AdWords Conversion Tracking: Doelen, Code en Plaatsing

Elke webpagina heeft een doel. Voor e-commerce websites is dit een aankoop en voor een adviesbureau zal het invullen van een leadformulier het voornaamste doel van de website zijn. Het meten van de belangrijkste acties van mensen die via AdWords op de website zijn gekomen heet Google AdWords conversion tracking. Dit is het meten van acties die plaatsvinden op een website, in het Google AdWords meetsysteem.

Welke AdWords Conversion doelen zijn mogelijk

Als het doel van de website bekend is kan daarop de optimalisatie worden afgestemd.  Conversies maken namelijk inzichtelijk wat het resultaat van de AdWords campagne is waardoor de optimalisatie daarop kan worden afgestemd. Voorbeelden van conversiedoelen zijn:

  • aanmelding voor een nieuwsbrief
  • aankoop
  • ingevuld contactformulier
  • brochure download
  • x aantal pagina’s bezocht
  • bezoek bovengemiddeld relevante pagina

Het verschil tussen doelen in Analytics en conversies in AdWords

Er is nogal eens verwarring tussen doelen in Google analytics en conversies in Google AdWords
Google Analytics meet alle website bezoeken en pagina bezoeken die via elk willekeurig kanaal zijn gekomen. Analytics rapporteert dus Organic, Paid (waaronder AdWords), e-mail, referrals, Social etc etc.  Analytics rapporteert deze statistieken in zijn eigen systeem: Google Analytics. De acties die in Google Analytics zijn ingesteld heten: Doelen.

Google AdWords conversion tracking meet alleen specifieke pagina bezoeken naar aanleiding van een click op een Google AdWords advertentie. De gegevens worden in Google AdWords gerapporteerd. Het Google AdWords systeem stelt gebruikers vervolgens in staat om gemakkelijk campagnebiedingsaanpassingen te maken. Dit is iets wat met Google Analytics niet kan. De acties in Google AdWords heten: Conversies.

Google AdWords conversion tracking is een totaal andere, extra, manier om de effectiviteit van een Google AdWords campagne te meten.

Analytics doelen importeren voor conversiemeting in AdWords

Analytics doelen kunnen eenvoudig geïmporteerd worden in AdWords. Wij adviseren alleen om dit te doen als het technisch écht niet mogelijk is om AdWords Conversion tracking code te plaatsen. Houd rekening met de verschillende attributiemodellen en vertraging bij conversieweergave. Laat u goed voorlichten over de voor- en nadelen hiervan.

Hoe werkt Google AdWords conversion tracking

Op het moment dat wordt geclickt op een AdWords advertentie, wordt een cookie geplaatst op de PC van de bezoeker. Op het moment dat de pagina waarop de conversion tracking code is geplaatst wordt bezocht, wordt deze in het AdWords systeem geteld, tot 30 of 90 dagen na de initiële click.

U kunt zelf definiëren op welke pagina de belangrijkste actie is voltooid. Dat is dus de pagina waar de conversiecode op geplaatst wordt. Bijvoorbeeld:

  • de “bedankt offerte aanvraag” pagina = een lead
  • de “bedankt pagina nieuwsbrief” = een nieuwsbriefinschrijving
  • “leveringvoorwaarden pagina” = een bovengemiddeld geïnteresseerde bezoeker
  • “bedankt betaling” pagina = een sale, inclusief een betaling

Door het meten van conversies en kosten in AdWords, kunt u dus ook meten hoeveel een actie u heeft gekost en daar dan, bijvoorbeeld, eenvoudig uw biedingen op aanpassen.

AdWords Conversion Tracking code met omzetwaarde

Als u een webshop heeft en u wilt exact weten wat uw AdWords campagne heeft opgeleverd kunt u de, variabele, waarde van de inhoud van het winkelmandje meegeven aan uw AdWords conversion tracking code. U kunt dan dus precies zien welke zoekterm de meeste omzet realiseert en de optimalisatie daarop aanpassen. Zo heeft u áltijd een positieve ROAS en past dit altijd binnen een e-commerce strategie.

Veel voorkomende problemen bij het plaatsen van de code

Dagelijks lopen we tegen problemen aan bij het plaatsen van de code. Hieronder worden veel voorkomende problemen kort toegelicht.

  • De Google AdWords conversion tracking code wordt op alle webpagina’s geplaatst, zoals bij Google Analytics. Dat is niet de bedoeling.
  • De Google AdWords conversion tracking code wordt geplaatst in plaats van de Google Analytics code. Dat is niet correct. De code moet additioneel worden geplaatst.
  • De website maakt gebruik van dynamische “bedankt”-pagina’s. Verander dit in aparte bedankt pagina’s met een eigen, herkenbare URL.
  • U werkt met een standaard website/webshop welke geen Google AdWords conversion tracking code ondersteunt. Helaas is daar vaak geen oplossing voor. Leg het probleem voor bij uw website support.

Waar plaats ik de AdWords Conversie Code?

Om het bijhouden van Google AdWords conversies te kunnen installeren, dient de
conversiecode toe te worden gevoegd aan een statisch gedeelte van de
website. Google heeft een handleiding geschreven hoe u “conversies bijhouden” moet instellen:
https://support.google.com/adwords/answer/6095821

Support nodig?

S&D Interactive Media verzorgt operationele uitvoering van Google AdWords campagnes, waaronder hulp bij technische vragen, en levert zoekmachine optimalisatie advies. Neem contact op voor meer informatie. We helpen u graag met concreet en vrijblijvend advies.

Vragen over AdWords conversion tracking uitleg?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.