Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIn Google Analytics kunt u het gedrag van uw website bezoekers inzichtelijk maken. Een veelgebruikt rapport is het zogenaamde Verkeersbronnen rapport, waarin u kunt zien via welke verkeersbronnen uw website bezoekers uw website zijn binnengekomen. Een belangrijke verkeersbron is hierbij Direct Verkeer. Maar welk verkeer wordt er nou exact onder Direct Verkeer verstaan?
In het kort verwijst de verwijzende verkeersbron Direct Verkeer naar bezoekers die uw website zijn binnengekomen zonder enkele verwijzende / referral informatie in de HTTP header. Of zoals op het officiële Google Analytics blog zelf wordt gedefinieerd: bezoekers die in Google Analytics worden toegewezen aan Direct Verkeer zijn bezoekers die uw website hebben bezocht door uw URL direct in de browser hebben getypt. Direct Verkeer kan ook verwijzen naar bezoekers die hebben geklikt op links in hun bookmarks / favorieten, op niet-getagde links in e-mails, of op links in documenten die geen tracking variabele hebben meegekregen (zoals PDF’s of Word documenten).
Indien uw Google Analytics set-up correct is uitgevoerd, worden bezoeken in uw Google Analytics rapportages toegewezen aan Direct Verkeer indien gebruikers:
Let wel: bovenstaande geldt indien een bezoeker voor de eerste keer op uw website binnenkomt. Indien een eerste bezoek van een bezoeker via organische zoekresultaten, verwijzende sites of enig andere getagde verkeersbron (bijv. Google Ads) afkomstig is en het tweede bezoek via een vorm van Direct Verkeer, wordt de bezoeker tijdens zijn tweede bezoek toegewezen aan een niet-directe verkeersbron. Dit wordt veroorzaakt door de standaard cookie-tijd van 6 maanden.
Overigens gebeurt het steeds vaker dat online gebruikers de zoekbalk van zoekmachines verwarren met of gebruiken als de adresbalk van een browser. Hierdoor worden bezoekers die in een zoekmachine ‘zoeken’ naar bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam of zelfs naar uw url (bijv. SDIM of www.sdim.nl) in uw Google Analytics rapportages toegewezen aan een bezoeker via de organische zoekresultaten. SDIM is van mening dat deze ‘zoekers’ juist wél als Direct Verkeer in Google Analytics zouden moeten worden gemeten. Nu krijgen de ‘eigen naam’ zoekwoorden in Google Organic immers teveel credits. Om deze ‘eigen naam’ zoekwoorden uit Google Organic te behandelen als Direct Verkeer, waardoor ze geen andere verkeersbronnen overschrijden, dienen een aantal extra regels te worden toegevoegd aan het standaard Google Analytics meetscript. Bij de Google Analytics advanced set-up van SDIM ondersteunen wij u graag bij het maken van een custom Google Analytics script, waarin we dergelijke op maat oplossingen voor u meenemen.
Om de resultaten in uw Google Analytics rapportages zo betrouwbaar mogelijk te maken en om zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de herkomst van uw bezoekers, is het dus erg belangrijk om uw links, campagnes en e-mailings correct te taggen. Heeft u hulp nodig bij het taggen? U kunt gebruik maken van de Google URL Builder of neem contact op met de gekwalificeerde Google Analytics medewerkers van SDIM.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op