AdWords Quality Score optimalisatie handleiding

Belangrijk bij de optimalisatie van een goede AdWords campagne is de optimalisatie van de AdWords Quality Score. S&D Interactive Media schreef eerder al een uitleg bij de AdWords Quality Score, inclusief een aantal basis tips. Met name nuttig om te begrijpen waaruit de AdWords Quality Score is opgebouwd. In het algemeen geldt: zorgt voor hoge CTR’s en een goede gebruikerservaring op de bestemmingspagina’s.

Dat is echter nog niet heel concreet, dus hieronder vindt u een selectie van enkele belangrijke Quality Score optimalisatie tips:

  • Onderbreek standaard zoektermen met een clickrate lager dan 0,5%. Noot: onderbreek zoektermen altijd, maar verwijder ze niet, zodat later gemakkelijk de data met betrekking tot een zoekwoord kunnen worden achterhaald.
  • Wijzig de ‘match type’ instellingen van zoektermen op basis van de data.
  • Check ‘broad match’ zoektermen op relevantie. Hoewel ‘brede’ zoektermen de meeste vertoningen genereren, kan het zijn dat Google AdWords de advertentie nu ook bij andere, irrelevante, zoekopdrachten weergeeft. Op basis van analyse van de werkelijk gebruikte zoekopdrachten kunnen uitsluitingswoorden worden toegevoegd.
  • Onderneem extra actie op zoektermen met een clickrate lager dan 1%. Denk aan wijziging van ‘match type’ of het toevoegen van specifiekere, relevantere varianten van dit zoekwoord.
  • Deeplink zoektermen naar relevante bestemminsgpagina´s voor het betreffende zoekwoord.
  • Neem ´negatieve´ zoektermen op in de campagne. Bijvoorbeeld een veelgebruikte negatieve zoekterm als ‘gratis’.
  • Blijf voortdurend verschillende advertentievarianten testen en selecteer de beste variant op basis van clickrate (en dus relevantie).
  • Onderbreek zoektermen met 0 clicks en meer dan 300 vertoningen.
  • Onderneem extra actie op zoektermen met 0 clicks en 50 tot 200 vertoningen. Denk aan wijziging van ‘match type’ of het toevoegen van specifiekere, relevantere varianten van dit zoekwoord.
  • Wacht voor zoektermen met (nog) geen clicks en 0 tot 50 vertoningen af tot er meer resultaten zijn. Het negatieve effect op de AdWords Quality Score is dermate klein (omdat er nog weinig vertoningen zijn) dat de clicks die op deze zoektermen kunnen komen daar tegen opwegen. Voorbeeld: een zoekterm met 19 vertoningen die dan 1 click haalt, heeft alsnog een clickratio van 5%.
  • Splits de AdWords campagne op in veel verschillende, specifieke, advertentiegroepen. Op die manier worden relevante advertentieteksten getoond bij de juiste groep zoektermen. Immers: relevantie = betere clickrate = betere Quality Score.
  • Om verschillende doelgroepen en netwerken apart te meten, kan de AdWords campagne worden opgesplitst in meerdere campagnes. Zo kan de data uit België (makkelijk) naast die uit Nederland worden gelegd en wordt het inhoudsnetwerk van het Google zoeknetwerk gescheiden.

SDIM kan het belang van de optimalisatie van de AdWords Quality Score niet genoeg benadrukken. Het bepaald in grote mate het succes van uw campagne. Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen met betrekking tot de AdWords Quality Score? Neem dan gerust contact op.

Vragen over AdWords Quality Score optimalisatie handleiding?

Mark Piket

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.