Google Analytics flow visualization

Google introduceerde de afgelopen weken al een groot aantal nieuwe features voor haar webstatistieken programma Google Analytics. Gisteren werd daar de Google Analytics Flow Visualization aan toegevoegd. Hiermee wordt het voor u een stuk gemakkelijker om inzicht te krijgen in de wijze waarop uw bezoekers door uw website navigeren.

Visitor Flow

De nieuwe Visitor Flow rapportage vindt u links in de Google Analytics navigatie, onder de ‘Bezoekers’ sectie. (Let op: de Flow Visualization is nog niet voor iedereen uitgerold, dus het kan zijn dat deze nog niet voor u zichtbaar is.) Deze rapportage voorziet u van een grafische weergave van de wijze waarop uw bezoekers uw website doorlopen. U ziet de paden die uw bezoekers volgen, evenals de pagina’s waar uw bezoekers vervolgens afhaken.

De visitor Flow is per bron beschikbaar, zodat de verschillen per verkeersbron duidelijker inzichtelijk worden. U kunt bovendien de Visitor Flow ook segmenteren naar browser of een andere willekeurige dimensie. Met de Visitor Flow rapportage wordt het voor u een stuk eenvoudiger om vragen te beantwoorden over de relevantie van uw verschillende pagina’s.

Goal Flow

Als u doelen heeft ingesteld in uw Google Analytics account, bent u wellicht al bekend met de trechterweergave van uw online conversieproces. Hoewel deze oude trechtervisualisatie van Google Analytics al een redelijk beeld gaf van hoe uw website bezoekers uw doelconversie trechter doorliepen, ontbraken er nog een aantal belangrijke functies.

Met de nieuwe Goal Flow van Google Analytics is de analyse van uw doelconversie trechter een stuk eenvoudiger. Niet alleen geeft de nieuwe visualisatie van de stappen die uw bezoekers nemen in uw doelconversie proces een stuk helderder beeld. Bovendien is het nu eindelijk mogelijk dat uw doelconversie proces kan worden gesegmenteerd op basis van verkeersbronnen en andere willekeurige dimensies. Méér data dus, op basis waarvan u uw conversieproces kunt optimaliseren!

Google Analytics Flow Visualization is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar wordt in de loop van de week uitgerold in alle Google Analytics accounts. Hiermee heeft u beschikking tot nóg meer waardevolle informatie over uw website bezoekers. Vragen over hoe u deze nieuwste feature praktisch kunt inzetten bij de optimalisatie van uw website? Of meer weten over de andere nieuwe mogelijkheden van Google Analytics? Neem gerust contact op met SDIM.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *