Verhoog de vindbaarheid van jouw producten

Structured data nóg belangrijker voor e-commerce en Google Merchant Center

Zoekmachine Google heeft onlangs een update aangekondigd waarbij structured data een belangrijkere rol gaat spelen in het vertonen van de producten van een webshop in de zoekresultaten. Structured data gaat vanaf het uitrollen van deze update nauwer samenwerken met Google Merchant Center, ook al heb je geen account. Lees in deze blog wat er verandert en waarom het nog belangrijker is de structured data op orde te hebben.

HomeBerichtenStructured data nóg belangrijker voor e-commerce en Google Merchant Center
Geplaatst 13 oktober 2022 - Geschreven door: Tom Duivenvoorden

Google Merchant Center tot op heden

Met Google Merchant Center kun je beheren hoe het productaanbod en voorraad van jouw webshop wordt weergegeven in Google. Dit doe je door als adverteerder het productaanbod te uploaden naar Google. Dat begint met het aanmaken van een Merchant Center account. Hier vul je een aantal basisgegevens in zoals het adres, domeinnaam, informatie over verzending (kosten, in welke landen je levert etc.) en u dient aan Google te ‘bewijzen’ dat u daadwerkelijk eigenaar of beheerder van de webshop bent. Dit doet u door een stukje code te plaatsen op de homepage van uw website. Als deze geplaatst wordt in het Merchant Center geverifieerd dat de code geplaatst is. Door deze handelingen is het mogelijk om extra product snippets zoals de Shopping Knowledge panel of Populaire producten, alsmede de shopping ervaring in Google Afbeeldingen en Google Lens. Zie hieronder voor een voorbeeld van een dergelijke Populaire producten snippet.

Wat verandert er?

Google verruimt de criteria om in aanmerking te komen voor deze extra product snippets. Na de update van Google zorgt goed uitgewerkte Product Structured Data er namelijk voor dat je ook in aanmerking voor deze snippets komt, ook als je geen Google Merchant Center account hebt. Feitelijk zorgt de structured data code ervoor dat jouw producten een listing krijgen in Google Merchant Center. Hierdoor worden de producteigenschappen als de beschikbaarheid en prijs (net als bij een normale feed) regelmatig geüpdatet in Google Merchant Center, zodat de enkel juiste meest actuele worden getoond in de zoekresultaten. Om dit alles goed te kunnen monitoren komt er tevens een nieuw Google Search Console rapport om de prestaties te meten, alsmede fouten met de structured data te ontdekken. Dit benadrukt dit nogmaals dat goede structured data essentieel is voor jouw webshop.

Al met al een wijziging die wij toejuichen. Als je voorheen niet werkte met Google Merchant Center, maar wel de Product Structured Data op orde had, bestaat er nu de kans dat jouw producten op meer plaatsen getoond worden. Daarnaast, doordat Google jouw variabele data als prijs, voorraad en beschikbaarheid toont op meerdere plekken, gaat het streven naar up-to-date informatie en gaat het deze pagina’s waarschijnlijk vaker crawlen. Dit terwijl dit tot op heden meer periodiek gebeurt.

Wat is structured data?

Met structured data vertel je zoekmachines iets over de specifieke content op een pagina door het toevoegen van een stukje code aan de pagina. Door middel van structured data help je de zoekmachines om de inhoud van je website beter te begrijpen. Google maakt regelmatig gebruik van gestructureerde gegevens die worden gevonden op een website om uitgebreide zoekresultaten op de SERP te tonen. Een van de bekendste, en misschien wel belangrijkste, structured data schema’s van een webshop is Product structured data. Hierin wijs je de zoekmachine o.a. op de merknaam, de prijs, of er voorraad is en een omschrijving van het product. Vanaf de update gaat dit schema er dus niet alleen voor zorgen dat de zoekmachine begrijpt wat voor product jij verkoopt, maar zorgt het ook ervoor dat jij zonder Google Merchant Center listing toch kans maakt op de extra snippets in de zoekresultaten.

 

Google Search Console update Shopping rapport

Nieuw rapport in Google Search Console

Nieuw rapport in Google Search Console

Om de update inzichtelijk te maken, komt er een nieuw rapport in Google Search Console met daarin de snippets en merchant listing. Deze is te vinden onder het kopje ‘Shopping’. Hiermee kun je o.a.:
• Problemen met de structured data opsporen voor de Merchant Listing
• Problemen met de structured data opsporen voor de reguliere product snippets
• Inzichtelijk krijgen welk, door schema.org geaccepteerde, properties momenteel gebruikt worden. Ook de nieuwe properties als ‘maat’ en ‘energie label’.

Dit rapport is momenteel al te raadplegen bij websites die Product Structured Data gebruiken.

Hoe kom ik in aanmerking voor deze update?

Als je als eigenaar van een webshop hiervoor in aanmerking wilt komen, dien je een zo volledig mogelijk Product Structured Data schema op de relevante pagina’s te plaatsen binnen de webshop. Dit kan in de vorm van Microdata, RDFa of JSON-LD, waarvan Google zelf heeft aangegeven de voorkeur te geven aan JSON-LD. Niet zeker of jouw webshop momenteel voldoet? Raadpleeg een SEO specialist om mee te kijken en een advies uit te brengen.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op