Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opMaandelijks brengt SDIM u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij u onder andere bij over mobile-first indexing, een kijkje in de keuken van Google en de MUM roadmap.
Google’s John Mueller heeft recent bekend gemaakt dat Google nog steeds bezig is met overzetten van website naar Mobile First Indexing (MFI). Dit kondigde hij aan via Twitter. John’s tweet zei het volgende:
We’re still working on moving the remaining sites over to MFI. If you’re sure that things are set up well on your end, I wouldn’t try to “force” it — my assumption is we’re just not on the batch that includes your site at the moment. Also, MFI is not just MF, it’s the content.
MFI werd al in 2015 aangekondigd en gestart in 2016. Het betekent feitelijk dat Google jouw website vanuit een mobiele gebruiker gaat bekijken en indexeren. Dit betekent overigens niet dat er geen desktop versie van jouw website geïndexeerd wordt. MFI geeft de mobiele versie alleen de prioriteit.
In juli heeft Google, naast de tweede core update, ook een andere wijziging aan het algoritme doorgevoerd: de link spam update. Deze update en de benaming gaf veel webmasters en SEO specialisten een flashback naar de beruchte Google Penguin update. Nu een paar weken nadat de update werd uitgerold is het nog steeds erg rustig op de seo forums. Dat wil zeggen: nog niet veel webmasters hebben enorme fluctuaties in hun rankings en organisch verkeer gezien dat ontstaan is door de algoritme update. Dit wordt ondersteunt door de bekende SEO tools zoals Mozcast en Semrush. Deze tools laten wat fluctuatie zijn rond het uitrollen van de update, maar geen schokkende wijzigingen.
De link spam update van Google is in het leven geroepen om het algoritme effectiever maakt om link spam te herkennen en deze vervolgens te negeren. Google geeft te kennen dat het voornamelijk kijkt naar de afhandeling van gesponsorde en affiliate content en of deze voorzien zijn van de juiste rel attributen.
Als men een zoekopdracht in Google typt, wordt er binnen een fractie van een seconde een relevant resultaat getoond. Hier zitten complexe systemen en algoritmes achter, maar Google gaat de gebruiker een kijkje in haar keuken geven. Vanaf nu worden steeds meer zoekresultaten voorzien van een korte uitleg waarom de gebruiker dit zoekresultaat te zien krijgt. Deze update wordt gedaan onder de naam ‘About This Result’.
About This Result vertelt de gebruiker op basis van welke zoekwoorden dit resultaat wordt getoond, welke termen hieraan gerelateerd zijn en voor welke regio deze relevant zijn.
Voor de meeste gebruikers zal dit niet heel interessant zijn, maar het kan voorkomen dat een resultaat getoond wordt terwijl je hier helemaal niet naar op zoek bent. Via About This Result kun je informatie verkrijgen die je een hint geeft over hoe je het beste de zoekresultaat kan aanpassen om wel tot het juiste resultaat te komen.
About This Result is te bereiken via de drie puntjes bij een zoekresultaat. Het kan zijn dat dit bij jouw zoekopdrachten nog niet te vinden is, maar de kans is groot dat dit binnenkort wel het geval zal zijn.
Eerder schreven we al een blog over wat MUM precies is en hoe u zich hierop kunt voorbereiden. MUM wordt de komende maanden tot jaren langzaam uitgerold door Google. Google heeft recent een roadmap gedeeld waarin duidelijk werd wat op korte en langere termijn de verwachtingen zijn met betrekking tot MUM.
In de eerste instanties zal dit voornamelijk te maken hebben met kennisdeling tussen verschillende talen. In de eerste toepassing stelde Google’s Multitask Unified Model (MUM)-technologie de zoekmachine in staat om binnen enkele seconden meer dan 800 variaties van namen van verschillende COVID vaccins in meer dan 50 talen te identificeren. Google had hiervoor al een overzicht van namen van vaccins die het COVID-vaccin blok activeren, maar MUM maakte het mogelijk om een veel grotere set namen samen te stellen. Hierdoor kon de COVID-vaccin informatie in veel meer situaties worden getoond.
Teams binnen Google zullen MUM meenemen in hun projecten, om te experimenteren en in kaart te brengen wat de bruikbaarheid is in verschillende soorten toepassingen.
Op iets langere termijn ligt de focus vooral op multimodaliteit. Hiermee wordt bedoeld dat, naast tekst, ook afbeeldingen en videos beter begrepen kunnen worden. Het voorbeeld dat Google gaf is dat je een foto van je wandelschoenen neemt en aan Google vraagt of deze geschikt zijn om een specifieke berg te beklimmen. Google reageert dan met het best mogelijke antwoord, afkomstig van betrouwbare bronnen.
Op de lange termijn is het doel van Google om te zorgen dat taal op een veel dieper niveau begrepen wordt. Op dit moment heeft de zoekmachine nog moeite met het begrijpen van complexe vragen die uit meerdere ‘subvragen’ bestaan. Google gaf zelf het volgende voorbeeld:
“Ik heb de berg Adams beklommen en ik wil de berg Fuji volgend najaar beklimmen. Wat moet ik anders doen om me voor te bereiden?”
Deze vraag bevat meerdere vragen. Bijvoorbeeld over het verschil in klimaat, het terrein van de berg en bepaalde fitnesstraining. Op dit moment is Google nog niet in staat om al deze informatie te verwerken in een goed antwoord. Google wil er naar toe dat de zoekmachine dit soort complexe vragen kan begrijpen en onderverdeeld in een subset van zoekopdrachten en de resultaten hiervoor op een juiste manier organiseert. Veel om naar uit te kijken dus.
Google heeft op mobiele apparaten wereldwijd een ticket functie voor lokale attracties uitgerold.
Met de nieuwe ticket functie verwerkt Google zelf geen boekingen, maar stuurt het gebruikers door naar de officiële website van de attracties of naar een externe partner zoals Klook, Tiqets of Headout.
Via de officiële website van de attractie wordt er vaak informatie gegeven over hoe een ticket ‘in-person’ te kopen, dus bij de attractie zelf. Online kopen is niet altijd mogelijk, maar desondanks neemt Google toch een link op naar de website van de leverancier zelf.
De overige links gaan naar externe partners die tickets online aanbieden. Deze Deze links van Google zijn voorlopig gratis, maar de verwachting is dat Google uiteindelijk een combinatie zal aanbieden van organische resultaten en advertenties, zoals momenteel ook het geval is bij Google Hotels.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op