Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opLocal SEO is inmiddels belangrijker dan ooit. Steeds meer zoekopdrachten hebben een lokale zoekintentie en zoekmachines zoals Google gebruiken locatiegegevens om zo relevant mogelijke resultaten te tonen.
Stel dat u een weekendje weg bent in een onbekende stad en u bent op zoek naar een supermarkt. U kunt nu simpelweg “supermarkt“ + “de desbetreffende stad“ intoetsen op uw smartphone en Google laat direct alle lokale supermarkten in de buurt zien. Handig toch?
Als u zelf een lokaal bedrijf heeft wilt u hier uiteraard van profiteren. Het zou zonde zijn als iemand, die lokaal op zoek is naar een product of dienst, uw bedrijf niet kan vinden. De zoeker weet niet van uw bestaan af en zal het product bij de concurrent kopen die wel heeft gewerkt aan zijn lokale vindbaarheid.
Er bestaan twee verschillende vormen van local seo. Namelijk: de local 3-pack en de lokale organische resultaten. Er bestaan dan ook per vorm, verschillende optimalisatie kansen. Als u al deze optimalisaties implementeert, wordt uw bedrijf beter lokaal vindbaar in zoekmachines! In dit artikel gaat SDIM hier dieper op in.
Doordat de locatie van mensen steeds vaker bekend is via de smartphone, is het voor Google makkelijker om te bepalen waar iemand is. Mensen die zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun locatie, krijgen nu resultaten te zien die “fysiek“ bij hen in de buurt zijn. Deze resultaten worden weergegeven In Google Maps en Google Zoeken.
De resultaten die in Google Zoeken verschijnen, worden de local 3-pack genoemd. De local 3-pack toont de drie meest relevante zoekresultaten in de buurt van de bezoeker in een overzicht. De local 3 pack is de opvolger van de local-7 pack. Vroeger werden er namelijk nog 7 lokale zoekresultaten vertoond. Google heeft dit inmiddels dus aangepast naar 3.
Als u bijvoorbeeld zoekt op ‘online marketing bureau Haarlem’ toont Google de 3 meest relevante lokale resultaten onder de map. Om in dit overzicht te verschijnen moet u uw bedrijf aanmelden in Google Mijn Bedrijf.
Verder is het ook belangrijk dat u uw openingstijden vermeldt, inclusief afwijkende openingstijden op bijvoorbeeld feestdagen.
En last but not least, reageer ook op de reviews die klanten achterlaten. Zo maakt u contact met de klant en laat u weten dat u hun feedback op uw bedrijf waardeert.
Naast de local-3 pack bestaat er nog een handige manier van lokale zoekmachine optimalisatie waarmee zoekers uw bedrijf gemakkelijk kunnen vinden: De lokale organische resultaten.
Dit zijn eigenlijk de standaard zoekresultaten die u gewend bent van Google en verschijnen onder de advertenties in het zoekoverzicht:
Om deze posities te bepalen kijkt Google naar relevantie, afstand en prominentie. Google gebruikt deze factoren om de beste overeenkomst voor een zoekopdracht te vinden.
Het kan wel eens voorkomen dat een bedrijf dat dichterbij de locatie van de zoeker is, lager verschijnt in de zoekresultaten, puur omdat een ander bedrijf relevanter is aan de zoekopdracht. Relevantie is dus ontzettend belangrijk en het is noodzakelijk om een goede pagina te bouwen. Zo word je lokaal beter gevonden! Maar hoe zorgt u nou voor een relevante plaatspagina?
Een plaatspagina is in principe hetzelfde als een locatie landingspagina, die u heeft ingevuld bij Google mijn bedrijf. Het enige verschil is dat deze pagina geen fysiek bedrijfsadres hoeft te hebben.
In welke gevallen zijn deze plaatspagina’s ideaal?
Het kan soms lastig zijn om een sterke content plaatspagina te schrijven, als u niet goed weet waar u moet beginnen. Gelukkig heeft SDIM hier een handige checklist voor opgesteld:
De titel is een erg belangrijke ranking factor voor zoekmachines! Zorg dat een belangrijk keyword, de locatie en de bedrijfsnaam in de paginatitel zijn opgenomen.
Voorbeeld: Belangrijke zoekterm + locatie | Bedrijfsnaam
De meta description verschijnt in de zoekresultaten onder je titel. Creëer een korte beschrijving die uw bedrijf en dienstverlening het beste omschrijft. Zeg iets aantrekkelijks waardoor een gebruiker haast wel moet klikken!
Gebruik belangrijkste zoekterm in combinatie met de locatie in de URL.
Voorbeeld URL: https://www.bedrijfsnaam.nl/auto-huren/haarlem
De zoekmachines zien dan meteen waar de pagina over gaat én de bezoekers zien het zoekwoord terug in de link.
Als er veel tekst op de pagina staat is het slim om tussenkoppen te gebruiken. Zo kunnen bezoekers de pagina lekker snel scannen. Denk hierbij na over het gebruik van zoektermen, maar zorg ervoor dat het niet spammy wordt.
Het is erg belangrijk dat u interne linkbuilding op uw website toepast. Met behulp van een sterke interne linkstructuur, maak je het voor zoekmachines makkelijker om je website te crawlen. Zorg ervoor dat bestaande relevante pagina’s naar de nieuwe plaatspagina’s linken. Interne links geven op die manier waarde door aan de nieuwe pagina.
Verder is het ook slim om vanaf de plaatspagina’s door te linken naar relevante content. Wanneer u bijvoorbeeld uw diensten en afgeronde projecten beschrijft, kunt u een link toevoegen naar een bestaande pagina die ingaat op de details over het afgeronde werk in de betreffende locatie. Ook als u content op uw blog heeft staan dat specifiek gaat over de betreffende locatie, is het erg nuttig hier naar te verwijzen.
Extern linken naar websites die aansluiten op uw diensten en de locatie waar u zich op richt, helpt potentiële klanten te voorzien van waardevolle en informatieve bronnen. Tevens creëert u een connectie met de locatie waar u organisch gevonden wilt worden.
Vergeet niet de plaatspagina’s op een prominente plek in uw navigatie toe te voegen. Wanneer u zich op meerdere plaatsen richt kunt u bijvoorbeeld een knop aan uw hoofdmenu toevoegen met ‘Servicegebied’ of ‘Plaatsen’. Plaatspagina’s moeten gemakkelijk vindbaar zijn voor de gebruiker.
Wanneer landingspagina’s niet zijn opgenomen in de navigatie, kunnen ze door zoekmachines als ‘doorgeefpagina’s’ worden beschouwd. Dit zijn pagina’s die zich richten op specifieke zoektermen om vervolgens bezoekers naar een andere pagina te leiden. Deze pagina’s bevatten vaak dubbele content, een overvloed aan dezelfde zoektermen en te veel links. Ze zijn daarom tegen de richtlijnen van Google!
Bij het schrijven van unieke content ligt voor veel bedrijven de grootste uitdaging. De content op de pagina moet interessant, informatief en relevant zijn. Daarnaast moet het ook en zorgen voor betrokkenheid bij de gebruikers.
Hieronder vindt u ideeën die helpen bij het schrijven van een unieke en interessante plaatspagina:
Zorg dat uw content een duidelijk verhaal wordt en dat de onderstaande punten er in zijn verwerkt.
Testimonials creëren vertrouwen en voorzien uw pagina van waardevolle, relevante en unieke content. Daarnaast kan het vanuit local SEO oogpunt een voordeel zijn wanneer deze reviews voorzien worden van gestructureerde gegevens opmaak. Google toont vaak gele sterren als rich snippets bij uw zoekresultaat. Zo valt uw bedrijf nog meer op! U kunt hier meer informatie over vinden op onze pagina over gestructureerde gegevens.
U kunt ook reviews van externe partijen op uw pagina’s toevoegen. De meeste partijen bieden de mogelijkheid de reviews op uw website te embedden. Let op: Deze reviews mogen niet gemarkeerd worden met gestructureerde gegevens. Dit is in strijd met de richtlijnen van Google!
Naast testimonials en reviews zijn er nog andere signalen waarmee de website vertrouwen kan creëren bij de potentiële klanten en bij de zoekmachines.
Garanties
Vermeld op de pagina welke garanties u uw klanten biedt. Hiermee stel je klanten gerust over de mogelijke investering die ze gaan doen. Denk hierbij aan zaken als:
Keurmerken en certificeringen
Een keurmerk voor uw webwinkel is een mooi plaatje op uw website. Hiermee straalt u een bepaalde kwaliteit en vertrouwen uit naar uw klanten. Er zijn diverse keurmerken voor webwinkels. Zorg voor een betrouwbaar keurmerk die past bij uw klanten.
Verenigingen en lidmaatschap
Als uw bedrijf onderdeel is van een bekende vereniging in de branche, deel dit dan op de website. Deel vooral de lidmaatschappen van uw bedrijf in de betreffende locatie. Dit laat aan klanten zien dat uw bedrijf betrokken is in de branche.
Nieuws en vermeldingen
Heeft uw bedrijf ooit in een lokale krant gestaan, in een online magazine of blogbericht in de betreffende locatie? Vermeld en verwijs op de landingspagina naar nieuwsartikelen waar uw bedrijf in vermeld wordt.
Contactinformatie
Evenementen
Doet uw bedrijf mee aan lokale evenementen? Misschien staat u in de zomer wel met uw producten op een markt of juist in de winter op een kerstmarkt om uw spullen te verkopen. Deel dan zoveel mogelijk informatie over deze evenementen op de pagina. Denk hierbij aan:
Sponsoring en community
Is uw bedrijf op de één of andere manier betrokken in de lokale gemeenschap? Dan is dit perfecte content om op de plaatspagina te plaatsen.
Door informatie over deze activiteiten te delen laat u uw toewijding aan de lokale gemeenschap zien. Vermeld ook waarom u het belangrijk vindt dat uw bedrijf een steentje bijdraagt!
Video’s en foto’s
Met alleen maar tekstuele content op uw website is het lastig om bezoekers een emotionele connectie te laten voelen met uw bedrijf. Het toevoegen van foto’s aan de tekst maakt de pagina persoonlijker en geeft snel een beeld waar de pagina over gaat. Kies voor eigen gemaakte foto’s boven stockfoto’s. Het kan een foto van uw team zijn, een foto van een klus in de betreffende locatie of een foto van een evenement waar uw bedrijf staat.
Video’s worden ook steeds gebruikelijker. U kunt zelf video’s opnemen of dit uitbesteden aan een externe partij, afhankelijk van het soort video. Hieronder een aantal video ideeën:
Om succesvolle resultaten te bereiken met de plaatspagina’s is het essentieel om te investeren in unieke en hoogwaardige content voor elke pagina.
SDIM raadt aan om alleen pagina’s te creëren waar u alle bovengenoemde adviezen kunt doorvoeren. Anders zal de content niet uniek genoeg zijn en wordt het mogelijk als spammy gezien door zoekmachines.
Met behulp van Google analytics en Google Search Console is het mogelijk, om met behulp van verschillende data, te meten wat er op uw pagina’s gebeurd. Zorg dat u het gedrag van bezoekers goed bijhoudt! Het is bijvoorbeeld mogelijk om telefonische conversies of ingevulde contactformulieren op uw pagina’s te tracken!
Zorg ervoor dat er vanaf externe websites gelinkt wordt naar de plaatspagina’s.
Denk bijvoorbeeld aan:
Bekijk de pagina’s van de lokale concurrenten. Deze pagina’s kunnen u inzichten geven op welke onderdelen u de pagina nog kan verbeteren ten opzichte van uw concurrenten.
Het is een uitdaging om met de plaatspagina’s zonder fysieke locatie goed te ranken in de organische zoekresultaten. Als de pagina eenmaal volledig is geoptimaliseerd met alle hierboven genoemde adviezen is het bijna zonde om deze pagina niet ook te gebruiken voor Google Ads en andere marketingkanalen. Het zijn immers ook perfecte landingspagina’s voor betaalde advertenties. Ook zonder groot budget kan het mogelijk zijn hier uw voordeel mee te doen.
Nu u weet wat er allemaal bij lokale SEO komt kijken kunt u zelf aan de slag met het optimaliseren van uw website! Wilt u advies over het creëren of optimaliseren van uw lokale landingspagina’s of bent u op zoek naar een local SEO consultant? Neem contact op met het ervaren SEO team van SDIM. Zij helpen u graag verder.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
We zijn opzoek naar een SEO bedrijf dat voornamelijk zich richt op Locaal en organische.
Local SEO kan echt een verschil maken voor bedrijven die lokaal gevonden willen worden. Het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-profiel, het verzamelen van reviews, en het gebruik van lokale zoekwoorden op je website zijn cruciaal om beter zichtbaar te worden in zoekmachines.