindeloze interne discussie over de ultieme content marketing inzet. Het doel is om te beginnen en gaandeweg te gaan leren wat wel en niet werkt en de organisatie intern stapsgewijs klaar te stomen voor het “echte” werk. Daar zijn een aantal relatief eenvoudige manieren voor. We lichten er drie uit:
Organisaties die vanuit communicatie al met regelmaat persberichten verspreiden kunnen relatief gemakkelijk stappen maken om dit proces uit te breiden voor meer algemene content marketing.
Doelstelling: maximaliseren van het effect van persbericht online, het verhogen van uw website autoriteit
Voor succesvolle inzet is samenwerking vereist tussen communicatie/PR en de online marketing verantwoordelijken. Misschien is er voor grotere organisaties ook nog een social media manager betrokken voor het delen van de content. Wellicht wil ook uw SEO(-bureau) nog iets toevoegen, want persberichten kunnen een goede manier zijn om website autoriteit en daarmee hogere rankings op te bouwen.
Het doel is eenvoudig: het gebruiken van kwalitatieve content voor het realiseren van betere zoekmachine vindbaarheid. Kort samengevat is het proces als volgt:
Wie is in de organisatie verantwoordelijk: de online marketing manager en/of SEO manager.
Native advertising is het adverteren met een niet-commercieel stuk content sites van invloedrijke bloggers, influentials en vakbladen. Dit is tegenstelling tot een advertorial waar de inhoud vaak wel commercieel van aard mag zijn. Het doel is naamsbekendheid en het verbinden van een brand aan een onderwerp en merklading.
Wilt u het nog gemakkelijker maken?
Schrijf een goed stuk content, inclusief een pakkende visual of video en deel deze op Facebook, Twitter of Linkedin en ondersteun uw post met “promoted post” advertising mogelijkheden die inmiddels elk social media kanaal wel biedt. Ook hier geldt: ongeveer €5 per 1.000 vertoningen is reëel, B2B op Linkedin ligt iets hoger.
Naast deze relatief eenvoudig content marketing zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om vanuit communicatie strategie, concept invulling te geven aan uw content marketing. SDIM is specialist op het gebied van content marketing strategie, SEO en organisatie populariteit en website autoriteit. Neem graag contact op voor een intake of een sparring sessie.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord