Webanalytics systemen deel 1: Snoobi

Google Analytics is een gratis webanalysetool van Google. S&D Interactive Media adviseert haar opdrachtgevers in veel gevallen hier gebruik van te maken. Echter, er is meer data beschikbaar via andere web analytics systemen. Om te laten zien dat Google Analytics niet almachtig is, belichten we vandaag de voordelen van Snoobi web analytics t.o.v. Google Analytics.

Organisatie data tracking (leads!)
Het belangrijkste voordeel voor business-to-business bedrijven is het feit dat Snoobi rapporteert welke organisaties de website hebben bezocht. Let op: niet alle bedrijven worden gerapporteerd, alleen de bekende (op basis van IP-adres). Deze worden door Snoobi verrijkt met adresgegevens. Hoewel dit niet altijd volledig of volledig accuraat is, levert het toch zeker zeer bruikbare leads. Deze organisatie data is eenvoudig te filteren en te koppelen aan andere relevante data.

Automatische event tracking
Het tracken van downloads, uitgaande links, mailto’s en andere ‘events’ gaat in Snoobi automatisch en behoeft dus geen additionele event tracking settings zoals in Google Analytics.

Pagina bezoek volgorde
Snoobi laat zien in welke volgorde bezoekers de pagina’s van uw website hebben bezocht. Dit betekent dat u het specifieke gedrag van een bezoeker kunt achterhalen, bijvoorbeeld welke zoekterm de bezoeker heeft gebruikt, welke producten de bezoeker heeft bekeken en hoe lang de bezoeker een specifieke pagina heeft bekeken. De navigatiemogelijkheden van Google Analytics zijn hierin meer beperkt.

Google AdWords integratie
Volledige integratie met Google AdWords. U kunt AdWords campagnes dus beheren vanuit het Snoobi-rapport, inclusief het maken van nieuwe campagnes, advertentievarianten, keywords en biedingen.

Historische data wordt bewaard
Alle instellingswijzigingen in Google Analytics werken vanaf het moment dat ze worden ingesteld. Aangezien Snoobi alle data bewaart, zijn instellingswijzigingen ook met terugwerkende kracht te bekijken. Bij aanvang van de tracking is meestal nog niet duidelijk welke trackinggegevens in de toekomst essentieel of belangrijk voor uw bedrijf zijn. Sommige gedragspatronen die zich voordoen op de website, kunnen onverwacht zijn en het is mogelijk dat pas na een jaar tracking duidelijk wordt aan welke gegevens behoefte is. Dit is een zeer belangrijk voordeel, met name als u steeds intensiever met uw tracking aan de slag gaat.

Meer lokale informatie
Snoobi levert standaard meer lokale informatie dan Google Analytics. Snoobi herkent lokale zoekmachines, lokale internetproviders, social media, communities, en lokale online bedrijvengidsen automatisch.

Sectie indeling t.o.v. profiel met filters
Met Snoobi kunt u afzonderlijke delen van uw website als een groep, in de vorm van secties, bekijken. Zo kunnen gegevens over een specifieke productgroep of een specifiek onderdeel van uw bedrijf in een afzonderlijk rapport worden opgenomen. Secties kunnen op elk gewenst moment en op eenvoudige wijze worden gemaakt vanuit de instellingen van Snoobi. Deze sectie-indeling werkt ook weer met terugwerkende kracht.

Privacy
De door Snoobi verzamelde gegevens worden bewaard op dataservers in de Europese Unie. Op het verzamelen en gebruik van deze gegevens is de privacywetgeving van de EU en Finland van toepassing. Met Snoobi zijn uw gegevens in geen enkele vorm toegankelijk voor derden.

Overig

  • Bedrijfsoverzichten waarin meerdere accounts kunnen worden vergeleken
  • Tracking van meerdere sites als één geheel
  • Geen beperking in het aantal pagina’s of bezoekers dat wordt getrackt (5M max in Analytics indien niet wordt geadverteerd via AdWords)
  • Eenvoudige omleiding voor URL’s (“URL redirect”) via Snoobi servers, geschikt voor meting van nieuwsbrieven die externe koppelingen bevatten
  • Een historisch logboek van alle instellingen en inloggegevens
  • Onbeperkt aantal doelen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem gerust contact op. S&D Interactive Media helpt u graag bij de keuze van een geschikt web analytics pakket. Heeft u andere voordelen (of nadelen) van Snoobi t.o.v. Google Analytics ondervonden? We zien uw reactie graag tegemoet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *