Lokale vindbaarheid: wat zijn de local seo ranking factoren?

Als u een lokaal bedrijf heeft is het heel gebruikelijk dat u ook gevonden wilt worden voor steden in de buurt. Wanneer u geen fysiek adres heeft in deze omliggende plaatsen is het bijna onmogelijk om in de lokale resultaten (local pack) weergegeven te worden met een adresvermelding. Het is echter wel mogelijk om goed gevonden te worden in de lokale organische resultaten.

Verschil local pack en lokale organische resultaten

Mensen die zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun locatie krijgen lokale resultaten te zien. Deze resultaten worden weergegeven In Google Maps en Google Zoeken. De resultaten in Google Zoeken worden de local 3-pack genoemd omdat de drie meest relevante resultaten worden getoond. De local 3-pack is de opvolger van de local 7-pack waarin nog zeven bedrijven bovenaan op de eerste pagina stonden.
Als u bijvoorbeeld zoekt op ‘online marketing bureau Haarlem’ toont Google de meest relevante lokale resultaten.
Onder (en/of boven) de local pack toont Google ook lokale organische resultaten.

Local 3 pack

Lokale organische resultaten
Verschil local pack en lokale organische resultaten

Hoe vergroot u de lokale zichtbaarheid van uw bedrijf in Google Maps?
De eerste stap is uw bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk in te vullen in uw Google Mijn Bedrijf profiel.
Heeft u uw bedrijf niet eerder aangemeld? Zorg er dan eerst voor dat u de locatie claimt en verifieert. Lees hier alle stappen voor het aanmelden van uw bedrijf bij Google Mijn Bedrijf.
Voer vervolgens al uw bedrijfsgegevens in. Klanten kunnen zo zien wat u doet, waar uw bedrijf gevestigd is en wanneer ze bij u terecht kunnen. Deel onder andere uw fysieke adres en telefoonnummer, voeg de juiste categorie(ën) toe, geef een uitgebreide beschrijving van uw bedrijf en voeg aantrekkelijke en waarheidsgetrouwe foto’s toe.
Daarnaast is het ook belangrijk dat uw openingstijden vermeld worden, inclusief afwijkende openingstijden op bijvoorbeeld feestdagen.
En last but not least, reageer op de reviews die klanten achterlaten. Zo maakt u contact met de klant en laat u weten dat u hun feedback op uw bedrijf waardeert.

Hoe bepaalt Google de positie in de lokale organische zoekresultaten?

Om de positie te bepalen kijkt Google naar relevantie, afstand en prominentie. Google gebruikt deze factoren om de beste overeenkomst voor een zoekopdracht te vinden. Zo kan het voorkomen dat de algoritmen van Google bepalen dat een bedrijf dat qua afstand verder bij u vandaan ligt relevanter is en een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

Plaatspagina’s

Een plaatspagina is in principe hetzelfde als een andere locatie landingspagina, met als enig verschil dat deze pagina geen fysiek bedrijfsadres heeft. Beide pagina’s vereisen dezelfde basisprincipes en elementen.
In welke gevallen zijn deze plaatspagina’s ideaal?

  • U heeft een bedrijf op één locatie, maar bedient ook klanten in omliggende steden.
  • U heeft een bedrijf zonder fysieke locatie en verleent uw diensten bij klanten op locatie in diverse steden.
  • U heeft een ander bedrijf waarmee u graag goed wil ranken in steden waar u geen adres heeft.

Hoe creëer je sterke plaatspagina’s?

Zorg ervoor dat deze pagina’s de volgende onsite elementen bevatten:

Titel

Zorg dat een belangrijk keyword, de locatie en de bedrijfsnaam in de paginatitel zijn opgenomen.

Voorbeeld: Belangrijke zoekterm + locatie | Bedrijfsnaam

Metadescription

Creëer een beschrijving dat uw bedrijf en dienstverlening het beste beschrijft. Zeg iets aantrekkelijks waardoor een gebruiker haast wel moet klikken.

URL

De belangrijkste zoekterm in combinatie met de locatie mag ook gebruikt worden voor de URL.

Voorbeeld URL: https://www.bedrijfsnaam.nl/auto-huren/haarlem

Headings

Als er aardig wat content op de pagina staat is het slim om tussenkoppen te gebruiken om de tekst op te delen. Dit kan gebruikers helpen om de pagina snel te scannen. Denk hierbij na over het gebruik van zoektermen, maar zorg ervoor dat het niet spammy wordt.

Interne links

Het is belangrijk om heldere en logische interne linkbuilding op uw website toe te passen. Zorg ervoor dat bestaande relevante pagina’s naar de nieuwe plaatspagina linken. Interne links geven op die manier waarde door aan de nieuwe pagina.
Het is ook raadzaam om vanaf de plaatspagina’s te linken naar relevante content. Wanneer u bijvoorbeeld uw diensten en afgeronde projecten beschrijft, kunt u een link toevoegen naar een bestaande pagina die ingaat op de details over het afgeronde werk in de betreffende locatie.
Of als u content op uw blog heeft staan dat specifiek gaat over de betreffende locatie, is het ook nuttig hier naar te verwijzen.

Externe links

Linken naar andere websites die aansluiten op uw diensten en de locatie waar u zich op richt kan u helpen potentiële klanten te voorzien van waardevolle en informatieve bronnen. Tevens creëert u een connectie met de locatie waar u organisch voor gevonden wilt worden.

Passende navigatie

Vergeet niet de plaatspagina’s in uw navigatie te voegen. Ze moeten makkelijk te vinden zijn. Wanneer u zich op meerdere plaatsen richt kunt u bijvoorbeeld een knop aan uw hoofdmenu toevoegen met ‘Servicegebied’ of ‘Plaatsen waar u terecht kunt’.
Wanneer landingspagina’s niet zijn opgenomen in de navigatie kunnen ze door zoekmachines als ‘doorgeefpagina’s’ worden beschouwd. Dit zijn pagina’s die zich richten op specifieke zoektermen om vervolgens bezoekers naar een andere pagina te leiden. Doordat deze pagina’s vaak dubbele content bevatten, een overvloed aan dezelfde zoektermen en veel links bevatten zijn ze tegen de tegen de richtlijnen van Google.

Creëer unieke content die zorgt voor betrokkenheid

Hier ligt meestal de grootste uitdaging. De content op de pagina moet interessant, informatief en relevant zijn en zorgen voor betrokkenheid bij de gebruikers.
Hieronder staan wat ideeën opgesomd om te zorgen voor unieke en interessante plaatspagina’s:

Begin met uw bedrijf:

Beantwoord onderstaande vragen en werk de antwoorden uit in een verhaal.

  • Wanneer is uw bedrijf ontstaan?
  • Hoe lang helpt u al klanten op deze locatie?
  • Wat zijn de waarden en idealen van uw bedrijf?
  • Heeft u een missie uitgewerkt?
  • Welke diensten/producten worden aangeboden aan klanten in dit gebied?
  • Beschrijf hoe uw diensten verschillen van de lokale concurrentie.
  • Is er een manager of speciaal team dat klanten uit deze plaats helpt? Creëer een biografie voor deze persoon/dit team en geef het op de pagina weer als direct contact bij vragen gerelateerd aan deze plaats.
  • Geef referenties en bronnen weer die informatie geven over wetten, initiatieven, evenementen of overige informatie van de locatie dat enigszins verbonden is met uw diensten of aanbod in die locatie.

Uw klanten

  • Gebruik uw ervaring met klanten om de content verder aan te vullen.
  • Creëer een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden specifiek voor die locatie.
  • Toon afgeronde projecten of verleende diensten aan klanten die in de plaats zijn gevestigd. Denk bijvoorbeeld aan vóór en na afbeeldingen.
  • Creëer een case study voor een succesvol project in de betreffende locatie of als het mogelijk is een succesverhaal van een klant waarin beschreven wordt tegen welk probleem de klant aanliep en hoe uw bedrijf daarbij geholpen heeft.

Ervaring klanten
Testimonials en reviews

Zorg dat u testimonials krijgt van klanten uit de betreffende plaats. Testimonials creëren vertrouwen en voorzien uw pagina van waardevolle, relevante en unieke content. Daarnaast kan het vanuit local SEO oogpunt een voordeel zijn wanneer deze reviews voorzien worden van gestructureerde gegevens opmaak.  Google kan dan de gele sterren gaan tonen als rich snippets bij uw zoekresultaat.
In het ideale geval wilt u originele testimonials krijgen, direct van uw klanten. U kunt ook reviews van externe partijen op uw pagina’s toevoegen.  De meeste partijen bieden de mogelijkheid de reviews op uw website te embedden. Let op: Deze reviews mogen niet gemarkeerd worden met gestructureerde gegevens. Dit is in strijd met de richtlijnen van Google.

Creëer vertrouwen

Naast testimonials en reviews zijn er verschillende andere signalen waarmee de website vertrouwen kan creëren bij de potentiële klanten.

Garanties

Vermeld op de pagina welke garanties u uw klanten biedt. Klanten worden hierdoor gerustgesteld over de mogelijke investering die ze bij u willen gaan doen. Denk hierbij aan zaken als:

  • Retourbeleid
  • Niet goed, geld terug garantie
  • 100% tevredenheidsgarantie

Keurmerken en certificeringen

Een keurmerk voor uw webwinkel is een mooi plaatje op uw website waarmee u een bepaalde kwaliteit en vertrouwen uitstraalt naar uw klanten. Er zijn diverse keurmerken voor webwinkels. Zorg voor een betrouwbaar keurmerk die past bij uw klanten.

Verenigingen en lidmaatschap

Als uw bedrijf onderdeel is van een bekende vereniging in de branche, deel dit dan op de website. Deel vooral de lidmaatschappen van uw bedrijf in de betreffende locatie. Dit laat aan klanten zien dat uw bedrijf betrokken is in de branche.

Nieuws en vermeldingen

Heeft uw bedrijf ooit in een lokale krant gestaan of in een online magazine of blogbericht in de betreffende locatie? Vermeld en verwijs op de landingspagina naar nieuwsartikelen waar uw bedrijf in vermeld wordt.

Lokaal nieuws
Contactinformatie

  • Zorg ervoor dat de contactgegevens van de locatie zichtbaar zijn op de pagina.
  • Hoe kunnen mensen contact met u leggen?
  • Voeg alle telefoonnummers toe
  • Voeg alle e-mailadressen toe
  • Zorg dat de pagina een contactformulier bevat
  • Geef actuele openingstijden weer
  • Geef route aanwijzingen. Voeg eventueel een kaart toe, wanneer klanten naar de locatie toekomen
  • Som alle betalingsmogelijkheden op

Meer details in de content

Evenementen

Doet uw bedrijf mee aan lokale evenementen? Misschien staat u in de zomer wel met uw producten op een markt of juist in de winter op een kerstmarkt om uw spullen te verkopen. Deel dan zoveel mogelijk informatie over deze evenementen op de pagina. Denk hierbij aan:

  • Locatie
  • Openingstijden
  • Uw standplaats
  • Informatie over het evenement
  • Link naar de website van het evenement

Sponsoring en community

Is uw bedrijf op de één of andere manier betrokken in de lokale gemeenschap? Dan is dit perfecte content om op de plaatspagina te plaatsen.

  • Is uw bedrijf actief in activiteiten in de lokale gemeenschap?
  • Sponsort u een lokaal team of evenement?
  • Doneert u of doet u met uw team vrijwilligerswerk in de gemeenschap?
  • Doet uw bedrijf jaarlijks mee aan een run?

Door informatie over deze activiteiten te delen laat u uw toewijding aan de lokale gemeenschap zien. Vermeld waarom u het belangrijk vindt dat uw bedrijf een steentje bijdraagt.

Vrijwilligerswerk gemeenschap
Video’s en foto’s

Met alleen tekstuele killer content op uw website is het lastig om bezoekers een emotionele connectie te laten voelen met uw bedrijf. Het toevoegen van foto’s aan de tekst maakt de pagina persoonlijker en geeft snel een beeld waar de pagina over gaat. Kies voor eigen gemaakte foto’s boven stockfoto’s. Het kan een foto van uw team zijn, een foto van een klus in de betreffende locatie of een foto van een evenement waar uw bedrijf staat.
Video’s worden ook steeds gebruikelijker. U kunt zelf video’s opnemen of dit uitbesteden aan een externe partij, afhankelijk van het soort video. Hieronder een aantal video ideeën:

  • Een welkom- of over ons video waarin het team in beeld wordt genomen en waarin verteld wordt wat klanten kunnen verwachten. Dit kan worden aangevuld met de geschiedenis van het bedrijf en de ervaring die het in de loop der jaren heeft opgebouwd. Een dergelijke video kan bezoekers een beter beeld geven van uw bedrijf.
  • Video’s waarin de meest gestelde vragen worden beantwoord.
  • Instructievideo’s over uw producten/diensten of over zaken waar uw klanten tegenaan lopen.

Eindeloos plaatspagina’s maken?

Om succesvolle resultaten te bereiken met de plaatspagina’s is het essentieel om te investeren in unieke en hoogwaardige content voor elke pagina.
Wij raden aan om alleen pagina’s te creëren waar alle bovengenoemde adviezen kunnen worden doorgevoerd. Anders zal de content niet identiek genoeg zijn en wordt het mogelijk als spammy gezien door zoekmachines.

Overige belangrijke factoren voor goede lokale organische resultaten

Meten

Zorg dat het gedrag van bezoekers op uw pagina’s goed wordt gemeten. Het is belangrijk dat ingevulde contactformulieren goed worden doorgemeten. Het is ook mogelijk om telefonische conversies bij te houden door middel van call tracking.

Links verkrijgen

Zorg ervoor dat er vanaf externe websites gelinkt wordt naar de plaatspagina’s.
Denk bijvoorbeeld aan:

  • Samenwerkingspartners in de betreffende steden
  • Links in ruil voor sponsoring of een donatie
  • Link uit een lidmaatschap of vereniging in de betreffende locatie

Onderzoek de concurrenten

Bekijk de pagina’s van de lokale concurrenten. Deze pagina’s kunnen u inzichten geven op welke onderdelen u de pagina nog kan verbeteren ten opzichte van uw concurrenten.

Adverteer met de pagina’s

Het is een uitdaging om met de plaatspagina’s zonder fysieke locatie goed te ranken in de organische zoekresultaten. Als de pagina eenmaal volledig is geoptimaliseerd met alle hierboven genoemde adviezen is het bijna zonde om deze pagina niet ook te gebruiken voor Google Ads en andere marketingkanalen. Het zijn immers ook perfecte landingspagina’s voor betaalde advertenties. Ook zonder groot budget kan het mogelijk zijn hier uw voordeel mee te doen.

Hulp nodig bij het vergoten van uw lokale zichtbaarheid?

Wilt u adviezen over het creëren of optimaliseren van uw lokale landingspagina’s? Neem contact ons met ons ervaren SEO team. Wij denken graag met u mee en helpen u graag verder.

Vragen over Lokale vindbaarheid: wat zijn de local seo ranking factoren??

Dennis Boogaard

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.