Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opWanneer men over SEO spreekt, wordt al vaak gedacht aan het optimaliseren voor de zoekmachine Google. Vaak wordt vergeten dat de grootste marketplaces zoals Amazon of Bol een zoekfunctie op de site hebben waar een geheel eigen algoritme achter zit. Lees verder hoe u de organische vindbaarheid op Amazon verbetert!
Amazon SEO is het optimaliseren van de organische vindbaarheid op Amazon. Het doel is om de organische vindbaarheid op Amazon te vergroten en zo meer converterende bezoekers te realiseren. Net als bij Google is het ook mogelijk om te optimaliseren voor het algoritme van Amazon. Amazon probeert met hun algoritme het beste aanbod te tonen op basis van de zoekintentie. Via de zoekfunctie van Amazon worden net als bij Google de resultaten gerangschikt. Ook hier zie je vaak gesponsorde artikelen (advertenties) bovenaan. Om een item een goede positie te geven in de zoekresultaten kun je dus ook op Amazon adverteren.
bron: keywordtool.io Google versus Amazon zoekvolume in de USA voor ‘iphone case.’ In de VS is het zoekvolume voor producten op Amazon zelfs al hoger dan op Google
Waarbij de zoekintentie op Google informatief, lokaal, commercieel, transactioneel en navigationeel kan zijn, is er op Amazon vooral de intentie om iets te kopen.
Het algoritme achter Amazon (A9) richt zich dus vooral op het tonen van het beste item waar de kans het grootst is dat het product wordt gekocht. Dit is positief voor de koper, verkoper en Amazon zelf aangezien zij geld verdienen wanneer een verkoop plaatsvindt.
Het algoritme van Amazon gebruikt verschillende (ranking) factoren om een bepaalde zoekopdracht te rangschikken. Elk getoonde resultaat zal per zoekopdracht verschillen. Net als bij Google is het ook op Amazon mogelijk om te optimaliseren om zo hoog mogelijk te ranken in de organische resultaten.
Om een bepaald item te vinden gebruikt men keywords in de zoekbalk. Belangrijk dus om producten te optimaliseren rondom relevante keywords. Start daarom met een Amazon zoekwoordenonderzoek.
Waarom een Amazon zoekwoordenonderzoek?
Het optimaliseren van de click-through-rate in de zoekresultaten en het conversieratio op de productpagina is haalbaar middels de juiste contentcreatie. Welke contentelementen zijn allemaal te optimaliseren?
Tip: Plaats de belangrijkste informatie in het begin van de titel. De mobiele weergave is ongeveer 70 tekens.
Amazon backend zoekwoorden zijn verscholen zoekwoorden die alleen gebruikt worden in de backend van het Amazon seller account. Met deze zoekwoorden geef je Amazon meer informatie over waar items over gaan. Zo begrijpt Amazon beter wat een product inhoudt. Amazon backend zoekwoorden kun je vergelijken met de HTML tags die je voor zoekmachines optimaliseert.
De prijs is van directe invloed op de CTR en conversieratio. Denk hier goed over na. Probeer de prijs in een markt met veel vergelijkbare producten aantrekkelijk te maken. Gebruik m.b.v de producttitel en (additionele) afbeeldingen duidelijk wat er allemaal bij de prijs inbegrepen zit. Vergelijk tevens je prijs met die van concurrenten op Amazon.
Afbeeldingen zijn erg belangrijk en kunnen uiteraard conversieverhogend werken. Zorg ervoor dat:
Gebruik geen:
Overige opties en tips:
Voorzie de gebruiker van zoveel mogelijk informatie als mogelijk in de informatievelden. De zoekfunctie van Amazon houdt rekening met deze additionele informatie.
Reviews zijn uitermate belangrijk voor conversie en goede organische ranking. Hoe meer positieve reviews hoe beter. Ook het aantal productreviews is van belang. Je kan met Amazon een review vragen op een neutrale manier. Een aantal dingen die worden afgeraden zijn o.a. het betalen voor reviews of het aanbieden van een incentive voor een review. Het zijn no-brainers maar zorg ervoor dat de klant op tijd het product ontvangt, het product werkend is en de productomschrijving en afbeeldingen overeenkomen met het product. Dit zijn namelijk veel voorkomende klachten. Bij veel reviews kan je product worden uitgelicht in de zoekresultaten van Amazon als ‘best seller.’ Naast ‘best seller’ is het ook mogelijk om te worden genoemd als ‘Amazon’s choice.’ Dit wordt bepaald a.d.v. het algoritme van Amazon.
Gebruikers hebben de mogelijkheid om vragen te stellen over het product in de ‘Amazon Customer Questions & Answers.’ Reageer hier als verkoper op. Het is een heel handig middel om de klantreis op Amazon te optimaliseren op basis van de feedback of vragen die je krijgt.
A+ content en Amazon Enhanced brand content zijn content features voor verkopers die merk geregistreerd zijn. Door middel van deze gratis module kan je de productomschrijving enorm verrijken met content. Op deze manier kan je perfect inspelen op de behoefte van de consument en het merk uitlichten. Amazon merkregistratie is gratis, maar je moet je officieel aanmelden als merk, iets dat wel geld kost.
De bovengenoemde optimalisaties zijn op basis van informatie van amazon.de en amazon.com. Aangezien Amazon langzamerhand in Nederland aan het uitrollen is, is het belangrijk dat bij het opzetten van een Amazon account je deze optimaliseert voor organische vindbaarheid. Amazon staat nu nog in de kinderschoenen, dus je hebt ook een streep voor op de concurrentie. Naast dat SDIM specialist is op gebied van Amazon advertising, willen we u ook graag helpen met de organische vindbaarheid op de grootste marketplace ter wereld!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Hartelijk dank voor deze blog! Dit is een van de weinige blogs die ik heb gevonden die goed uitlegt hoe je precies te werk moet gaan wanneer je Amazon producten wilt verkopen. Top!