Verslag: Agencies @ Google 2014

HomeBerichtenVerslag: Agencies @ Google 2014
Geplaatst 13 april 2014 - Geschreven door: Jeroen Blom

Op dinsdag 8 en woensdag 9 april 2014 is SDIM aanwezig geweest bij Agencies@Google 2014 in Dublin. Natuurlijk brengen we jullie graag op de hoogte van dit 2-daagse evenement. Google gaf deze dagen namelijk genoeg (nieuwe) interessante mogelijkheden, tools en insights op het gebied van online advertising.
In deze blog vind je de meest interessante sessies.


Google Dublin

Effective Multi-Screen Strategies

Google geeft al enige tijd aan dat men tegenwoordig niet meer alleen een desktop gebruikt. Vandaag de dag heeft iedereen wel een smartphone en is het merendeel continu online. Google geeft in deze presentatie vooral nieuwe statistieken weer en cases waarbij mobile-commerce sterk groeiende is en steeds meer bijdraagt aan het gehele website resultaat.

Mobiele websites worden in de toekomst steeds belangrijker. De volgende statistieken worden met ons gedeeld:

  • 30% van alle mobiele zoekopdrachten bevatten een locatiegerichte zoekopdracht.
  • 90% van deze zoekopdrachten gaat naar de winkel.
  • De gemiddelde smartphone gebruiker gebruikt zijn telefoon 150 keer per dag(!)

Wat is belangrijk? De mobiele strategie: “be there, be relevant, be optimised”.

  • Be there: zorg dat je website/nieuwsbrief ook via mobiel goed wordt weergegeven.
  • Be relevant: zorg dat je de mobiele mogelijkheden gebruikt. Mogelijkheden zoals click2call en locatie-extensies.
  • Be optimised: zorg dat je website resultaat goed wordt gemeten. (Bijvoorbeeld online aankopen, telefoontjes, downloads en ingevulde formulieren.)

Delivering video for performance

In deze sessie wordt benadrukt dat YouTube ontzettend veel actieve gebruikers heeft. Dit zijn er echt veel, want dit zijn ruim 1 miljard actieve gebruikers per maand. De voordelen van YouTube zijn onder andere gericht op het visuele aspect, maar ook de mogelijkheid om een verhaal/emotie over te brengen aan je doelgroep.

De rode draad van het verhaal is dat YouTube succesvol kan zijn indien je aansluitende content aan de juiste doelgroep biedt. De next steps zijn dan vooral gericht op het opbouwen van een relatie met je doelgroep.

Export Strategies & Tools

Een veel besproken onderwerp is het uitbreiden van je verzorgingsgebied naar het buitenland. Met behulp van diverse (Google) tools kan onderzocht worden of er wellicht potentiële markten in het buitenland zijn. Waarschijnlijk bekende tools bij het merendeel van jullie, maar ik zet ze toch nog even op een rijtje.

  • Global Market Finder: Met behulp van de Global Market Finder tool kan je relevante keywords voor je business invullen waarmee maandelijkse zoekopdrachten, aanbevolen bod en de concurrentie per gebied inzichtelijk wordt.
  • Consumer Barometer: Deze tool kan je inzicht geven in het beslissingsproces van het online en offline consumentengedrag per branche.
  • Our mobile Planet: Via deze website kan je meer inzicht krijgen in het mobiele surfgedrag uitgesplitst naar land
  • Google Trends: Een bekende site, maar het kan in sommige gevallen interessante trends inzichtelijk maken door de jaren heen.

Tussendoor nieuwtjes:

  • In de huidige AdWords zoeknetwerk campagnes zijn de veilinggegevens al reeds beschikbaar, maar straks kunt u ook deze inzichten verkrijgen in uw Google Shopping campagne. (Via de veilinggegevens kunt u bekijken met welke concurrenten u te maken heeft.)
  • Een bekend probleem, maar Google gaat ons eindelijk een MCC mogelijkheid geven voor het Merchant Center.

  • In Q3/Q4 wordt het mogelijk om RLSA campagnes te regelen via Google Analytics.

Adressing the offline landscape

De online conversies (aankopen, downloads etc.) zijn bijna altijd inzichtelijk te maken, maar offline conversies meetbaar maken zoals een aankoop in de winkel is een stuk complexer. In deze sessie worden real time voorbeelden gegeven van offline conversie mogelijkheden. Een van de voorbeelden was dat er live op het podium een contactformulier ingevuld werd waarna de Google AdWords parameter werd opgeslagen in het CRM. Vervolgens werd de lead na gebeld en werd deze een daadwerkelijke klant. De voltooide ‘conversie’ data werd weer teruggeschoten in Google AdWords en Google Analytics.

AdWords Quality Score Myths

De AdWords kwaliteitsscore wordt bepaalt aan de hand van diverse factoren. De belangrijkste factoren zoals de advertentietekst,  zoekwoorden, zichtbare URL en de landingspagina worden hierin meegenomen.

Deze sessie was vooral bedoelt om bepaalde onwaarheden uit de wereld te helpen. De volgende stellingen werden ontkracht.

Geen concurrentie betekent automatisch goedkoop verkeer:
Er wordt duidelijk aangegeven dat weinig/geen concurrentie niet automatisch leidt tot goedkoop verkeer. De kwaliteitsscore is ook nog een belangrijke factor in de bepaling van de clickprijs.

Hoger posities zorgen automatisch voor hogere kwaliteitsscores:
De advertentiepositie an sich is geen factor bij het bepalen van de kwaliteitsscore. Factoren zoals de CTR, advertentietekst en landingspagina wel.

Zoekwoorden die laag-zoekvolume bevatten hebben standaard een hoge clickprijs:
Dit gebeurt alleen zodra de kwaliteitsscore laag is en de relevantie ten op zichten van de concurrentie slechter is.

Account aanpassingen resetten de kwaliteitsscore:
De historie van het AdWords account is een factor bij de bepaling van de kwaliteitsscore, maar deze weegt niet al te zwaar mee. Je kan volgens Google dus gerust een account verplaatsen of overnemen.

Een interessante feitje was dat de vertrouwde formule voor Ad Rank veranderd is.
De oude formule voor Ad Rank = kwaliteitsscore x bieding
Nieuwe Ad Rank formule = kwaliteitsscore x bieding x advertentie-extensie multiplier. (De advertentie-extensie multiplier is de score van je advertentie-extensie prestatie.)

Lagere CTR van het zoekpartnernetwerk verlaagt de kwaliteitsscore
Dit is niet waar, want de kwaliteitsscore wordt berekend per netwerk en per zoekopdracht.

Quality score tips

Het waren twee informatieve dagen met veel nieuwe mogelijkheden en inzichten.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.