Veranderingen in de Cookiewet. En nu?

U heeft vast in het nieuws gehoord dat de nieuwe cookiewet vanaf heden van kracht is. Wij kunnen ons goed voorstellen dat u zich afvraagt wat dit betekend voor het gebruik van cookies in uw geval.

UPDATE Februari 2013: Onderstaand bericht is inmiddels verouderd, lees de laatste ontwikkelingen rondom de cookiewet in dit blogbericht op sdim.nl!
—-
(oorspronkelijk bericht)
In a nutshell: Bedrijven die cookies plaatsen moeten vanaf heden de gebruiker duidelijk en volledig informeren en toestemming hiervoor vragen. Deze informatie- en toestemmingsplicht geldt niet alleen voor de PC maar ook voor mobiele telefoons en andere (mobiele) randapparatuur. Enige uitzondering hierop zijn cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website. Denk hierbij aan cookies die nodig zijn voor het gebruik van een winkelwagen.“Wat betekent dit voor mijn online advertising activiteiten / webstatistieken (o.a. Google Analytics)?”
Feit is dat u dus ook toestemming van de gebruiker nodig heeft voor cookies die dienen ten behoeve van reclame en het bijhouden van webstatistieken. Hoe dit in de praktijk van invloed zal zijn op uw online resultaten, dat is nog onduidelijk.

De branchevereniging DDMA helpt om op een praktische wijze uw proces aan te passen aan deze nieuwe wetgeving, waarbij oplossingen worden aangedragen die op dit moment bekend zijn.

Uiteraard houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de Cookiewetgeving. U kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen indien u vragen heeft.

Update 12 juni 2012: brancheorganisatie IAB lanceert de ‘Cookie Compliance guide’. De gids biedt bedrijven inzicht in hoe ze de cookies die via hun website geplaatst worden kunnen inventariseren en categoriseren. Daarnaast zet IAB de wettelijke regels uiteen, zoals de toestemmingsplicht, en geeft meteen ook een aantal mogelijke manieren voor het verkrijgen van toestemming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *