Amazon SEO voor meer verkoop op Amazon

Amazon SEO: Optimaliseer voor organische vindbaarheid op Amazon

Wanneer men over SEO spreekt, wordt al vaak gedacht aan het optimaliseren voor de zoekmachine Google. Vaak wordt vergeten dat de grootste marketplaces zoals Amazon of Bol een zoekfunctie op de site hebben waar een geheel eigen algoritme achter zit. Lees verder hoe u de organische vindbaarheid op Amazon verbetert!

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieAmazon SEO: Optimaliseer voor organische vindbaarheid op Amazon

Amazon SEO wat is het?

Amazon SEO is het optimaliseren van de organische vindbaarheid op Amazon. Het doel is om de organische vindbaarheid op Amazon te vergroten en zo meer converterende bezoekers te realiseren. Net als bij Google is het ook mogelijk om te optimaliseren voor het algoritme van Amazon. Amazon probeert met hun algoritme het beste aanbod te tonen op basis van de zoekintentie. Via de zoekfunctie van Amazon worden net als bij Google de resultaten gerangschikt. Ook hier zie je vaak gesponsorde artikelen (advertenties) bovenaan. Om een item een goede positie te geven in de zoekresultaten kun je dus ook op Amazon adverteren.

amazongoogle

bron: keywordtool.io Google versus Amazon zoekvolume in de USA voor ‘iphone case.’ In de VS is het zoekvolume voor producten op Amazon zelfs al hoger dan op Google

 

Het algoritme van Amazon (A9)

Waarbij de zoekintentie op Google informatief, lokaal, commercieel, transactioneel en navigationeel kan zijn, is er op Amazon vooral de intentie om iets te kopen.
Het algoritme achter Amazon (A9) richt zich dus vooral op het tonen van het beste item waar de kans het grootst is dat het product wordt gekocht. Dit is positief voor de koper, verkoper en Amazon zelf aangezien zij geld verdienen wanneer een verkoop plaatsvindt.

Het algoritme van Amazon gebruikt verschillende (ranking) factoren om een bepaalde zoekopdracht te rangschikken. Elk getoonde resultaat zal per zoekopdracht verschillen. Net als bij Google is het ook op Amazon mogelijk om te optimaliseren om zo hoog mogelijk te ranken in de organische resultaten.

 

Keywords

Om een bepaald item te vinden gebruikt men keywords in de zoekbalk. Belangrijk dus om producten te optimaliseren rondom relevante keywords. Start daarom met een Amazon zoekwoordenonderzoek.

Waarom een Amazon zoekwoordenonderzoek?

  • Alle relevante zoekwoorden rondom je producten worden in kaart gebracht
  • Je hebt een beeld hoe vaak mensen op zoek zijn naar jouw product (zoekvolume)
  • Het geeft een goed beeld van de potentie van jouw producten op Amazon
  • Je krijgt inzicht in de zoekwoorden die concurrenten gebruiken
  • De zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek gebruik je om de titel, productomschrijving, afbeeldingen te optimaliseren om zo de organische vindbaarheid op Amazon te vergroten.
  • De zoekwoorden zijn te gebruiken voor Amazon backend zoekwoorden
  • Het zoekwoordenonderzoek geeft ook de combinaties met juiste voorzetsels aan. Denk aan voor, in, aan, met, zonder etc. Bijv:
    Black case for Apple iPhone 8 and iPhone 7 (not plus) with Anti-Scratch Clear Back, 4,7-inch.

Contentcreatie voor Amazon

Het optimaliseren van de click-through-rate in de zoekresultaten en het conversieratio op de productpagina is haalbaar middels de juiste contentcreatie. Welke contentelementen zijn allemaal te optimaliseren?

 

De titel

  • Begin elk woord met een hoofdletter
  • Gebruik geen hoofdletters voor voorzetsels en voegwoorden
  • Gebruik nummers (4 i.p.v. vier)
  • Geef de hoeveelheid aan (bijv. 5 stuks)
  • Plaats merknaam in het artikel
  • Houd de titel onder de 200 tekens, maar zorg dat alle nodige informatie erin staat
  • Plaats geen prijs en hoeveelheid in de titel
  • Gebruik geen ALL CAPS
  • Plaats geen informatie over jezelf of het bedrijf. Hiervoor heb je een apart veld
  • Plaats geen promotiepraatjes zoals uitverkoop of gratis verzending
  • Gebruik geen titels als ‘veel verkocht’ of ‘bijna uitverkocht’

Tip: Plaats de belangrijkste informatie in het begin van de titel. De mobiele weergave is ongeveer 70 tekens.

 

Het merk

  • Gebruik een uniek symbool, associatie, naam of handelsmerk om je als verkoper te onderscheiden t.o.v. concurrenten
  • Gebruik een naam die wordt gebruikt om een product te onderscheiden van concurrenten. Dit kan van toepassing zijn op een enkel product, een productlijn of bedrijf.

 

De fabrikant

  • Plaats hier het bedrijf dat zich bezighoudt met de productie
  • Of degene die het product produceert

 

Amazon backend zoekwoorden

Amazon backend zoekwoorden zijn verscholen zoekwoorden die alleen gebruikt worden in de backend van het Amazon seller account. Met deze zoekwoorden geef je Amazon meer informatie over waar items over gaan. Zo begrijpt Amazon beter wat een product inhoudt. Amazon backend zoekwoorden kun je vergelijken met de HTML tags die je voor zoekmachines optimaliseert.

amazon backend keywords

 

Bulletpoints/highlights

  • Plaats de belangrijkste kenmerken van jouw product in bulletpoints
  • Begin elk bullet point met een hoofdletter
  • Gebruik één voordeel per bulletpoint
  • Vermijd dubbele bulletpoints
  • Plaats de belangrijkste kenmerken in de eerste drie bulletpoints
  • Plaats geen promoties of verzendinformatie in de bulletpoints
  • Gebruik productkenmerken
  • De ruimte om deze kenmerken in te vullen is ongeveer 200 tekens.

 

Productomschrijving

  • Omschrijf product features zoals maat, stijl en waar het product voor kan worden gebruikt
  • Gebruik ook hier bulletpoints of nummering voor betere leesbaarheid
  • Gebruik zoekwoorden uit het Amazon zoekwoordenonderzoek in de productomschrijving om het resultaat te verrijken
  • Gebruik geen e-mailadressen, website URL’s, informatie over andere producten, bedrijfsinformatie, naam van verkoper en verkooppraatjes zoals SALE!

 

Prijs

De prijs is van directe invloed op de CTR en conversieratio. Denk hier goed over na. Probeer de prijs in een markt met veel vergelijkbare producten aantrekkelijk te maken. Gebruik m.b.v de producttitel en (additionele) afbeeldingen duidelijk wat er allemaal bij de prijs inbegrepen zit. Vergelijk tevens je prijs met die van concurrenten op Amazon.

 

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn erg belangrijk en kunnen uiteraard conversieverhogend werken. Zorg ervoor dat:

  • De productafbeelding een witte achtergrond heeft
  • De afbeelding overeenkomt met wat je verkoopt
  • Het hele product getoond wordt
  • Van hoge kwaliteit is. Er is een optie om in te zoomen op Amazon, zorg dus voor tenminste 1000 pixels
  • De hoofdafbeelding is de afbeelding die getoond wordt in het zoekresultaat. Dit is dus de belangrijkste afbeelding
  • Gebruik relevante additionele afbeeldingen van hoge kwaliteit. Plaats foto’s van de zijkant, achterkant, onderkant, maar ook hoe het product gebruikt wordt of staat in een bepaalde omgeving.
  • Zorg ervoor dat USP’s worden uitgebeeld in foto’s.

Gebruik geen:

  • Watermerken
  • Gekleurde achtergronden
  • Tekeningen van het product
  • Accessoires wanneer deze niet bij de prijs zijn inbegrepen
  • Meerdere kleuren van hetzelfde product. Een andere kleur is een apart product
  • Verkooppraatjes zoals SALE!

Overige opties en tips:

  • Voor verkopers is het mogelijk 360 graden foto’s te plaatsen (vendors only)
  • Maak gebruik van productvideo’s (vendors only)
  • A/B test je belangrijkste afbeeldingen

 

Additionele informatie

Voorzie de gebruiker van zoveel mogelijk informatie als mogelijk in de informatievelden. De zoekfunctie van Amazon houdt rekening met deze additionele informatie.

 

Reviews

Reviews zijn uitermate belangrijk voor conversie en goede organische ranking. Hoe meer positieve reviews hoe beter. Ook het aantal productreviews is van belang. Je kan met Amazon een review vragen op een neutrale manier. Een aantal dingen die worden afgeraden zijn o.a. het betalen voor reviews of het aanbieden van een incentive voor een review. Het zijn no-brainers maar zorg ervoor dat de klant op tijd het product ontvangt, het product werkend is en de productomschrijving en afbeeldingen overeenkomen met het product. Dit zijn namelijk veel voorkomende klachten. Bij veel reviews kan je product worden uitgelicht in de zoekresultaten van Amazon als ‘best seller.’ Naast ‘best seller’ is het ook mogelijk om te worden genoemd als ‘Amazon’s choice.’ Dit wordt bepaald a.d.v. het algoritme van Amazon.

amazon best seller en best choice

 

Gebruikers hebben de mogelijkheid om vragen te stellen over het product in de ‘Amazon Customer Questions & Answers.’ Reageer hier als verkoper op. Het is een heel handig middel om de klantreis op Amazon te optimaliseren op basis van de feedback of vragen die je krijgt.

 

Alleen voor merken: A+ content en Enhanced brand content

A+ content en Amazon Enhanced brand content zijn content features voor verkopers die merk geregistreerd zijn. Door middel van deze gratis module kan je de productomschrijving enorm verrijken met content. Op deze manier kan je perfect inspelen op de behoefte van de consument en het merk uitlichten. Amazon merkregistratie is gratis, maar je moet je officieel aanmelden als merk, iets dat wel geld kost.

 

Amazon SEO een must voor optimale prestaties

De bovengenoemde optimalisaties zijn op basis van informatie van amazon.de en amazon.com. Aangezien Amazon langzamerhand in Nederland aan het uitrollen is, is het belangrijk dat bij het opzetten van een Amazon account je deze optimaliseert voor organische vindbaarheid. Amazon staat nu nog in de kinderschoenen, dus je hebt ook een streep voor op de concurrentie. Naast dat SDIM specialist is op gebied van Amazon advertising, willen we u ook graag helpen met de organische vindbaarheid op de grootste marketplace ter wereld!

Meer informatie over dit onderwerp?

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *