Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIedere maand brengt SDIM u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij u onder andere bij over de Product reviews update, een vernieuwd local pack en verbeterde autocomplete in Google.
Google geeft aan dat in de laatste maand van 2021 de product reviews update volledig is uitgerold. Deze update houdt in dat websites met vernieuwende en relevante reviews over producten worden beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. In april heeft er een soortgelijke update plaatsgevonden, maar de recente update is meer uitgebreid en blijkt redelijk onvoorspelbaar. De update geldt op dit moment alleen voor websites in het Engels, maar zoals we gewend zijn van Google zal de update binnenkort ook in Nederland uitrollen.
Gelukkig zijn er diverse oplossingen om review websites die sinds de update minder goed presteren weer omhoog te helpen, of om websites te optimaliseren voordat de update in Nederland in werking wordt gesteld. In onze SEO update uit april 2021 is te lezen waar een hoogstaande review pagina aan moet voldoen. Het komt er veelal op neer dat reviews uniek moeten zijn en voldoende details moeten bevatten om daadwerkelijk de lezer verder te helpen in zijn of haar zoektocht naar een geschikt product.
Niet alleen kunnen de rankings in de zoekresultaten door deze update worden beïnvloedt, ook de vertoningen van rich snippets kunnen worden verminderd of verhoogd. Dit gebeurt bij vrijwel alle core updates die Google uitvoert, aangezien de gehele website opnieuw wordt beoordeeld op kwaliteit.
Naast de product reviews update heeft Google aangekondigd dat er tijdens een volgende update ook wordt gelet op het feit of de reviews bewijs bevatten dat de review authentiek is d.m.v. foto’s, video’s en/of audio. Hiernaast gaat Google in de toekomst ook websites belonen met een hogere ranking in de zoekresultaten als de review links naar meerdere verkopers van het product of de dienst bevat. Deze update is nog in ontwikkeling, maar het is zeker interessant voor websites met reviews om hier vast mee aan de slag te gaan.
reageren-reviews
Google heeft afgelopen maand een extra functie toegevoegd voor mobiele gebruikers in de US en UK. Vanaf nu laat de zoekmachine bij sommige organische zoekresultaten drie winkels zien waar het product van de zoekactie te koop is. De gebruiker kan deze zoekresultaten van drie shops uitbreiden tot tien shops. Het is nog maar afwachten wat deze nieuwe functie voor impact heeft op de kliks van organische zoekresultaten en wanneer deze in Nederland uitrolt.
Naast het genereren van reviews op een website is het ook verstandig om te beginnen met reageren op reviews van klanten. Door op reviews te reageren, creëer je een vertrouwensband met de (potentiële) klant. Tegelijkertijd ziet Google het reageren op reviews van klanten als een goede stap in de richting omtrent klanttevredenheid. Dit zorgt er dan weer voor dat jouw website meer organisch verkeer haalt uit lokale zoekopdrachten. Een win-winsituatie dus!
Google heeft bevestigd dat het lokale resultaten anders gaat tonen. Op dit moment wordt het zogenaamde ‘local pack’, een drietal lokale zoekresultaten, getoond als een kaart met daaronder de drie zoekresultaten. Google is in de Verenigde Staten aan het testen met het tonen van de kaart aan de rechterzijde van de drie resultaten, waardoor het in de breedte veel meer ruimte inneemt. Wanneer dit wordt uitgerold, gaat dit hoogstwaarschijnlijk invloed hebben op het percentage gebruikers dat doorklikt naar één van deze resultaten. Het local pack neemt op deze manier namelijk veel meer ruimte in beslag, waardoor het meer aandacht trekt.
Google heeft aangekondigd dat het een verbeterde zoeksuggesties voor autocomplete gaat lanceren. Deze verbetering betekent mogelijk dat er een tweede kolom zichtbaar zal zijn, waar gerelateerde vragen en zoekopdrachten getoond worden.
Het lijkt erop dat deze kolom zichtbaar zal worden, wanneer je na het uitvoeren van een zoekopdracht weer in de zoekbalk klikt. De voorspellingen verschijnen dan aan de rechterkant.
Google gaat belangrijk nieuws uitgebreider tonen in de zoekresultaten. Op dit moment worden er een aantal nieuwsberichten onder elkaar getoont. Dit zal worden uitgebreid met twee kolommen naast elkaar, met grotere en kleinere afbeeldingen. Hiermee zal er bij zoekopdrachten rondom actuele onderwerpen meer sprake zijn van een nieuwsoverzicht.
De op privacy gerichte zoekmachine DuckDuckGo laat weten dat het bezig is met het ontwikkelen van een desktop browser. Er is momenteel al een beta versie voor macOS, maar deze is nog niet te gebruiken.
Zoals te verwachten is focust de desktop browser zich volledig op privacybescherming. Één van de specifieke privacy elementen die de browser zal bevatten is een ‘Fire’ knop waarmee alle browsergeschiedenis ,opgeslagen gegevens en tabbladen worden gewist zowel op de mobiele app als desktop.
DuckDuckGo is een snelgroeiende zoekmachine, met momenteel gemiddeld zo’n 100 miljoen zoekopdrachten per dag (ter vergelijking, Google heeft dagelijks meer dan 5 miljard zoekopdrachten). De app van DuckDuckGo is in veel landen de meest gedownloade browser voor Android apparaten.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op