Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGoogle Analytics App + Web werd vorige jaar uitgerold als Bèta. Vanaf oktober 2020 is App + Web uit deze testperiode en heet het vanaf nu Google Analytics 4. Daarmee is Google Analytics 4 ook gelijk de standaard geworden voor Google Analytics. Dit betekent dat dit de nieuwste versie is en de versie is die in de toekomst ondersteund gaat worden met nieuwe updates.
Bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account maakt u nu standaard een Google Analytics 4 property aan en kan nog extra worden ingesteld dat additioneel een Universal Analytics meting wordt aangemaakt. Daarmee wordt Universal Analytics (wat voorheen de standaard was) de “oude” Google Analytics en wordt deze langzamerhand uitgefaseerd.
De voordelen van Google Analytics 4:
De nadelen van Google Analytics 4:
Met de nieuwe Google Analytics versie moet het vooral makkelijker worden voor gebruikers om een basis meting op te zetten en de data in te zien. Zo zijn de stappen om een account in te stellen verminderd en is het menu in de rapportagetool opgeschoond. Universal Analytics heeft in het menu rond de 150 rapporten staan. Dit is in Google Analytics 4 teruggebracht naar rond de 30 rapporten. In de rapporten ziet u veel minder tabellen en meer grafieken om zo meer beeldend te maken wat er in de data te vinden is. De grafieken zijn als een dashboard opgebouwd in blokken, zo wordt er dus meer data gevisualiseerd per rapport.
Wilt u bijvoorbeeld meer zien over de technische prestaties van uw website, dan kunt u bij Technologie > Overzicht gelijk alles in één rapport zien. Hier ziet u dan het aandeel van mobiele gebruikers vs. desktop en tablet, de prestaties per browser, de verhouding tussen het verkeer van uw app en uw website. Per item kunt u vervolgens wel nog doorklikken om dieper op de data in te gaan.
Daarnaast kunt iuook meer vanuit het Google Analytics platform regelen zonder gebruik te hoeven maken van Google Tag Manager. Dit gaat dan vooral om cross-domain tracking en het doormeten van enkele basis gebeurtenissen.
Google Analytics 4 heette in de beta nog Web + App. Één van de voordelen van Google Analytics 4 is dat u naast de data van de website ook de data van uw app in uw analytics terug kunt laten komen. Universal Analytics was veel meer gericht op desktop
Maar nu is er ook meer focus op Appdata. U kunt nu veel meer zien wat de waarde van uw app is ten opzichte van uw website en Google Analytics moet nog beter de gebruikers op uw app en website met elkaar kunnen linken. Zo worden ze niet meer als 2 aparte gebruikers gezien. Dit is een project waar Google al langer mee worstelt, dus hoe dit in de praktijk gaat zijn moeten we nog zien.
In het nieuwe doelgroepen rapport kunt u zelf doelgroepen aanmaken. Hoe die doelgroep er uit ziet kunt u zelf aangeven door aan te geven aan welke criteria de doelgroep moet voldoen. U kunt dit het best vergelijken met segmenten (segmenten kunnen ook nog aangemaakt worden, dit heet alleen nu vergelijkingen).
In doelgroepen kunt u voorwaarden instellen waar de groep aan moet voldoen. Na de instellingen wordt de doelgroep bijgehouden en kunt u kijken hoe de groepen ten opzichte van elkaar presteren. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe gebruikers vs. terugkerende gebruikers, of mannen vs. vrouwen. Ook kunt u het gebruiken om dieper op deze doelgroep in te gaan, bijvoorbeeld door een doelgroep aan te maken voor gebruikers die geen aankoop doen / niet converteren.
Google Analytics gaat ook meer gebruik maken van machine learning. Een paar praktische voorbeelden die worden gegeven:
Het analyseren van de data wordt in dit geval meer voor u gedaan. Hoe goed dit algoritme gaat werken is ook nog de vraag natuurlijk. Meer toepassingen volgen waarschijnlijk nog in de toekomst.
Google Analytics 4 lijkt een stuk minimalistischer op het eerste oog. Er is veel geautomatiseerd waardoor een nieuw account gelijk al wat meer data verzameld (voornamelijk de gebeurtenissen). Toch lijken er nog een aantal functies te ontbreken. Of deze functies nog terugkomen is nog niet duidelijk.
Vooralsnog lijkt het bijvoorbeeld moeilijker om zelf extra doelen in te stellen. Denk aan de doelen uit Universal Analytics waarbij u een bezoek aan een bedankpagina als doel kon instellen (bijvoorbeeld na het invullen van een offerteformulier) of gebruikers die meer dan x aantal pagina’s heeft gezien. Wilt u dit doormeten, dan bent u toch al snel gebonden aan Google Tag Manager, een tool die een hogere drempel kent om mee te beginnen.
Ook is het nog niet mogelijk om weergaven aan te maken. Weergaven waren altijd heel handig om de data in te bewerken, bijvoorbeeld om te zorgen dat er een weergaven was die IP adressen filtert of een weergave waarin 404 weergaven verzameld werden om snel foutpagina’s te kunnen ontdekken. Dit is wel een functie die terug zou moeten komen volgens Google.
Daarnaast is het ook niet mogelijk om de filters zelf aan te maken. Het is nu alleen nog maar mogelijk om IP adressen aan te geven waardoor dit verkeer wordt gemarkeerd als intern verkeer. Mocht u daar een fout in maken kan er geen backup weergave worden aangemaakt om alle onbewerkte data in op te nemen. Ook kunnen de IP-adressen niet in bulk worden toegevoegd, omdat het (nog) niet mogelijk is om in regex IP-adressen toe te voegen. De optie om IP adressen te markeren staat bij gegevensstream > de stream > aanvullende instellingen > instellingen voor taggen (dit is alleen nog niet voor alle account beschikbaar en wordt door Google langzaam uitgerold).
Naast het missen van weergaven, filters en een aantal rapporten zijn er ook een aantal statistieken die missen, of meer een andere invulling hebben gekregen. Zo zijn in ieder geval bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage uit de rapporten gehaald. Dit waren statistieken die veel meer gericht waren op het beoordelen van het gedrag van uw bezoeker (bijvoorbeeld door te kijken welke bronnen de meest kwalitatieve gebruikers hebben). Deze statistieken hebben nu een andere invulling gekregen. Er wordt nu veel meer gekeken naar “engagement”. Zo heft u nu de statistiek “engaged sessions” wat de sessies inhoud waarin een gebruiker langer dan 10 seconden op de website is geweest, of een conversie heeft gedaan, of 2 of meer pagina’s gezien heeft. Op deze manier wil Google de kwaliteit van de gebruiker als geheel pakken.
Meer zien van de vernieuwde Google Analytics, bekijk hier dan een demo van Google.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op