100/100 in Google PageSpeed Insights scoren?

Google heeft aangegeven websites met een hoge sitespeed beter en hoger te gaan indexeren en tonen in de zoekmachineresultaten. Mensen zijn namelijk van nature ongeduldig en websitebezoekers al helemaal. Drie seconden wachten is veel, vijf seconden al helemaal. En om dit ‘ongemak’ voor websitebezoekers tot een minimum te beperken is sitespeed een belangrijke SEO-ranking-factor geworden. Dat betekent dat het meer dan ooit de moeite loont om uw website snelheid te optimaliseren.

PageSpeed Insights

Optimale Google-indexatie is natuurlijk niet de enige reden om een website te optimaliseren. U heeft immers veel tijd en geld in een mooie website geïnvesteerd. Waarna u vervolgens ook nog geld uitgeeft om mensen naar uw website te trekken, maar vooral om hen daarop te houden. Om inzicht te geven in hoe uw website op het gebied van sitespeed scoort, heeft Google een speciale tool ontwikkeld: PageSpeed Insights. Deze tool geeft een score voor zowel de mobiele als de desktopweergave van uw website, inclusief een adviesrapport met verbeterpunten.

100/100-score

Aangezien we recent, na maanden zwoegen, de nieuwe website van SDIM hebben opgeleverd waren we als geen ander gemotiveerd om deze op haar sitespeed te optimalisaeren. De maximale PageSpeed-score is 100. En dat was natuurlijk gelijk ons streven. Is het mogelijk om deze, vrij complexe, WordPress-website van S&D Interactive Media op een score van 100/100 te krijgen? Ja, het is gelukt! Volgens de Google-tool PageSpeed Insight scoort de site 100/100 op mobiel en 100/100 op desktop! Gaf dat een kick? Ja. Is het zinvol? Dat weten we eigenlijk nog steeds niet zo goed, maar we willen wel de ervaring delen.

Hoe komt u tot een 100/100-score?

Om tot een 100/100-score te komen is het allereerst van groot belang dat de website snel laadt. Dat snelle laden van een website ligt grotendeels in de handen van de webdeveloper (en deels ook de webhosting). Hij of zij zorgt er idealiter voor dat een website netjes is gebouwd. Dat betekent dat er onder andere geen overbodige code wordt gebruikt, dat afbeeldingen zijn geoptimaliseerd en dat er niet te veel externe bronnen worden geladen. Daarnaast verwacht Google dat uw website:

  • javascripts a-synchroon laadt,
  • dat caching wordt gebruikt,
  • dat de reactietijd van de server wordt beperkt
  • en dat prioriteit wordt gegeven aan zichtbare content.

Kortom: het is zeker geen heel gemakkelijk proces.

Google geeft strafpunten aan Google

Het uitvoeren van de pagespeed-test met behulp van PageSpeed Insights is dat overigens ook niet. Zoals u op onderstaande screenshots kunt zien is niet de live versie van onze website getest, maar de testsite in de development-omgeving. Er is namelijk een probleem. En dat probleem is Google zelf.

 

 

 

 

 

Opmerkelijk genoeg krijgen websites ‘strafpunten’ voor het gebruik van de Google Tag Manager. Ja, denk daar maar eens over na. Google PageSpeed Insights geeft strafpunten voor het gebruik van Google Tag Manager. En zo kom je dus – in een live omgeving – nooit tot een 100%-score. Zie ook onderstaande printscreen, waarin we een score van respectievelijk 97/100 en 98/100 op mobiel en desktop behalen.

Tot dusver is er geen toelaatbare oplossing om dit te voorkomen, anders dan het niet gebruiken van de Google Tag Manager. En dat is voor sdim.nl, en de meeste andere websites, natuurlijk geen optie. Vandaar dat wij de test in onze development-omgeving hebben uitgevoerd, om te bewijzen dat het wel degelijk haalbaar is.

Perfecte score niet het ideale doel

Google maakt het voor het merendeel van de websites dus onmogelijk om een 100/100-score te realiseren. Dat is niet erg, zolang u zich er maar bewust van bent dat het optimaliseren tot een perfecte score nooit uw belangrijkste doelstelling is. Vele malen belangrijker is dat u wel controleert hoe uw website scoort. En als dat beneden de maat is, u tijd en budget vrijmaakt zodat uw webbouwer dit kan optimaliseren, al dan niet met de hulp van een specialistisch SEO-bureau.

Ook wij zullen zelf, ondanks de 100/100-score, de website natuurlijk verder optimaliseren. Want ondanks het feit dat de website voldoet aan alle eisen van de Google-tool PageSpeed Insights, wil dat niet zeggen dat de site niet nóg beter en sneller geladen kan worden. In dit proces werken we met weer andere tools. Google is namelijk niet de enige tool, daar moet u niet blind op varen. Er zijn legio andere SEO- en sitespeed-tools die inzicht geven in de laadtijd van een website. Een andere, veelgebruikte tool is bijvoorbeeld Webpagetest. Deze geeft nog veel meer inzicht, bijvoorbeeld hoeveel tijd specifieke onderdelen van uw website nodig hebben om te laden.

SEO, een continu proces

Om tot een 100/100-score te komen hebben we 20 uur aan development besteed. Dat is exclusief de kennisuitwisseling tussen SDIM en New Fountain. Is het de investering waard geweest? Dat is moeilijk te zeggen. De geoptimaliseerde SDIM-website staat inmiddels ruim een maand live en afgelopen maart heeft SDIM meteen een record aan organic traffic gerealiseerd. Maar of dat geheel te danken is aan de optimalisatie? Wie zal het zeggen? Er is in de tussentijd ook veel content toegevoegd en ook dat heeft ongetwijfeld effect gehad. Evenals een aantal nieuw verkregen inkomende links.

We zijn er in ieder geval wel van overtuigd dat de combinatie van content, links en optimalisatie ervoor heeft gezorgd dat we dit record hebben behaald. En zoals altijd bij SEO: het is een continu proces van verbeteringen die als doel hebben het totale resultaat te laten stijgen en dat is in ieder geval gelukt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *