Tip: activeer slimme doelen in Google Analytics

Iedereen weet dat je met Google Analytics doelen kunt instellen waarmee je kunt meten hoe vaak bezoekers op een website bepaalde acties voltooien. Deze ingestelde doelen zijn essentieel voor een digitale analyse die bijdraagt aan het online succes. Voor veel online specialisten is het alleen zoeken naar de juiste mix van doelen. Dit komt omdat er over het algemeen binnen organisaties geen ‘harde’ conversiedoelen aanwezig zijn. Het gevolg? Het kost vaak extra tijd om de juiste keuze te maken. Om dit proces te versnellen heeft Google afgelopen maand slimme doelen geïntroduceerd.

Wat zijn Google Analytics slimme doelen?
Het woord zegt het al, slimme doelen zorgen ervoor dat je op een makkelijke manier kwalitatief bezoek op je website kunt doormeten als conversie. Slimme doelen worden in Google Analytics op dataweergaveniveau (profielniveau) samengesteld. Dit betekent dat de slimme doelen informatie leveren over de beschikbare data die op profielniveau binnenkomt. De slimme doelen worden bepaald door meerdere statistieken zoals:

  • sessieduur
  • pagina’s per sessie
  • locatie en spreektaal
  • apparaat/browser

Om deze statistieken samen te stellen, gebruikt Google een bepaald algoritme waarmee Google Analytics bepaalt welke bezoeker de meeste kans heeft om te converteren. Google gebruikt hiervoor bestaande conversiedata van adverteerders in Google Analytics.

De vereisten voor het instellen van slimme doelen
Het instellen van slimme doelen is alleen niet iets wat je even ‘snel’ doet. Je moet namelijk aan een aantal vereisten voldoen om ermee aan de slag te kunnen. Zo moet je allereerst slimme doelen activeren door je Google Analytics account te koppelen aan je Google Adwords-account(s). Verder moet het gelinkte Adwords-account in 30 dagen minimaal 500 klikken genereren voordat slimme doelen ingezet kunnen worden.

Maar let op! Er mogen niet meer dan 1 miljoen hits per dag binnenkomen op de dataweergave waaraan de slimme doelen gekoppeld zijn. Tot slot moet je erop letten dat je de data deelt met Google Analytics. Deze data gebruikt Google om hun producten en diensten te verbeteren en staat normaal gesproken standaard in Google Analytics aangevinkt. Wil je dit absoluut niet? Wijzig dan de instellingen via: Beheerder > Account > Accountinstellingen > Producten en services van Google.

Slimme doelen aanzetten
Na deze dertig dagen kun je eindelijk slimme doelen activeren. Dit doe je als volgt: log in bij Google Analytics en ga naar het keuzemenu bovenin. Hier kies je voor het tabblad ‘beheerder’. Vervolgens kun je hier de gewenste dataweergave van de slimme doelen toevoegen. Voorheen had je de keuze uit vier typen doelen:

  • bestemming
  • duur website
  • pagina’s per sessie
  • gebeurtenissen

Maar nu kun je er ook voor kiezen om slimme doelen in te stellen. Deze zie je staan bij de optie ‘Slim doel’. Kies ‘Slim doel’ en daarna op doorgaan. Hierna zijn er verder geen aanpassingen of andere aanvullende configuraties vereist. Klik op opslaan en je bent klaar. Vanaf nu kun je resultaten gaan verzamelen.

Slimme_doelen_Google

Slimme doelen importeren in Google Adwords
Ben je tevreden over de resultaten? Houd er dan rekening mee dat het ook mogelijk is om de slimme doelen in Google Adwords te importeren. Dit doe je als volgt: open de campagne in Google Adwords en scroll naar het tabblad ‘Hulpprogramma’s’ en kies voor de optie ‘Conversies’. Aan de linkerkant in de navigatiebalk vind je de klikoptie ‘Google Analytics’. In dit menu kun je ‘Slim doel’ aanvinken en importeren. Let op! Controleer altijd met welke dataweergave je het slimme doel importeert. Je wilt immers de Google Adwords campagne optimaliseren met de dataweergave uit Google Analytics, dus dan is het wel belangrijk dat het op de juiste manier is gefilterd en ingesteld.

De meerwaarde van slimme doelen voor bedrijven
De invoering van slimme doelen biedt ontzettend veel opties voor organisaties die meer inzicht willen krijgen in de prestaties van hun online campagnes. De slimme doelen voegen een extra dimensie toe aan het optimaliseren van campagnes waar geen aankoop- en transactiegegevens voor beschikbaar zijn. Daarnaast geven de slimme doelen meer informatie dan de zogenoemde ‘zachte’ conversiedoelen. Bij slimme doelen doet Google het denkwerk. Het is alleen aan jou als adverteerder om deze data te analyseren en naar eigen inzicht te gebruiken. Zijn de huidige data niet voldoende? Ook voor diepgaande analyses bieden de slimme doelen genoeg mogelijkheden. Maar hierover vertel ik later meer in een volgende blogpost!

Vraag of opmerking over Google Analytics slimme doelen?
Ik ben van mening dat je door het instellen van slimme doelen tijd bespaart en mogelijkheden creëert voor het verbeteren van Google Adwords campagnes. Ik wil je dan ook adviseren om er direct mee aan de slag te gaan!

Heb je een vraag of opmerking over Google Analytics slimme doelen? Wil je precies weten hoe je het voor jouw online campagnes het beste kunt inzetten? Neem dan contact op met SDIM. Wij helpen je graag verder op weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *