Google lanceert alles-in-één Google Analytics 360 Suite

Op dinsdag 15 maart kondigde Google de uitrol aan van hun nieuwste data management platform: Google Analytics 360 Suite. In dit nieuwe platform voegt Google meerdere tools samen. Google wil met Analytics 360 het gemakkelijker maken om de steeds groter wordende hoeveelheid klantdata inzichtelijk te maken. Zo zorgt Analytics 360 niet alleen dat analytics tools onderling makkelijk te combineren zijn, maar werkt de suite ook goed samen met Google tools als AdWords, DoubleClick maar ook andere externe databronnen. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen en wat zijn de voordelen voor u? Ik zet ze in deze blogpost voor u op een rijtje.

Drie nieuwe tools in Google Analytics 360

Het nieuwe Analytics 360 biedt in totaal zes tools, waarvan er drie echt nieuw zijn en drie een nieuwe naam hebben gekregen.

  • Nieuwe tool: Google Audience Center 360
    Dit data management platform is de centrale plek waar data uit onder meer e-mail, CRM, Analytics en search samenkomen om profielen van klanten te bouwen en te beheren. Deze tool krijgt een integratie met Google AdWords en DoubleClick waardoor nieuwe inzichten gemakkelijk kunnen worden omgezet in betere advertenties.
  • Nieuwe tool: Google Optimize 360
    Met deze tool wordt A/B-testen en personaliseren eenvoudiger gemaakt. Door de integratie met Audience Center 360 kunt u hierbij gebruik maken van eerder gecreëerde profielen en segmenten. De resultaten heeft u vervolgens weer inzichtelijk in Google Analytics.
  • Nieuwe tool: Google Data Studio 360
    In Google Data Studio 360 wordt het gemakkelijk om data te analyseren en te visualiseren. Niet alleen data uit alle overige Analytics 360 tools, maar ook uit externe databronnen. U kunt de resultaten eenvoudig delen binnen uw organisatie waardoor data en KPI’s voor iedereen inzichtelijk zijn.
  • Adometry wordt Google Attribution 360
    In het nieuwe Analytics 360 krijgt Adometry een nieuwe naam: Google Attribution 360. Attribution brengt online en offline media samen om zo meer uit cross channel campagnes te halen. Ook hierbij is er een integratie met onder meer DoubleClick, Analytics 360 en andere Google producten.
  • Google Analytics Premium wordt Analytics 360
    Het welbekende Google Analytics Premium gaat verder onder de naam Analytics 360 en zal volgens Google ook onderhevig blijven aan relevante updates en verbeteringen.
  • Tag Manager 360
    Om mooi in het rijtje te passen, krijgt Tag Manager vanaf nu ook een cijfer achter zijn naam. Google belooft ook bij deze versie eenvoudig tag management en ook hier een integratie met andere tools.

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 360 Suite?

Google noemt vier belangrijke voordelen van de integratie van de analytics tools in Google Analytics 360:

1. Betere en completere inzichten in klantgedrag over de verschillende touchpoints, kanalen en apparaten. Zo brengt u de hele customer journey in kaart.
2. De suite genereert en verwerkt niet alleen meer data, maar maakt hier ook slimmer gebruik van.
3. U bespaart tijd door de gemakkelijke wijze waarop u overzichten en resultaten kunt delen binnen uw organisatie.
4. Door de integratie van de verschillende tools wordt u relevanter voor uw klanten en verbetert u de brand experience van uw klanten.

Deze wijzigingen komen geleidelijk. De limited beta-versie van Google Analytics 360 wordt nu langzaam uitgerold, dus u zult nu nog weinig veranderingen zien in uw Premium-account. Als u een Premium of Adometry gebruiker bent, zult u door Google tijdig op de hoogte gebracht worden van de nieuwste wijzigingen in uw account of wanneer u een nieuwe tool kunt gaan gebruiken.

Ook goed nieuws voor niet Premium-gebruikers
Gebruikt u geen Premium-account, maar bent u toch benieuwd naar een of meerdere nieuwe tools? Google heeft aangekondigd dat deze ook beschikbaar worden gesteld voor niet Premium-gebruikers. Welke kosten hieraan verbonden zullen zijn, is nog niet bekend. Wel geeft Google aan dat de kosten concurrerend zullen zijn.

Vraag of opmerking over Google Analytics 360?

Uiteraard zijn de experts van SDIM al aan het ervaren of Google Analytics 360 inderdaad de mooie beloften doet nakomen. We houden u op de hoogte over onze bevindingen. Heeft u in de tussentijd al vragen of opmerkingen over deze nieuwe feature van Google? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Wij delen graag onze kennis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *