Trechterweergave & doelprocesstroom in Google Analytics

Een website kunt u op verschillende manieren doormeten. Voor u hiermee aan de slag gaat, is het belangrijk om eerst de KPI’s (Key Performance Indicators) en uw websitedoelen te bepalen. Enkel door het bepalen van KPI’s is het mogelijk om de doelstelling van uw website te analyseren.

Stel uzelf eerst de vraag wat u precies met uw website wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van producten/diensten, het genereren van leads of simpelweg branding van uw merknaam. Vervolgens moet u goed nadenken over hoe u dit wilt gaan meten. Steeds vaker ontstaat namelijk de vraag om het gedrag van de bezoeker van tevoren in kaart te brengen. Om dit inzichtelijk te krijgen biedt Google Analytics twee handige rapporten die het gedrag van de bezoeker in beeld brengen voordat een bezoeker converteert: de trechterweergave en de doelprocesstroom.

Trechterweergave Google Analytics

Dit doet Google Analytics door de mogelijkheid te bieden om een trechter in te stellen die exact laat zien waar de bezoekers afhaken tijdens het doelproces. Om dit inzichtelijk te krijgen moeten de stappen worden bepaald die nodig zijn om een doel te behalen. In de afbeelding hieronder staat een simpel voorbeeld.

Voorbeeld doelpad

Zodra het doelproces in kaart is gebracht, kan dat worden vertaald naar de trechterweergave. Hiervoor moeten er drie stappen worden voltooid:

Stap 1 – Stel het doel in via een bestemmings-URL.

Stap 2 – Voer de stappen in die nodig zijn om een doel te voltooien aan de hand van de voorafgaande pagina’s.

Stap 3 – Bepaal of alle stappen vereist zijn om een doel te voltooien. Op die manier neemt u alleen het relevante verkeer mee in het trechterrapport van Google Analytics.

Zodra deze stappen zijn uitgevoerd is het mogelijk om via het rapport conversies > doelen > trechterweergave het doelproces inzichtelijk te krijgen.

Voorbeeld trechterweegave met 4 stappen uitleg

Voorbeeld: Trechterweergave

 

Hoe kunt u dit rapport interpreteren?

  1. Instroomsessies
  2. Afhaaksessies
  3. Doorstroomsessies en procentuele verhouding doorstroom
  4. Trechter-conversieratio (aantal sessies met voltooid doel delen door het aantal sessies dat de trechter is binnengegaan)

Belangrijke feiten trechterrapport

  • Het trechterrapport vult overgeslagen stappen zelf aan;
  • De volgorde van de stappen is niet beschikbaar;
  • Het bevat geen historische informatie, enkel de gegevens zodra het rapport is ingesteld;
  • Segmentatie is niet mogelijk;
  • Slechts één sessie telt voor iedere stap;
  • Datum vergelijking geldt alleen voor de totale conversieratio;
  • Doel kan één keer per sessie worden behaald;
  • Werkt alleen voor doelen o.b.v. een bestemmings-URL.

Doelprocesstroom Google Analytics

Nadat u een trechterrapport heeft ingesteld met de pagina’s en schermen die deel uitmaken van het belangrijkste doelpad, kunt u aan de slag met Google Analytics. Het trechterrapport is handig om de eerste analyses uit te voeren met betrekking tot instroom- en afhaaksessies. Wilt u een stap verder gaan met analyseren? Dan is het Google Analytics rapport ‘doelprocesstroom’ zeer bruikbaar. Met dit rapport kunt u namelijk het volgende beoordelen:

  1. Type verkeer of andere segmentatie naar doel;
  2. Inzicht in (alternatieve) instappunten/uitstappunten door groepsdetails per stap te bekijken;
  3. Lussen tussen stappen analyseren;
  4. Zoekverkeer per punt beoordelen met behulp van de optie ‘zoekverkeer per punt verkennen’.

De belangrijke feiten van de doelprocesstroom

  • Lussen tussen stappen zichtbaar;
  • Tussenstappen worden niet zelf aangevuld;
  • Volgorde van stappen zichtbaar;
  • Historische informatie beschikbaar;
  • Datumvergelijking mogelijk;
  • Segmentatie mogelijk;
  • Geen optie tot vereiste eerste stap;
  • Werkt alleen voor bestemmings-URL-doelen;
  • Werkt op basis van sessies.

Conclusie

Voor het analyseren van een doelpad kunnen beide Google Analytics-rapporten helpen om te bepalen hoe de bezoekers zich bewegen op uw website. Daarbij is het wel belangrijk dat u beide rapporten juist toepast. Doorgaans is het trechterrapport handig om een verplicht doelpad in te stellen, maar ook om de afhaak- en instroomsessies te analyseren. Daarin zult u soms merken dat de trechter in sommige gevallen niet alle data kan verklaren, bijvoorbeeld doordat de volgorde van de stappen niet beschikbaar is, maar ook omdat de overgeslagen stappen zelf worden aangevuld.

Het doelprocesstroomrapport geeft meer analysemogelijkheden, waardoor er meer inzichten binnen het belangrijkste doelpad beschikbaar zijn. Daarnaast kunt u segmenteren op type gebruiker, kanaal en gedrag. Ook is het mogelijk om per stap het aantal paginaweergaves in te zien en kunt u specifiek inzoomen op een specifiek pad. Kortom: het doelprocesstroomrapport vult het trechterrapport perfect aan.

Hulp bij Google Analytics?

Benieuwd naar de resultaten van een trechterweergave- of doelprocesstroomrapport in uw webshop of website? S&D Interactive Media helpt u graag verder met alle inhoudelijke vraagstukken rondom beide rapporten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *