Adverteren op Brandname in AdWords, zinvol?

 

Laatste update: 30-8-2016

Regelmatig stellen onze opdrachtgevers ons de vraag waarom hun bedrijfsnaam (ofwel: ‘eigen naam’ of ‘Brand name’) is opgenomen in de uitgebreide zoekwoordenlijst van hun Google AdWords campagne. Want: “We worden toch al gevonden in de organische resultaten van Google op onze ‘eigen naam’.

Is Adverteren op mijn Bedrijfsnaam niet zonde van de kosten?

Een begrijpelijke vraag. Daarom hieronder een overzicht van de redenen waarom wij u adviseren uw ‘eigen naam’ toch op te nemen in uw Google AdWords zoekwoordenlijst:

  • Het opnemen van uw ‘eigen naam’ in de zoekwoordenlijst van uw Google AdWords campagne heeft als voordeel dat u hier gelijktijdig andere informatie kunt laten zien dan in de organische resultaten. In de metadescription schrijft u een wervende tekst waarom bezoekers op uw link moeten klikken. In de AdWords advertentie legt u het zwaartepunt op iets anders. Een speciale marketingactie bijvoorbeeld. De twee, organisch en AdWords, vullen elkaar op deze manier goed aan. Het geeft u talloze mogelijkheden om extra commerciële boodschappen te combineren. Een Google AdWords advertentie is daarmee een ideale mogelijkheid om speciale (prijs)acties te communiceren.
  • Ad Extensies: u heeft de mogelijkheid om Extensies onder uw Google AdWords advertentie te plaatsen. Bijvoorbeeld een sitelink naar een product waar u extra veel marge op maakt of een extensie voor webinfomatie zodat uw potentiële klant weet wat hij op de site kan verwachten.
  • U kunt natuurlijk ook alle spelvarianten van uw bedrijfsnaam opnemen in een Google AdWords campagne. Zo voorkomt u dat u bezoekers misloopt die specifiek naar u op zoek zijn.
  • Sinds september 2010 is het overigens ook voor uw concurrenten in alle gevallen mogelijk om op uw bedrijfsnaam te adverteren; ook als u uw handelsmerk bij Google heeft beschermd. Dat betekent dus dat het voor uw concurrenten mogelijk is om met hun Google AdWords advertentie te verschijnen boven of naast uw organische zoekresultaten. U moet er natuurlijk voor zorgen dat u met uw eigen Google AdWords advertentie boven die van uw concurrenten staat en zorgen dat u er middels advertentie extensies uitspringt.
  • Het toevoegen van ‘eigen naam’ gerelateerde zoekwoorden heeft overigens een positief effect op de resultaten van de andere zoekwoorden in uw Google AdWords campagne. Dit werkt als volgt: het toevoegen van ‘eigen naam’ zoekwoorden zorgen over het algemeen voor een hoge clickratio op de bijbehorende advertentieteksten. Een hoge clickratio op zoekwoorden en advertentieteksten heeft een positieve invloed op de kwaliteitsscore van de Google AdWords campagne. Hoe hoger deze kwaliteitsscore, hoe meer korting Google geeft. Danwel in prijs, danwel in posities. Aangezien hogere posities meer volume realiseren, kan een Google AdWords campagne steeds meer resultaat genereren tegen lagere kosten.
  • Een onderzoek uit juli 2011 door Google heeft aangetoond dat bedrijven die hun AdWords campagne onderbreken gemiddeld 89% minder klikken krijgen op de Google resultaten (organisch en AdWords gecombineerd). Dit hoge percentage riep gelijk vragen op. Een daling in het aantal klikken is logisch wanneer de adverteerder niet in de organische resultaten voorkomt. Maar wat zou het voor gevolgen hebben als een adverteerder wél organisch op een hoge positie wordt weergegeven? Google heeft in een vervolgonderzoek in februari 2012 onderzocht wat de invloed is van het onderbreken van AdWords bij adverteerders die op de #1 positie in de organische resultaten worden weergegeven.  Hieruit blijkt dat zelfs bij deze adverteerders maar liefst 50% van de klikken op de AdWords advertentie niet vervangen wordt door klikken op het organische resultaat.
  • Ten slotte hebben diverse onderzoeken aangetoond dat het vertonen van een Google AdWords advertentie naast de organische resultaten van dezelfde website een positieve invloed heeft op de branding van het betreffende merk.

Adverteren op bedrijfsnamen van concurrenten

Ook de vraag om bedrijfsnamen van concurrenten op te nemen in een AdWords campagne krijgen we vaak. Wij zullen dit op eigen initiatief niet doen echter als een van onze opdrachtgevers de wens heeft kunnen we deze zoektermen uiteraard aan de AdWords campagne toevoegen. We zien echter dat dit in veruit de meeste gevallen geen enkel of heel slecht resultaat heeft. Google vindt immers geen aansluiting tussen de zoekopdracht en de website waardoor een slechte kwaliteitsscore aan de concurrent zoektermen zal worden toegekend. Een klik wordt gemiddeld duur en dus zullen de kosten per actie veelal hoger zijn dan het campagnegemiddelde

Twijfel & tips

Tip1: Door uw ‘eigen naam’ zoekwoorden in een aparte advertentiegroep of campagne te plaatsen, kunt u altijd de resultaten van deze zoekwoorden apart analyseren in zowel Google AdWords als Google Analytics.

Tip2:Maak in analytics een annotatie (melding) op de dag dat de Eigen naam zoektermen live zijn gegaan. Mogelijk kunt u op termijn een stijging in het brandname verkeer signaleren

We kunnen ons voorstellen dat u nog steeds twijfelt of u zou moeten betalen voor clicks op uw ‘eigen naam’ Google AdWords advertenties, als u ook vindbaar bent in de organische zoekresultaten. Bel gerust met SDIM om te sparren over deze keuze uw specifieke situatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *