Zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen

Als je, en wie is dat nou niet, op zoek bent naar een hakblok, dan Google je: ‘hakblok’. Laten we het even in de praktijk doen. Klik op de link: Google hakblok (tot zo!):

Fijn, je bent weer terug. Op de Google resultatenpagina zag je zo’n beetje bovenaan de afbeeldingen van de hakblokken verschijnen. Als je op één van die afbeeldingen klikt, zie je dat de afbeelding groter wordt en de desbetreffende website erachter vertoond wordt. Huh, maar wacht eens even: die plaatjes zijn geïndexeerd! Handig voor je webshop, maar het kan toch helemaal niet?! Zoekmachines kunnen immers helemaal geen plaatjes lezen. Hoe zit dat dan?

Hoe maak je Afbeeldingen zoekmachine vriendelijk?

Omdat zoekmachines niks kunnen zien, maar slechts kunnen lezen, vertel je gewoon wát ze moeten zien. Overbodig om te zeggen dat je meteen SEO technieken gaat toepassen. Want als men op Google Afbeeldingen zoekt, staan sommige plaatjes boven in de zoekresultaten, maar andere niet. En je wil dat jóuw afbeelding (van je product) goed vindbaar wordt, toch? Houd je, bij de optimalisatie van de afbeeldingen van je website, dan in ieder geval aan de volgende regels:

  • Zorg voor een logische bestandsnaam, bij voorkeur met een zoekwoord er in;
  • Schrijf een goede alt-tekst, ook weer met een zoekwoord er in;
  • Geef een goede beschrijving van de foto met tekst rond de foto (caption);
  • Alle drie hiervoor genoemden dienen in lijn met elkaar te zijn, op zoekwoordniveau. Zo weet Google dat de drie componenten bij elkaar horen;
  • Zorg dat de foto goed klopt bij de content van de betreffende pagina;
  • Gebruik .JPEG, .PNG of .GIF-bestanden;
  • Maak je afbeeldingen niet kleiner dan 250 x 300;
  • Als je linkt naar een (grotere) afbeelding met een anchortekst, zorg dan voor een relevante anchortekst met zoekwoorden;
  • Onthoud: keyword-stuffing helpt nooit!

Overige factoren bij de zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen

Google vindt het aantal keer dat een afbeelding voorkomt op een website belangrijk. En daaruit volgt dus: hoeveel keer komt deze afbeelding voor op je andere webpagina’s? Iets om over na te denken, want je gaat toch ook niet je hele site vol met dezelfde foto’s gooien. Als laatste belangrijke factor wil ik de klikratio van gebruikers op plaatjes in de resultatenpagina’s van Google Afbeeldingen noemen. Hoe vaker dat gebeurt, hoe belangrijker dat plaatje. Zo redeneert Google. En dat betekent dat de plaatjes van de hakblokken vanaf vandaag ineens een stuk relevanter zijn geworden.
[Door: Kim van Dongen, SEO tekstschrijver en eindredacteur]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *