Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opNa een jaar van continu testen heeft zoekmachine gigant Google een nieuwe feature gelanceerd: Google Search Console Insights. Search Console Insights combineert Google Search Console en Google Analytics data om in één overzicht te presenteren hoe de content in de afgelopen 28 dagen gepresteerd heeft.
Een jaar geleden, in juni 2020, kondigde Google met Search Console Insights aan hoe ze data uit zowel Google Search Console als Google Analytics gingen combineren in één feature. Een selecte groep alpha testers (met geverifieerde toegang tot Google Search Console) heeft in het afgelopen jaar Search Console Insights uitvoerig mogen testen. Het resultaat is de eerste, publiekelijk toegankelijke bèta test.
Search Console Insights maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in de prestaties van (nieuwe) content op de website en geeft antwoord op de volgende vragen:
Het is overigens geen vervanging van Google Analytics en Search Console. Het beperkt zich (voor nu) namelijk tot de prestaties van bestaande en nieuwe content in de afgelopen 28 dagen. Voor grotere tijdsbestekken zijn Google Analytics en Search Console nog steeds de juiste tools.
Het antwoord op bovenstaande vragen wordt gegeven in een duidelijk overzicht met statistieken en grafieken die op één pagina gepresenteerd worden. Hieronder een impressie van de layout.
Het is overigens ook mogelijk om de prestaties op paginaniveau te bekijken. Hiervoor klik je op de content die je verder wilt bekijken. Dit toont de statistieken van de afgelopen 28 dagen voor de gespecificeerde pagina.
Met het uitrollen van de bèta versie van Search Console Insights is er een nieuwe, makkelijke manier om de prestaties van online content te monitoren. Deze nieuwe feature is voor een grote doelgroep interessant. Hierbij denk je al snel aan websites waarbij contentcreatie core-business is, zoals publishers, maar ook websites die met regelmaat blogs, artikelen of nieuwsberichten plaatsen zijn gebaat bij het inzicht dat Search Console Insights te bieden heeft. Het vertelt men hoe gebruikers hun content vinden en leert website eigenaars met wat voor content ze hun doelgroep het beste aan kunnen spreken.
Als je benieuwd bent naar de prestaties van recent gepubliceerde content op jouw website kun je vandaag al aan de slag met Search Console Insights. Iedereen met een geverifieerde Google Search Console-property kan de resultaten bekijken via zijn eigen Search Console Insights pagina.
Zonder koppeling met Google Analytics is het mogelijk om Search Console Insights te gebruiken, maar het wordt overigens aangeraden om de Search Console property te koppelen aan Google Analytics, zodat er meer en betere inzichten uit de content gehaald kunnen worden. Let wel: Voorlopig ondersteunt Search Console Insights alleen Google Analytics Universal Analytics property’s (waarbij het Google Analytics ID begint met ‘UA-’). De ondersteuning voor Google Analytics 4-property’s wordt momenteel nog aan gewerkt.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op