9 augustus 2018

10 basisvragen bij de maandelijkse Google Analytics check (deel 2)

8 minuten lezen
Logo Analytics

Data is de eerste stap naar een verbeterd website/bedrijfsresultaat. Maar om meer inzicht te krijgen in je data is het van belang om te snappen waar en hoe je dit kunt vinden. Google Analytics is één van de belangrijkste programma’s om data mee te verzamelen. Wij geven je de mogelijkheid om deze data beter te begrijpen en hebben daarom 10 basisvragen opgesteld. Door deze vragen te beantwoorden krijg je een beter beeld van wat er allemaal gebeurt op je website. In dit helpcentrum artikel zie je vraag 6 tot en met 10. Nog niet de eerste 5 gezien? Kijk dan eerst hier.

Screenshot in Analytics van winkelgedrag

Als Enhanced E-commerce is ingesteld kun je onder Conversies > E-commerce > Winkelgedrag onder meer de bezoeker volgen door de verschillende stappen in de winkel. Met dit rapport kun je de winkelervaring beter beoordelen, op basis van de afhaakmomenten. Hoeveel sessies zijn er, hoeveel van deze sessies bevatten een productweergave, hoeveel een toevoeging aan de winkelwagen, hoeveel sessies komen tot aan de checkout en hoeveel doen ook daadwerkelijk een transactie? Op basis van deze hoeveelheden kun je vervolgens zien per stap waar de grootste afhaakmomenten zitten. Is er ergens een grote daling? Dan zou het kunnen zijn dat de bezoeker hier een probleem tegenkomt, of een demotivatie om verder te gaan. Denk hierbij vooral aan de gebruiksvriendelijkheid van de pagina, aan of de bezoeker op deze pagina kan vinden wat hij/zij wil vinden en of het aantrekkelijk is om verder het proces in te gaan.

Je kunt dieper op de data ingaan door onder de staafdiagram de data te bekijken op basis van een standaard dimensie. Kijk bijvoorbeeld of er per dimensie opvallende dalingen terug te zien zijn. Vind er een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld sessies met betalen, wel vaak plaats voor desktop gebruikers maar niet bij mobiele gebruikers? Dan zou het kunnen zijn dat de pagina anders werkt op mobiel en minder gebruiksvriendelijk is. Dit kun je op veel meer vlakken toepassen zoals:

  • Komen er veel bezoekers binnen via een bepaalde bron, maar komen deze in vergelijking met andere bronnen niet verder naar “sessie met productweergave”? Mogelijk staat je targeting dan niet goed ingesteld.
  • Komen er veel bezoekers vanuit een bepaald land, maar blijven ze ergens haken? Beoordeel dan of de website gebruiksvriendelijk is voor mensen uit dit land (bijvoorbeeld of je wel levering aanbiedt voor mensen uit dit land of dat de taal waarin de site geschreven is wel toegankelijk is voor deze mensen).

Daarnaast kun je ook filteren op browser, campagne, plaats, apparaatcategorie, zoekwoord, regio en je eigen aangemaakte aangepaste dimensies. Genoeg opties dus om goed de aankoopfunnel te beoordelen.

Om dit in te kunnen zien is wel een additionele Enhanced E-commerce meting nodig, wat een aanvulling op de E-commerce meting is.

Wanneer e-commerce correct is ingesteld krijg je informatie te zien over onder andere transactie-id’s, omzet, productnaam, productcategorie en hoeveel producten er zijn verkocht.

Met deze data kun je veel meer vat krijgen op het einddoel voor je webshop: je verkoop. Naast de verkochte producten en aantallen (wat je waarschijnlijk ook in je backend ziet) kun je ook meer grip krijgen op het resultaat van je eigen communicatiekanalen.

Rapport Productprestaties: Conversies > e-commerce > productprestaties

Enkele voorbeelden:

  • Wordt het product wat je afgelopen week in de nieuwsbrief hebt geplaatst nu ook daadwerkelijk verkocht? En welke producten worden het best verkocht vanuit de nieuwsbrief? Kijk hiervoor met als secundaire dimensie campagne en filter op de door jou vernoemde nieuwsbrief.
  • Welke producten worden het meest en het minst verkocht? En zijn er uitschieters te zien bij het gebruik van extra dimensies? (verkoopt een product in een bepaald land veel beter dan een ander land, verkoopt een product beter via een bepaalde bron, etc.)
Screenshot van productprestaties binnen Google Analytics

Daarnaast zie je per product ook een hele rits aan informatie, zoals de opbrengst van een product, het aantal keer dat het product besteld is, het aantal unieke aankopen en hoe vaak een product gemiddeld per transactie wordt gekocht. Met enhanced E-commerce voeg je hier nog extra de detailweergaven en winkelwagen toevoeging aan toe. Hiermee kun je de verhouding zien tussen hoe vaak een product wordt toegevoegd aan de winkelwagen en hoe vaak het product wordt bekeken of hoe vaak een product wordt bekeken en gekocht. Hiermee kun je de effectiviteit van de detailweergave van het product bepalen.

Google Search Console wordt gebruikt om de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bij te houden en te onderhouden. Onderdeel hiervan is het inzichtelijk krijgen van de zoekopdrachten die een bezoeker in Google intikt om vervolgens op je website te komen.

Wanneer Google Search Console is gekoppeld met Google Analytics zie je de data hieruit terugkomen onder Acquisitie > Search Console. Door dit te koppelen los je ook deels het (not provided) probleem op bij organische acquisitie, waardoor je nu meer inzicht hebt in de zoekresultaten die worden gebruikt om je pagina’s te vinden.

Screenshot van zoekopdrachten uit Google Search Console binnen Google Analytics

Ook hier weer kun je gebruik maken van secundaire dimensies om bepaalde vraagstukken mee op te lossen, bijvoorbeeld welke zoekwoorden worden er in een bepaald land gebruikt om je website te vinden. Daarnaast is het door de koppeling te maken met Search Console makkelijk om bestemmingspagina’s afzonderlijk te beoordelen op de variabelen die Google Search Console verzamelt (klikken, vertoningen, CTR en positie). Hiermee kun je onderzoeken waarom een bestemmingspagina beter/slechter presteert dan een andere en zo werken aan je SEO.

Let bij het koppelen op dat je de volledige url van je website gebruikt, inclusief https en www. als je website dit toont. Je kunt maar één Search Console account tegelijk koppelen aan Analytics en Search Console data kun je niet koppelen aan een Google Analytics sessie.

Google Analytics wijst standaard de conversies toe aan de laatste niet directe verkeersbron. Maar wat nu als je een kanaal ook veel inzet om je doelgroep bewust te maken van je website/dienst/product? Als bezoekers op je website komen via deze uiting, de website onthouden, later terugkomen en dan pas converteren wordt de conversie niet toegewezen aan de voorgaande kanalen. Zo weet je ook niet wat het effect is van het gebruik van deze kanalen.

Onder Conversies > multi-channel trechters zie je twee rapporten: ondersteunende conversies en beste conversiepaden.

Bij ondersteunende conversies zie je de lijst met kanalen die je gebruikt (om hier dieper op in te gaan kun je boven de tabel ook de primaire dimensie veranderen naar o.a. bron, medium, standaard kanaalgroepering). Naast de kanalen zie je de kolom ondersteunende conversies, waarin het aantal interacties met dit kanaal in de aanloop naar de conversie wordt weergegeven, exclusief de laatste conversie interactie. Zo zie je welke kanalen het meeste ondersteunend zijn in het realiseren van conversies en kun je beter het effect bepalen van je werkzaamheden aan het kanaal.

Screenshot van de beste conversiepaden in Google Analytics

Uitgebreider kun je de verschillende touchpoints van de kanalen zien in het rapport beste conversiepaden. Hier zie je wat de voornaamste manier is waarop een bezoeker verschillende keren de website bezoekt en vervolgens converteert. Je ziet zo via welke kanalen bezoekers je website hebben bezocht en het laatste kanaal is dan het kanaal waar ze via converteerden. Hiermee kan worden onderzocht welke kanalen goed werken om de bezoeker bekend te maken met je website en kun je ook weer de effectiviteit bepalen van het kanaal. Staat organisch zoeken vaak aan het begin van het pad, kijk dan eens op welke pagina bezoekers vaak binnenkomen. Mogelijk werkt deze pagina juist heel goed om bekend te raken met het product, maar niet goed genoeg om gelijk al een conversie te realiseren.

Met bovenstaande punten kun je goed een beeld krijgen van wat er allemaal gebeurt op je website en hoe je website presteert. De vraag die je hiermee wilt oplossen is gaat het beter? En zo nee, hoe zorgen we dat er wel vooruitgang komt? Dit begint met het bewust worden van wat je allemaal met data kunt. Kritieke prestatie-indicatoren/Key Performance Indicators (KPI’s) zijn belangrijk om de prestaties van de website te bepalen. Welke variabelen zijn nu belangrijk om te bepalen of het beter gaat met je website en je bedrijfsdoelen?

Voor een e-commerce bedrijf zijn verkopen belangrijk, maar is dan een stijging in verkopen ook daadwerkelijk het doel wat op de lange termijn iets oplevert? Gaat de gemiddelde bestelwaarde omhoog of omlaag? Wordt het conversieratio positief of negatief beïnvloed door je uitingen? Kijk ook eens of er ook een stijging is in het aantal nieuwe klanten als in het aantal herhaalaankopen. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van segmenten of door het importeren van je CRM data (dit laatste is accurater, maar moeilijker te integreren). Het segment wat aangemaakt kan worden is transactions per user > 1 alleen wegens cross-device en het verwijderen van cookies is dit minder accuraat.

Voor leadgeneratie zijn er weer andere KPI’s te bedenken. Hier is het belangrijk om te zorgen dat er meer leads worden gegenereerd en daarom wordt er gekeken naar bijvoorbeeld het leadformulier. Vaak komt je er alleen pas achter of dit ook kwalitatieve leads zijn als je de leads hebt geanalyseerd. Misschien worden de formulieren wel ingevuld, maar gaat de kwaliteit van deze leads niet omhoog.

Voor informatieve websites, bijvoorbeeld een blog, zijn paginaweergaves belangrijk. Maar levert dit ook wat op aan het bedrijfsresultaat? En aan de overtuiging van je lezer zodat deze terugkomt of een vervolgactie onderneemt? Kijk bijvoorbeeld hoeveel procent van je artikelen gemiddeld wordt gelezen door je bezoeker. Dit kun je inzien door gebruik te maken van een scrolldiepte meting. Of kijk of de gemiddelde leestijd (tijd op de pagina) omhoog gaat.

Dit zijn een aantal voorbeelden, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Een KPI alleen bijhouden is niet genoeg. Het begrijpen hoe deze KPI’s moeten worden geïnterpreteerd, hoe ze beïnvloed worden en hoe je acties een positief invloed hebben op deze variabelen is belangrijk om ook daadwerkelijk te zorgen dat het beter gaat met je website.

Met deze 10 tips kun je al heel wat inzichten krijgen uit je site. De bedoeling hiervan is om bewust te zijn van de mogelijkheden van Google Analytics. Google Analytics is een programma met vele functies en iedereen kan het gebruiken voor zijn/haar website. Maar het begrijpen waarvoor Google Analytics te gebruiken is en op welke manier is vaak de grootste uitdaging. De data die je verzamelt over je website is waardevol. De waarde komt alleen pas naar voren als je de data goed weet te benutten.

Heb je behoefte aan een training om meer te leren over Google Analytics? Of wil je een sessie om de huidige data te bekijken en te zien hoe de huidige staat is van je websitedata? Neem dan contact op met SDIM.

Afbeeldingen zijn afkomstig uit het Demo account van de Google Merchandise Store.

Google Analytics Certified Partner

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (2)

3 december 2024

De tracking code dient op elke pagina geplaatst te worden. Op die manier meet je elke pagina door binnen Google Analytics en zie je o.a. welke pagina het vaakst wordt bekeken.

28 juni 2022

Moet ik bij een website met bv 20 hoofdstukken in elk hoofdstuk de tracking code aanbrengen of alleen in de beginpsgina?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *