Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opEen Google Ads campagne opzetten is geen rocket science, maar vraagt wel een flinke tijdsinvestering als u het goed wilt doen. Iedereen kan het, maar veelal ontbreekt de tijd om handigheidjes aan te leren en de ontwikkelingen van nieuwe mogelijkheden bij te houden. Dit artikel geeft u een beeld van de mogelijkheden.
Allereerst dient bepaald te worden wat globaal de uitgangspunten van de campagne zijn.
Dit moeten harde en concrete uitgangspunten zijn, die voor elke campagne anders liggen. Uitgangspunten als: ‘zo goedkoop mogelijk’ of ‘beter dan mijn concurrenten’ zijn niet goed bruikbaar. Ga altijd uit van eigen kracht en gebruik conversie tracking om te meten of u het zelf optimaal doet, binnen uw campagne uitgangspunten! Realiseer u dat u een voor uw situatie zo hoog mogelijk rendabel uitgangspunt moet kiezen. U wilt namelijk maximaal bieden, maar niet meer dan wat voor u nog rendabel is. Alleen op die manier krijgt u maximaal volume en de juiste kosten/baten verhouding. Een goede campagne doet – helaas – altijd een beetje pijn. Realiseer u: als u bijna niets betaald voor heel veel resultaat laat u volume liggen: u had meer kunnen bieden en daardoor meer volume kunnen halen. Het gaat erom de juiste balans te vinden.
SDIM geeft u graag een vrijblijvend advies met betrekking tot de uitgangspunten die u in een ideale situatie zou moeten hanteren. Zie ook: Google Ads campagne doelstellingen bepalen handleiding.
Voordat u begint met het opzetten van campagnes is het belangrijk om eerst het doel van de campagnes te bepalen. Als u het doel weet kunt u een type campagne kiezen.
Mogelijke concrete doelen zijn:
Als u wilt werken met meerdere doelen binnen 1 Google Ads account kunt u er het best voor kiezen om per doel 1 of meerdere campagnes aan te maken. Meerdere doelen kunnen bijvoorbeeld behoren bij het See Think Do model dat Google ontwikkelde en veel overeenkomsten heeft met het meer bekende AIDA-model:
Allereerst wilt u awareness (See fase) creëren middels Ads. Het doel hiervan is om zo veel mogelijk klikken naar de website realiseren. De kwaliteit van de klikken kan worden afgerekend op bijvoorbeeld het aantal paginabezoeken dat de zoekterm opleverde. Het aantal pagina bezoeken kan als conversiedoel worden ingesteld. Deze awareness campagnes richten zich op de volgende targeting:
Daarnaast wilt u dat mensen actie ondernemen. Het doel is om zo veel mogelijk “harde” conversies te realiseren zoals een ingevuld leadformulier of een afgeronde aankoop. Deze aankoopgerichte “Do” campagnes richten zich op:
Kies binnen uw Google Ads account voor het type campagne dat ervoor gaat zorgen om uw doel te behalen via het zojuist bepaalde advertentiekanaal. Een campagne met zoektermen wordt geplaatst in een campagne gericht op het zoeknetwerk, een campagne met banners wordt geplaatst in een campagne gericht op het Display Netwerk en een campagne gericht op producten wordt geplaatst als Google shopping campagne.
Als u de campagnes heeft aangemaakt zorgt u ervoor dat de conversie tracking codes en de noodzakelijke Google Analytics codes op de site worden geplaatst. Dit maakt het resultaat van een Google Ads campagne meetbaar.
Voordat begonnen kan worden met het opzetten van de woordenlijst, wordt bepaald hoe de indeling van de Google Ads campagne eruit komt te zien. Elke campagne bestaat uit een aantal advertentiegroepen die elk een groep van woorden bevatten. Elke advertentiegroep bevat een aantal advertentieteksten.
Een goede indeling van de advertentiegroepen zorgt ervoor dat de advertentieteksten specifieker op de zoekwoorden kunnen worden gericht. Dit zal uiteindelijk leiden tot een hogere relevantie voor de gebruiker. Google beloont campagnes met een hoge relevantie met een goede kwaliteitsscore wat resulteert in een korting op klikprijzen.
Denk dus goed na over de indeling van de advertentiegroepen, het zal u later veel werk schelen.
Nu er een duidelijke indeling is gemaakt van de advertentiegroepen, kan er begonnen worden met het opstellen van de woordenlijst. Een goede woordenlijst bestaat uit zo veel mogelijk relevante woorden, ingedeeld in de juiste advertentiegroep. Aangezien de relevantie van het zoekwoord zwaar meetelt (zie ook: Google Quality Score / Kwaliteitsscore uitleg), heeft het weinig tot geen nut om te adverteren op zoekwoorden die geen relevantie met de website hebben. Doordat deze zoekwoorden niet relevant zijn, zal het duurder zijn om ze op een hogere advertentiepositie te krijgen. Bovendien zal de gemiddelde clickrate (CTR) bij deze zoekwoorden lager zijn en halen ze het campagne gemiddelde hiervan aanzienlijk naar beneden. Hierdoor wordt de campagne door Google als minder relevant beschouwd en worden álle zoekwoorden duurder. Uiteindelijk zorgt dit voor een campagne die duurder is én minder rendement oplevert.
Gebruik zo min mogelijk “brede” zoektermen. Kies liever voor de relevantere zoekwoordtypen: +Modified +Broad of [EXACT MATCH].
Tip!
Gebruik de SDIM Zoekwoorden Mixer om om woorden gemakkelijk en snel te combineren tot goede, specifieke zoektermen.
Naast de normale woordenlijst dient er nog een tweede woordenlijst te worden aangemaakt met uitsluitingswoorden. Als deze woorden worden vertoond in een zoekopdracht wordt de advertentietekst níet weergegeven. Dit is handig als er bijvoorbeeld alleen artikelen verkocht worden en niet verhuurd. Huren, huur, verhuur etc. zijn in dat geval goede uitsluitingswoorden. Voorbeelden van veelgebruikte andere uitsluitingswoorden zijn: gratis, stage, vacature, scriptie. Denk zelf goed na wat absoluut niet relevant is en voeg deze zoekwoorden toe als uitsluitingszoekwoord.
Een goede advertentietekst is specifiek gericht op de woorden in de betreffende advertentiegroep. Elke advertentiegroep heeft zijn eigen advertentieteksten.
Een goede advertentietekst zorgt er uiteraard voor dat er zoveel mogelijk mensen op de advertentie klikken. Vooraf is het moeilijk te bepalen wat een goede advertentietekst is. Dit verschilt wederom per campagne. Daarom is het verstandig om veel met de advertentieteksten te experimenteren. Begin met het schrijven van minimaal drie algemene advertentieteksten. Maak vervolgens per advertentiegroep variaties die specifiek van toepassing zijn op de zoekwoorden in die advertentiegroep. Uiteindelijk zullen er per advertentiegroep rond de zeven variaties van advertentieteksten moeten staan. Dit is voldoende om de campagne mee te beginnen, later kunnen er nog meer variaties worden getest.
Opmerking: let op het instellen van de bestemmings URL. De bestemmings URL is de pagina (URL) waar de bezoeker op terecht komt nadat hij op de advertentie heeft geklikt. Het is meestal aan te raden om een advertentiegroep aan een specifieke website pagina te koppelen.
Tip! Lees ons helpcentrum artikel “schrijf briljante Google Ads Search advertenties, onze learnings”
Advertentie-extensies kun je toevoegen op campagne niveau of op advertentiegroep niveau. Denk goed na wat degene die een bepaalde zoekopdracht uit een bepaalde advertentiegroep wil zien. Gebruik de extensies zoals google ze bedoeld heeft. Dán beoordeeld google de campagne als relevanter en dus wordt je beloond met een beter Kwaliteitsscore. De volgende extensies zijn beschikbaar in Google Ads:
Niet elke extensie hoeft relevant te zijn voor uw bedrijf. Zo heeft een locatie extensie weinig toegevoegde waarde indien u enkel via internet producten verkoopt.
Voor het instellen van de Google Ads campagne instellingen zijn er verschillende mogelijkheden. Voeg als eerste een nieuwe campagne toe aan het Google Ads account. Erg handig is de gratis tool van Google: de Ads Editor. Geef de campagne ook altijd een duidelijk en overzichtelijke titel met daarin het doel, budget, land en taal instelling.
We gaan er vanuit dat u bij het bepalen van de campagne doelstellingen een clickprijs die u gemiddeld wenst te betalen (bij aanvang) heeft berekend (zo niet: zie Google Ads campagne doelstellingen bepalen handleiding). Stel uw biedingen omstreeks 20% hoger in dan u daadwerkelijk wenst te betalen. Daarmee krijgt u vanaf de start van de campagne een betere kwaliteitsscore, zonder dat u veel te veel gaat betalen.
De campagne kan nu live gezet worden. Met name in het begin is het belangrijk de gegevens regelmatig te checken. Minimaal een aantal keren per dag, zo mogelijk nog vaker. Het risico bij een campagne die net is live gezet, is dat deze vrij snel door zijn budget kan schieten.
Begin gelijk met het toevoegen en verwijderen van zoekwoorden (zoekwoorden met een slechte CTR en die niet relevant zijn) en het bijstellen van de maximale CPC biedingen. Dit zijn de belangrijkste stappen die in het begin van de campagne kunnen worden uitgevoerd. Het frequent analyseren van de campagne resultaten en het optimaliseren n.a.v. de resultaten bepalen voor een groot deel het succes van de campagnes. Lees gerust onze Google Ads campagne optimalisatie handleiding voor het optimaliseren van uw Google Ads campagne.
Zoals eerder al aangegeven vergt het succesvol beheren van een Google Ads Search campagne een flinke tijdsinvestering. Tijd dat u wellicht niet heeft of beter kunt besteden, daarom helpen wij u graag met de set-up en optimalisatie van uw Google Ads campagnes. Neem gerust contact op om de mogelijkheden van een samenwerking te bespreken.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op