Bouw de perfecte Google Ads Search campagne

Google Ads campagne opzetten handleiding

Een Google Ads campagne opzetten is geen rocket science, maar vraagt wel een flinke tijdsinvestering als u het goed wilt doen. Iedereen kan het, maar veelal ontbreekt de tijd om handigheidjes aan te leren en de ontwikkelingen van nieuwe mogelijkheden bij te houden. Dit artikel geeft u een beeld van de mogelijkheden.

HomeHelpcentrumGoogle Ads campagnesGoogle Ads campagne opzetten handleiding

Uitgangspunten van de Google Ads campagne bepalen

Allereerst dient bepaald te worden wat globaal de uitgangspunten van de campagne zijn.

  • Wat zijn de doelstellingen van de campagne?
  • Hoeveel budget kan er maximaal worden uitgegeven?
  • Hoeveel kosten mogen er worden gemaakt als percentage van de gemeten marge of omzet?
  • Wat is de geplande looptijd?

Dit moeten harde en concrete uitgangspunten zijn, die voor elke campagne anders liggen. Uitgangspunten als: ‘zo goedkoop mogelijk’ of ‘beter dan mijn concurrenten’ zijn niet goed bruikbaar. Ga altijd uit van eigen kracht en gebruik conversie tracking om te meten of u het zelf optimaal doet, binnen uw campagne uitgangspunten! Realiseer u dat u een voor uw situatie zo hoog mogelijk rendabel uitgangspunt moet kiezen. U wilt namelijk maximaal bieden, maar niet meer dan wat voor u nog rendabel is. Alleen op die manier krijgt u maximaal volume en de juiste kosten/baten verhouding. Een goede campagne doet – helaas – altijd een beetje pijn. Realiseer u: als u bijna niets betaald voor heel veel resultaat laat u volume liggen: u had meer kunnen bieden en daardoor meer volume kunnen halen. Het gaat erom de juiste balans te vinden.

SDIM geeft u graag een vrijblijvend advies met betrekking tot de uitgangspunten die u in een ideale situatie zou moeten hanteren.  Zie ook: Google Ads campagne doelstellingen bepalen handleiding.

Mogelijke doelen van een Google Ads campagne

Voordat u begint met het opzetten van campagnes is het belangrijk om eerst het doel van de campagnes te bepalen. Als u het doel weet kunt u een type campagne kiezen.

Mogelijke concrete doelen zijn:

  • Zo veel mogelijk klikken naar de website realiseren tegen €1000 per maand
  • Zo veel mogelijk conversie behalen zoals leads, contactaanvragen, aanmeldingen en downloads tegen € … per conversie
  • Branding / awareness: zo veel mogelijk zichtbaarheid tegen maximaal € .. CPM of een vast – maandelijks- budget
  • zo veel mogelijk omzet realiseren met een doel ROAS van 750%

Een Google Ads Account met meerdere doelen

Als u wilt werken met meerdere doelen binnen 1 Google Ads account kunt u er het best voor kiezen om per doel 1 of meerdere campagnes aan te maken. Meerdere doelen kunnen bijvoorbeeld behoren bij het See Think Do model dat Google ontwikkelde en veel overeenkomsten heeft met het meer bekende AIDA-model:

Allereerst wilt u awareness (See fase) creëren middels Ads. Het doel hiervan is om zo veel mogelijk klikken naar de website realiseren. De kwaliteit van de klikken kan worden afgerekend op bijvoorbeeld het aantal paginabezoeken dat de zoekterm opleverde. Het aantal pagina bezoeken kan als conversiedoel worden ingesteld. Deze awareness campagnes richten zich op de volgende targeting:

  1. Zoektermen die men gebruikt in de oriëntatiefase / “See” fase (bijvoorbeeld “goede fietsen”)
  2. Banners gericht op de potentiële doelgroep (bijvoorbeeld: mensen die van fietsen houden)

Daarnaast wilt u dat mensen actie ondernemen. Het doel is om zo veel mogelijk “harde” conversies te realiseren zoals een ingevuld leadformulier of een afgeronde aankoop. Deze aankoopgerichte “Do” campagnes richten zich op:

  1. Zoektermen die men gebruikt in de Actie / “Do” fase: (bijvoorbeeld: Popal electrische fiets kopen)
  2. Banners gericht op de potentiële doelgroep (bijvoorbeeld: dynamische retargetting van sitebezoekers)
  3. Adverteren in Google Shopping.

Welk type campagne moet ik kiezen?

Kies binnen uw Google Ads account voor het type campagne dat ervoor gaat zorgen om uw doel te behalen via het zojuist bepaalde advertentiekanaal. Een campagne met zoektermen wordt geplaatst in een campagne gericht op het zoeknetwerk, een campagne met banners wordt geplaatst in een campagne gericht op het Display Netwerk en een campagne gericht op producten wordt geplaatst als Google shopping campagne.

Een overzicht van de diverse campagnes in de AdWords interface.

Het plaatsen van de meetcodes

Als u de campagnes heeft aangemaakt zorgt u ervoor dat de conversie tracking codes en de noodzakelijke Google Analytics codes op de site worden geplaatst. Dit maakt het resultaat van een Google Ads campagne meetbaar.

Het indelen van de advertentiegroepen

Voordat begonnen kan worden met het opzetten van de woordenlijst, wordt bepaald hoe de indeling van de Google Ads campagne eruit komt te zien. Elke campagne bestaat uit een aantal advertentiegroepen die elk een groep van woorden bevatten. Elke advertentiegroep bevat een aantal advertentieteksten.

Een goede indeling van de advertentiegroepen zorgt ervoor dat de advertentieteksten specifieker op de zoekwoorden kunnen worden gericht. Dit zal uiteindelijk leiden tot een hogere relevantie voor de gebruiker. Google beloont campagnes met een hoge relevantie met een goede kwaliteitsscore wat resulteert in een korting op klikprijzen.

Denk dus goed na over de indeling van de advertentiegroepen, het zal u later veel werk schelen.

Het opstellen van de woordenlijst

Nu er een duidelijke indeling is gemaakt van de advertentiegroepen, kan er begonnen worden met het opstellen van de woordenlijst. Een goede woordenlijst bestaat uit zo veel mogelijk relevante woorden, ingedeeld in de juiste advertentiegroep. Aangezien de relevantie van het zoekwoord zwaar meetelt (zie ook: Google Quality Score / Kwaliteitsscore uitleg), heeft het weinig tot geen nut om te adverteren op zoekwoorden die geen relevantie met de website hebben. Doordat deze zoekwoorden niet relevant zijn, zal het duurder zijn om ze op een hogere advertentiepositie te krijgen. Bovendien zal de gemiddelde clickrate (CTR) bij deze zoekwoorden lager zijn en halen ze het campagne gemiddelde hiervan aanzienlijk naar beneden. Hierdoor wordt de campagne door Google als minder relevant beschouwd en worden álle zoekwoorden duurder. Uiteindelijk zorgt dit voor een campagne die duurder is én minder rendement oplevert.

Gebruik zo min mogelijk “brede” zoektermen. Kies liever voor de relevantere zoekwoordtypen: +Modified +Broad of [EXACT MATCH].

Tip!
Gebruik de SDIM Zoekwoorden Mixer om om woorden gemakkelijk en snel te combineren tot goede, specifieke zoektermen.

Het opstellen van een uitsluitingswoordenlijst

Naast de normale woordenlijst dient er nog een tweede woordenlijst te worden aangemaakt met uitsluitingswoorden. Als deze woorden worden vertoond in een zoekopdracht wordt de advertentietekst níet weergegeven. Dit is handig als er bijvoorbeeld alleen artikelen verkocht worden en niet verhuurd. Huren, huur, verhuur etc. zijn in dat geval goede uitsluitingswoorden. Voorbeelden van veelgebruikte andere uitsluitingswoorden zijn: gratis, stage, vacature, scriptie. Denk zelf goed na wat absoluut niet relevant is en voeg deze zoekwoorden toe als uitsluitingszoekwoord.

Het maken van de advertentieteksten

Een goede advertentietekst is specifiek gericht op de woorden in de betreffende advertentiegroep. Elke advertentiegroep heeft zijn eigen advertentieteksten.

Een goede advertentietekst zorgt er uiteraard voor dat er zoveel mogelijk mensen op de advertentie klikken. Vooraf is het moeilijk te bepalen wat een goede advertentietekst is. Dit verschilt wederom per campagne. Daarom is het verstandig om veel met de advertentieteksten te experimenteren. Begin met het schrijven van minimaal drie algemene advertentieteksten. Maak vervolgens per advertentiegroep variaties die specifiek van toepassing zijn op de zoekwoorden in die advertentiegroep. Uiteindelijk zullen er per advertentiegroep rond de zeven variaties van advertentieteksten moeten staan. Dit is voldoende om de campagne mee te beginnen, later kunnen er nog meer variaties worden getest.

Opmerking: let op het instellen van de bestemmings URL. De bestemmings URL is de pagina (URL) waar de bezoeker op terecht komt nadat hij op de advertentie heeft geklikt. Het is meestal aan te raden om een advertentiegroep aan een specifieke website pagina te koppelen.

Tip! Lees ons helpcentrum artikel “schrijf briljante Google Ads Search advertenties, onze learnings

Het toevoegen van advertentie extensies

Advertentie-extensies kun je toevoegen op campagne niveau of op advertentiegroep niveau. Denk goed na wat degene die een bepaalde zoekopdracht uit een bepaalde advertentiegroep wil zien. Gebruik de extensies zoals google ze bedoeld heeft. Dán beoordeeld google de campagne als relevanter en dus wordt je beloond met een beter Kwaliteitsscore. De volgende extensies zijn beschikbaar in Google Ads:

  • Sitelink extensie: Zijn ervoor bedoeld om een verdieping van het assortiment weer te geven in klikbare linkjes. Zoekt iemand op “rode schoenen” dan kunnen de sitelinks bijvoorbeeld worden ingezet voor de pagina’s met rode laarzen, rode sandalen, rode kinderschoenen en rode sneakers.
  • Highlight extensies: Zijn bedoeld om aan te geven hoe uw bedrijf zich onderscheidt van de concurrenten, men noemt dit ook wel de unique selling points (USP’s). Voorbeelden zijn: Snelle levertijd, gratis retour, 24 uur bereikbaar, Offerte binnen een uur etc.
  • Extensie voor website-informatie: Deze extensie ie bedoeld om de gebruiker op de hoogte te brengen van wat hij op de site kan verwachten. Bijvoorbeeld voor een lampenwinkel: Typen: Hanglampen. plafondlampen, wandlampen Of voor een reisbureau: Bestemmingen: Azië, Afrika, Noorwegen, Zuid-Amerika.
  • Oproep extensie: Deze extensie geeft de mogelijkheid om uw telefoonnummer te tonen in een advertentie, zodat potentiële klanten u direct kunnen bellen.
  • Berichten extensie: Met de berichten extensie geeft u potentiële klanten de mogelijkheid om met een druk direct een sms naar u te sturen, om zo in contact te komen.
  • Locatie extensie: Door uw Google Mijn Bedrijf account te kopelen aan Google Ads, is het mogelijk om uw locatie te vertonen in een advertentie.
  • Prijs extensie: Met behulp van een prijsextensie kunt u potentiële klanten informeren over de exacte prijzen van de producten die u aanbiedt.
  • App-extensie: Indien u een mobiele apllicatie heeft dan is het mogelijk om deze te promoten in een advertentie, om zo meer downloads te behalen.
  • Promotie extensie: Als u een speciale actie heeft denk aan bijvoorbeeld een voorjaarskorting dan kunt u dit promoten die een promotie extensie.

Niet elke extensie hoeft relevant te zijn voor uw bedrijf. Zo heeft een locatie extensie weinig toegevoegde waarde indien u enkel via internet producten verkoopt.

De ideale Google Ads Campagne instellingen

Voor het instellen van de Google Ads campagne instellingen zijn er verschillende mogelijkheden. Voeg als eerste een nieuwe campagne toe aan het Google Ads account. Erg handig is de gratis tool van Google: de Ads Editor. Geef de campagne ook altijd een duidelijk en overzichtelijke titel met daarin het doel, budget, land en taal instelling.

Instellen van de campagne

  • Netwerken: Kies de netwerken waarop u wilt adverteren die passen bij het doel van uw campagne.
  • Apparaten. Kies de apparaten waarop u uw advertenties wil weergeven.
  • Instellen dagbudget: Google geeft adverteerders de mogelijkheid om een dagbudget te bepalen. Als het dagbudget op is, wordt de advertentie niet meer vertoond. Hier kunt u al veel winst halen door de juiste instellingen te nemen. U wilt namelijk niet besparen op vertoningen. U wilt het maximale aantal vertoningen krijgen, echter niet te veel uitgeven. Wat u doet is een dagbudget instellen wat 50% hoger is dan u daadwerkelijk wilt uitgeven en u checkt dagelijks of u over uw gewenste budget gaat. Als blijkt dat u teveel uit geeft, past u de biedingen naar beneden bij en niet het dagbudget. U gaat op deze manier namelijk minder per click betalen en u haalt dus meer clicks uit uw budget, in plaats van minder vertoningen te realiseren.
  • Locatietargeting: Google biedt de mogelijkheid om advertenties in een bepaald gebied te laten vertonen. Hierdoor kan een specifieke doelgroep bereikt worden. We raden aan om in Nederland bijvoorbeeld alle provincies en de grote steden apart toe te voegen. Dit maakt het op en afbieden n.a.v. de resultaten per regio mogelijk. Uiteraard kunt u ook een andere locatie detailering gebruiken die beter past bij uw website. U kunt voor een fysieke winkel ook kiezen om de vestigingsplaats en omliggende plaatsen apart toe te voegen.
  • Targeting op taal: door te adverteren op meerdere talen worden de advertenties vertoont aan mensen met een Google account in de betreffende taal. Denk aan mensen met de Poolse nationaliteit die ook in het Nederlands zoekopdrachten uitvoeren. Veelal is het gebruik van alle talen prima mits je en specifieke doelgroep wilt bereiken (bijvoorbeeld als u voor de verkoop van bloembollen Duitsers in Nederland wilt bereiken met een duitstalige advertentietekst).
  • Advertentieplanning: het is mogelijk om de Google Ads campagne instellingen zo in te stellen dat de advertenties alleen op bepaalde tijden worden vertoond, bijvoorbeeld tijdens de traditionele werktijden. ook als u 24/7 wilt adverteren raden we aan om advertentieplanning in te zetten. U kunt dan later zien op welke tijdstippen een hoger conversiepercentage werd gerealiseerd.
  • Weergavesnelheid: Kies voor versnelde of voor voor standaard weergave. Door versnelde weergave kan uw dagbudget al vroeg op de dag op zijn. Google vertoont uw advertenties namelijk ononderbroken vanaf het begin van de dag. Bij standaard weergave en een beperkt dagbudget kiest Google zelf wanneer op de dag de advertentie vertoond wordt. Mogelijk mist u dus op goede tijdstippen vertoningen. De weergave snelheid is dus afhankelijk van uw biedstrategie.
  • Biedstrategie: Kies bij aanvang van een campagne voor handmatige CPC. U heeft dan zelf controle over de biedingen en kunt exact in de gaten houden hoe en waar uw budget wordt gespendeerd. Later bij voldoende conversievolume adviseren wij om over te stappen op een automatische biedstrategie van Google.

Het instellen van de maximale CPC biedingen

We gaan er vanuit dat u bij het bepalen van de campagne doelstellingen een clickprijs die u gemiddeld wenst te betalen (bij aanvang) heeft berekend (zo niet: zie  Google Ads campagne doelstellingen bepalen handleiding). Stel uw biedingen omstreeks 20% hoger in dan u daadwerkelijk wenst te betalen. Daarmee krijgt u vanaf de start van de campagne een betere kwaliteitsscore, zonder dat u veel te veel gaat betalen.

Het live zetten van de Ads campagne

De campagne kan nu live gezet worden. Met name in het begin is het belangrijk de gegevens regelmatig te checken. Minimaal een aantal keren per dag, zo mogelijk nog vaker. Het risico bij een campagne die net is live gezet, is dat deze vrij snel door zijn budget kan schieten.

Optimaliseren van resultaten

Begin gelijk met het toevoegen en verwijderen van zoekwoorden (zoekwoorden met een slechte CTR en die niet relevant zijn) en het bijstellen van de maximale CPC biedingen. Dit zijn de belangrijkste stappen die in het begin van de campagne kunnen worden uitgevoerd. Het frequent analyseren van de campagne resultaten en het optimaliseren n.a.v. de resultaten bepalen voor een groot deel het succes van de campagnes. Lees gerust onze Google Ads campagne optimalisatie handleiding voor het optimaliseren van uw Google Ads campagne.

Te complex, of teveel werk? Besteedt het uit!

Zoals eerder al aangegeven vergt het succesvol beheren van een Google Ads Search campagne een flinke tijdsinvestering. Tijd dat u wellicht niet heeft of beter kunt besteden, daarom helpen wij u graag met de set-up en optimalisatie van uw Google Ads campagnes. Neem gerust contact op om de mogelijkheden van een samenwerking te bespreken.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op