Maak het resultaat van uw campagnes altijd meetbaar

Google Ads Conversion Tracking: Doelen, Code en Plaatsing

Elke webpagina heeft een doel. Of dat nou directe verkoop is, leadgen of engagement. Het meten van die acties die via Google Ads op de website zijn gekomen heet Google Ads conversion tracking. Dit is het meten van acties die plaatsvinden op een website, in het Google Ads meetsysteem.

HomeHelpcentrumGoogle AdWords campagnesGoogle Ads Conversion Tracking: Doelen, Code en Plaatsing

Welke Google Ads Conversie doelen zijn mogelijk

Als het doel van de website bekend is kan daarop de optimalisatie worden afgestemd.  Conversies maken namelijk inzichtelijk wat het resultaat van de campagne is waardoor de optimalisatie daarop kan worden afgestemd. Voorbeelden van conversiedoelen zijn:

  • aanmelding voor een nieuwsbrief
  • aankoop
  • ingevuld contactformulier
  • brochure download
  • x aantal pagina’s bezocht
  • bezoek bovengemiddeld relevante pagina

Het verschil tussen doelen in Analytics en conversies in Google Ads

Er is nogal eens verwarring tussen doelen in Google analytics en conversies in Google Ads
Google Analytics meet alle website bezoeken en pagina bezoeken die via elk willekeurig kanaal zijn gekomen. Analytics rapporteert dus Organic, Paid (waaronder Google Ads), e-mail, referrals, Social etc etc.  Analytics rapporteert deze statistieken in zijn eigen systeem: Google Analytics. De acties die in Google Analytics zijn ingesteld heten: Doelen.

Google Ads conversies bijhouden meet alleen specifieke pagina bezoeken naar aanleiding van een click op een Google Ads advertentie. De gegevens worden in Google Ads gerapporteerd. Het Google Ads systeem stelt gebruikers vervolgens in staat om gemakkelijk campagne biedingsaanpassingen te maken. Dit is iets wat met Google Analytics niet kan. De acties in Google Ads heten: Conversies.

Google AdWords conversion tracking is een totaal andere, extra, manier om de effectiviteit van een Google AdWords campagne te meten.

Analytics doelen importeren voor conversiemeting in Google Ads

Analytics doelen kunnen eenvoudig geïmporteerd worden in Google Ads. Wij adviseren alleen om dit te doen als het technisch écht niet mogelijk is om Google Ads tracking code te plaatsen. Houd rekening met de verschillende attributiemodellen en vertraging bij conversieweergave. Laat u goed voorlichten over de voor- en nadelen hiervan.

Hoe werkt Google Ads conversies bijhouden

Op het moment dat wordt geclickt op een advertentie, wordt een cookie geplaatst op de PC van de bezoeker. Op het moment dat de pagina waarop de conversion tracking code is geplaatst wordt bezocht, wordt deze in het Google Ads systeem geteld, tot 30 of 90 dagen na de initiële klik.

U kunt zelf definiëren op welke pagina de belangrijkste actie is voltooid. Dat is dus de pagina waar de conversiecode op geplaatst wordt. Bijvoorbeeld:

  • de “bedankt offerte aanvraag” pagina = een lead
  • de “bedankt pagina nieuwsbrief” = een nieuwsbriefinschrijving
  • “leveringvoorwaarden pagina” = een bovengemiddeld geïnteresseerde bezoeker
  • “bedankt betaling” pagina = een sale, inclusief een betaling

Door het meten van conversies en kosten in AdWords, kunt u dus ook meten hoeveel een actie u heeft gekost en daar dan, bijvoorbeeld, eenvoudig uw biedingen op aanpassen.

Conversies bijhouden met omzetwaarde

Als u een webshop heeft en u wilt exact weten wat uw Google Ads campagne heeft opgeleverd kunt u de, variabele, waarde van de inhoud van het winkelmandje meegeven aan uw tracking code. U kunt dan dus precies zien welke zoekterm de meeste omzet realiseert en de optimalisatie daarop aanpassen. Zo heeft u áltijd een positieve ROAS en past dit altijd binnen een e-commerce strategie.

Veel voorkomende problemen bij het plaatsen van de code

Dagelijks lopen we tegen problemen aan bij het plaatsen van de code. Hieronder worden veel voorkomende problemen kort toegelicht.

  • De Google Ads conversie code wordt op alle webpagina’s geplaatst, zoals bij Google Analytics. Dat is niet de bedoeling.
  • De Google Ads conversie code wordt geplaatst in plaats van de Google Analytics code. Dat is niet correct. De code moet additioneel worden geplaatst.
  • De website maakt gebruik van dynamische “bedankt”-pagina’s. Verander dit in aparte bedankt pagina’s met een eigen, herkenbare URL.
  • U werkt met een standaard website/webshop welke geen Google Ads conversie code ondersteunt. Helaas is daar vaak geen oplossing voor. Leg het probleem voor bij uw website support.

Waar plaats ik de conversie code?

Om het bijhouden van Google Ads conversies te kunnen installeren, dient de
conversiecode toe te worden gevoegd aan een statisch gedeelte van de
website. Google heeft een handleiding geschreven hoe u “conversies bijhouden” moet instellen:
https://support.google.com/adwords/answer/6095821

Support nodig?

SDIM verzorgt operationele uitvoering van Google Ads campagnes, waaronder hulp bij technische vragen, en levert zoekmachine optimalisatie advies. Neem contact op voor meer informatie. We helpen u graag met concreet en vrijblijvend advies.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op