Mouse tracking analyse

Waar iemand naar kijkt en waar de muis beweegt komt voor meer dan 70% overeen met elkaar. Dit maakt mouse tracking een goedkope versie van eye tracking. En waar bij eyetracking de bezoeker heel goed weet dat u onderzoek doet naar wat hij of zijn doet bij u op de site, is dat bij mouse tracking niet zo. Er is geen onderzoekssetting die de data beïnvloedt. U ziet dus heel natuurlijk gedrag. En waar Google Analytics data laat zien per pagina, kunt u met mousetracking bekijken wat een bezoeker op die pagina doet.

Wat is mouse tracking?

Wanneer er een bezoeker bij u op de pagina komt, dan neemt het programma dat op. U kunt ieder bezoek afspelen als video. Dat maakt dat u precies kunt zien wat een bezoeker bij u op de site deed. Iedere interactie staat er op. Iedere

  • muisbeweging
  • klik
  • invullen van een formulier
  • selecteren van content
  • scrollen

Heatmaps

Om al die recordings te bekijken is vaak niet te doen. Steekproefgewijs kan dat wel interessant zijn. Wat voor de analyse handig is, is dat het programma alle bezoeken over elkaar legt. En er een heatmap van maakt. Op de heatmap kunt u precies zien waar de muis overheen is geweest. De kans dat bezoekers de content die daar staat hebben gezien is boven de 70% (zie intro). Daar kunt u weer interessante conclusies uit trekken. Misschien staan de grootste voordelen niet in dat gedeelte van de tekst. En heeft het zin om de content te redigeren. Misschien staat de call-to-action buiten het gezichtsveld. Dan verandert u de positie daarvan op basis van data.

Niet alleen laat het programma zien waar er muisbewegingen waren. Ook van de kliks maakt het een heatmap. Daardoor weet u precies wat uw bezoekers aanklikken. Misschien een element dat niet klikbaar is. Of andersom, ze klikken niet op iets wat wel klikbaar is. Dan is dat zonde van de ruimte. U kunt de pagina dan optimaliseren door te kijken of u die link beter zichtbaar kunt maken, door bijvoorbeeld te testen met design, tekstuele invulling of positie van die link.

Scrollmap

Tot waar zijn bezoekers bereid om nog te scrollen? En valt alle belangrijke informatie daarbinnen?

Aanpak

Voor we overgaan tot mouse tracking analyse, bekijken we in Google Analyse. We bepalen welke pagina’s belangrijk zijn voor de bezoeker op basis van volume en conversiepad. En vervolgens analyseren we gericht wat er op die pagina’s verbeterd moet worden. Aan de hand van het gedrag van uw bezoekers zelf.

Vragen over Mouse tracking analyse?

Bart Wagener

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.