Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opOok in deze vreemde tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende sociale media kanalen. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van oktober 2020 op een rij.
Community management is voor veel bedrijven tegenwoordig een belangrijke taak geworden. Waar Facebook messenger excelleert in het automatiseren en beheren van klantcontacten, is Instagram daarin als platform achtergebleven. Facebook heeft eind september aangekondigd de cross-app communicatie met Instagram te willen verbeteren en tegelijkertijd een flink aantal nieuwe tools toe te willen voegen die de klantervaring binnen Messenger moeten gaan verbeteren. Facebook is in oktober dieper ingegaan op de laatste ontwikkelingen en kondigde aan Instagram direct te gaan integreren met de Messenger API (Application Programming Interface).
De API update stelt organisaties en bedrijven in staat om berichten efficiënter te beheren en workflows beter in te richten. Denk hierbij aan het automatiseren van berichten, afwezigheidsmeldingen en evaluatie berichten, zoals het automatisch sturen van een enquête. Daarnaast zal Messenger ook te koppelen zijn met diverse CRM-systemen, waardoor de klantrelatie volledig in beeld kan worden gebracht. Dit betekent dat klantsupport voor bedrijven op grotere schaal mogelijk wordt.
De Messenger API integratie bevindt zich momenteel in de bètafase. Grote merken waaronder H&M, Michael Kors, Adidas en Techstyle zijn momenteel aan het experimenteren met de nieuwe functionaliteiten. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de bèta kunnen zich aanmelden voor de wachtlijst.
De nieuwe barcode scanning functie van Snapchat zat er al een tijd aan te komen. In juni 2020 tijdens de jaarlijkse partner summit kondigde Snapchat aan dat zij nieuwe features gingen introduceren voor de Scanning Camera Functie. De Scanning functie van Snapchat is niet nieuw. Eerder al ging het platform samenwerkingen aan met Amazon en Shazam om het scannen van producten en muziek mogelijk te maken. Met de nieuwe barcode feature breidt Snapchat het aantal scanopties flink uit.
Snapchat Scanning Tool
Snapchat gebruikers zijn met de nieuwe functie in staat om voedsel- en wijnetiketten te scannen om meer informatie over een product te bekijken of het product direct te bestellen. Om de barcode functie uit te kunnen rollen is Snapchat de samenwerking aangegaan met Vivino en Yuka (app om producten te scannen). Snapchat heeft de databases van deze platformen geïntegreerd in de app zodat zij de gebruikers direct kunnen voorzien van up-to-date productinformatie.
De nieuwe scanning opties zijn weer en stap in de richting om beeldherkenning een groter element te maken binnen het platform. De verwachting is dat de nieuwe functies binnen enkele maanden wereldwijd worden uitgerold.
Na de introductie van de TikTok Business Ads Manager in september, heeft TikTok in korte tijd nog een grote stap gemaakt om adverteerders aan te trekken. Het platform gaat samenwerken met Shopify om de integratie tussen beide platformen te verbeteren. Shopify-verkopers zullen hierdoor beter in staat zijn om de juiste doelgroep op TikTok te bereiken, creativiteit van de TikTok-gemeenschap aan te boren en marketingstrategieën te optimaliseren.
“We zijn verheugd om samen te werken met Shopify en een kanaal te bieden voor hun verkopers om een nieuw publiek te bereiken en de verkoop op TikTok te stimuleren”, Blake Chandlee, TikTok Vice President.
Shopify-verkopers zullen binnenkort toegang krijgen tot een aantal nieuwe functionaliteiten:
Met de nieuwe samenwerking slaat TikTok twee vliegen in één klap, de drempel voor Shopify verkopers om TikTok ads in te zetten wordt verlaagd en gebruikers van TikTok zijn makkelijker in staat om nieuwe merken te ontdekken.
Gebruikers op Pinterest zijn klaar voor de feestdagen. Nog nooit zag Pinterest zoveel gebruikers vroegtijdig zoeken naar kerstcadeau ideeën. In april lag het zoekvolume van “kerstcadeau” gerelateerde zoekwoorden 3x keer zo hoog als in dezelfde maand vorig jaar. Pinterest heeft een reeks aan nieuwe tools ontwikkeld om adverteerders te helpen het bereik te maximaliseren en verkopen te stimuleren tijdens de feestdagen, terwijl ze een rijkere ervaring creëren die klanten inspireert om te winkelen, niet alleen om te kopen. De belangrijkste updates hebben we op een rijtje gezet:
Met de update van het winkelprofiel zijn verkopers in staat om hun winkel tabblad om te toveren tot een etalage met aanbevolen producten, gerangschikt op bijvoorbeeld categorie, prijs of dynamische aanbevelingen.
Wanneer een gebruiker op Pinterest een product zoekt via de Pinterest zoekbalk verschijnen er automatisch aanbevolen verkopers op basis van de relevante productcategorie. De zichtbaarheid van Pinterest verkopers wordt zodoende verhoogd.
Pinterest is bezig geweest om het opnameprocess voor productcatalogi te verbeteren. Dit moet het voor merken gemakkelijker maken om datalijsten te koppelen en productinformatie vervolgens rechtstreek aan hun pins te koppelen.
Het was al een tijd mogelijk om producten te taggen in collectie advertenties, maar nu heeft Pinterest deze optie ook beschikbaar gemaakt voor de overige advertentietypen. Merken zijn op deze manier beter in staat om de Pinterest gebruikers naar specifieke productpagina’s te leiden en ze vervolgens over te laten gaan tot een aankoop.
Met klap op de vuurpijl heeft Pinterest aangekondigd een nieuw advertentietype te introduceren, een zogenaamde winkeladvertentie. Het nieuwe advertentietype combineert een catalogus en collectie advertenties tot een multi-image advertentieblok waarin merken belangrijke items of bijbehorende productgroepen kunnen selecteren.
Pinterest maakt het voor adverteerders mogelijk om automatisch te bieden voor productcatalogus campagnes. Uit interne onderzoeken is gebleken dat adverteerders die automatisch bieden gebruiken gemiddeld 28% meer conversies en 29% meer klikken behalen. De nieuwe manier van bieden zorgt ervoor dat adverteerders niet meer constant hun budgetten in de gaten hoeven te houden en de campagnes rendabeler worden geoptimaliseerd.
Tegenwoordig zijn organisaties constant nieuwe manieren aan het ontdekken om verbonden te blijven en toch een veilige afstand te bewaren. Videovergaderingen, virtuele evenementen en sollicitaties zijn in het afgelopen jaar de normaalste zaak geworden. LinkedIn heeft deze ontwikkeling aangegrepen om hun virtuele netwerk functionaliteiten te optimaliseren en is daarvoor de samenwerking aangegaan met Microsoft Teams, Zoom en BlueJeans.
Het feit dat we momenteel in veel situaties afstand moeten behouden betekent niet dat we geen persoonlijke interacties meer aan moeten gaan. Uit een intern onderzoek is gebleken dat meer dan 60% van de LinkedIn gebruikers het platform wil gebruiken om virtueel te netwerken. LinkedIn gaat het daarom mogelijk maken om videovergaderingen direct te delen via LinkedIn berichten. Op deze manier moet het voor LinkedIn gebruikers makkelijker worden om in contact te blijven met klanten, sollicitanten en collega’s.
Om gebruik te kunnen maken van de videovergadering functie navigeer je naar de inbox en klikt in een (groeps)gesprek op de video icon. Vervolgens dien je eenmalig in te loggen via Microsoft Teams, Zoom of BlueJeans. Zodra het inlogprocess is voltooid krijg je de mogelijkheid om simpel en snel videovergaderingen aan te maken en te delen. De nieuwe functie is vanaf deze maand wereldwijd beschikbaar.
Social Media advertising biedt iedere dag meer mogelijkheden. Wilt u meer weten? Dan helpen wij graag verder in ons helpcentrum. Daarnaast delen we regelmatig blogs over social media. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden, of bent u op zoek naar meer verdieping bij een bepaald onderwerp? Neem dan contact met ons op.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op