Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opEind september 2019 introduceerde Google een nieuwe reeks van robots meta configuraties, samen met een nieuw HTML attribuut. De nieuwe set van robots meta’s maken het mogelijk om op een meer gedetailleerd niveau de weergave van content in previews te controleren.
Als website eigenaar heeft u nu meer controle over de weergave van uw website en voor Europese perssites (zoals Google uitgevers in Search Console noemt) zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. De wijzigingen gaan in per oktober 2019, waarbij de globale implementatie naar verwachting enkele weken duurt.
Met name Europese uitgevers dienen actie te ondernemen op deze wijziging, want de wijziging is van invloed op de manier waarop pagina’s vertoond worden op Google. In Google Search Console is het nu mogelijk om op te geven/controleren of uw website een Europese perspublicatie is: dit doet u bij de instellingen voor Status als Europese perspublicatie. Eerder attendeerde Google website eigenaren van deze nieuwe instelling via een mailing, zie onderstaand voorbeeld.
De status als Europese perspublicatie heeft momenteel invloed op manier waarop pagina’s worden weergegeven in Frankrijk als gevolg van de nieuwe Europese auteursrechtwetgeving. Omdat de nieuwe Europese wet reeds in Frankrijk is geïmplementeerd, is de verwachting dat andere Europese landen dit voorbeeld volgen en de nieuwe auteursrechtwetgeving implementeren. Naar verwachting resulteert dit in dezelfde soort veranderingen als hieronder toegelicht.
Als bij een property in Search Console de site-instellingen worden aangeduid als Europese perspublicatie, bevatten zoekresultaten in Frankrijk voor deze site op Google Zoeken of in Google Discover geen tekstfragmenten of miniaturen. De aanduiding als Europese perspublicatie beperkt de weergave van tekstfragmenten en miniaturen van uw property of property’s in dit land.
De zoekresultaten zullen dan enkel bestaan uit een titel en URL of URL-fragment en zijn daarmee ‘summier’ te noemen. Naar verwachting volgen er meerdere Europese landen die de wet implementeren, waardoor de impact van deze wetswijziging toeneemt en verspreid naar andere Europese landen.
De summiere zoekresultaten worden ten alle tijden getoond, tenzij deze op pagina-niveau worden overschreven met de nieuwe robots metatags. Deze door Google geïntroduceerde HTML-tags lichten we hieronder toe. Standaard worden publishers uitgesloten van uitgebreide previews en moet men toestemming verlenen voor de uitgebreide en meest volledige weergave op Google.
In het zoekresultaten-voorbeeld uit onderstaande afbeeldingen valt de impact direct op, wanneer een website als Europees perspublicatie staat aangeduid: enkel de titel en URL van het zoekresultaat worden getoond. Google raadt aan metatags voor fragmenten en miniaturen in te schakelen, als men gebruik wilt maken van de uitgebreidere resultaten, en introduceert daarom nieuwe robots metatags.
Voorbeeld van zoekresultaat van een website zonder Europese perspublicatie status. Het zoekresultaat is volledig.
Voorbeeld van een zoekresultaat van een website met de Status Europese perspublicatie, waarbij alleen de titel en URL worden vertoond.
In totaal zijn er vier HTML-tags die van invloed zijn op de weergave van de pagina binnen de zoekresultaten. Deze robots metatags moeten worden meegegeven in de <head> van een HTML-pagina of dienen te worden gespecificeerd in de x-robots tag in de HTTP-header.
De complete lijst van door Google geaccepteerde robots metatags, inclusief toelichting en instellingen vindt u via Google Developers. Bovenstaande metatags kunnen gecombineerd worden tot een resultaat zoals bijvoorbeeld:
<meta name="robots" content="max-snippet:60, max-image-preview:large">
Google kondigt tegelijkertijd het nieuwe data-nosnippet HTML-attribute aan, dat later in 2019 zal ingaan. Dankzij dit nieuwe attribuut kunnen delen van een HTML-pagina uitgesloten worden in een fragment, waarbij het HTML-element toepasbaar is op span, div en section elementen. Ter voorbeeld:
<p>John Mueller van Google is gek <span data-nosnippet>op kaas</span>.</p>
Als gevolg van de nieuwe auteursrechtwetgeving moeten publishers toestemming verlenen voor de uitgebreide weergave op de zoekresultatenpagina.
Wilt u meer weten over de impact van de nieuwe Europese auteursrechtswetgeving en de toepassing van robots metatags? Dan gaan we graag met u in gesprek. Neem contact op met de SEO-specialisten van SDIM.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord