Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opHet volgende blogartikel is geschreven met de intentie om een eenvoudig overzicht te bieden van de meest opmerkelijke en belangrijke verschillen tussen Google Analytics 4 en Piwik PRO. Denk aan zaken als kosten, tooling, functionaliteiten, beperkingen en meer.
Het is inmiddels geen nieuws meer, Universal Analytics zal gaan uitfaseren op 1 juli 2023 en de verzamelde data zal verdwijnen op 1 januari 2024. De grootste drijfveer voor deze verandering is de druk die op Google werd gelegd vanuit de Europese Unie en de GDPR om de zorgen rondom privacy aan te kaarten en te drukken. Deze waren voornamelijk afkomstig vanuit de manier waarop Universal Analytics data verzamelde en verwerkte. Het antwoord van Google op deze zorgen was een nieuw analytics platform, namelijk Google Analytics 4 (GA4).
Op het moment dat Universal Analytics stopt met werken zal dit de voor de meesten een aannemelijke keuze zijn om naar toe te migreren, maar is dit de beste optie voor jou? Welke andere platformen zijn er? Wat raden wij binnen SDIM aan? In dit artikel behandelen wij de twee Analytics platformen die wij binnen SDIM aanraden, namelijk Google Analytics 4 en Piwik PRO.
Allereerst de vraag, waarom Piwik PRO? Wij hebben verschillende redenen dat we hebben gekozen voor deze specifieke tooling, maar de voornaamste drie zijn:
Uiteraard zal je het je afvragen welke meer geschikt is voor jouw situatie, en om dit makkelijker te maken hebben wij vanuit SDIM een tabel opgesteld met de meest noemenswaardige verschillen tussen de twee opties.
Onderstaand is de tabel die verschillende voor- en nadelen tegen elkaar afweegt tussen de twee platformen. Voordelen zijn gemarkeerd met een ‘+’ en de nadelen met een ‘-‘.
Het zijn geen kleine verschillen tussen de twee platformen, mede omdat Piwik PRO opereert vanuit de GDPR optiek en Google Analytics 4 uit die van Google. Waar de één meer zal conflicteren met wetgevingen zal de ander hier minder snel tegenaan lopen, terwijl het vice versa kan zijn als het aankomt op universaliteit. Uiteraard zijn er ook meerdere gelijkheden tussen de twee platformen, waaronder:
In conclusie, het antwoord op de vraag welk platform beter is, is subjectief. Beide platformen bieden unieke pluspunten, maar kampen tegelijkertijd ook met hun eigen minpunten. Mocht privacy en/of de GDPR een zorg zijn, dan is het aan te raden om te kijken naar Piwik PRO, maar is dit geen zorg dan zou je bij Google Analytics 4 kunnen blijven. Hetgeen wat wij vanuit SDIM wel willen benadrukken is dat de toekomst van Google Analytics 4 binnen Nederland nog niet vast staat. Het is een mogelijkheid dat deze tooling gelimiteerd zal worden en er strengere maatregelen komen qua wat er verzameld mag worden. Wil je helemaal voorbereid zijn, laat ze dan tegelijkertijd draaien. Zo kun je gelijk zien welke van de twee beter in de smaak valt. De uiteindelijke keuze kan dan altijd nog gemaakt worden, maar zo bouw je alvast een fundering aan data in beide gevallen.
Hebben jullie nog geen Google Analytics 4 property of heeft dit artikel een interesse in Piwik PRO opgewekt? Neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op