AdWords komt met uitgebreidere kwaliteitsscore rapportage (incl. historie)

Deze week heeft Google op de AdWords-blog aangekondigd dat zij diverse wijzigingen in hun AdWords kwaliteitsscore rapportage gaan doorvoeren. En dat is belangrijk nieuws voor iedereen die op Google adverteert. Google beloont namelijk AdWords campagnes die van hogere kwaliteit zijn en veelal is dit een beloning in de vorm van een korting per klik en hogere advertentieposities. Beide zijn natuurlijk voor iedere adverteerder wenselijk. Wat er precies gaat veranderen? S&D Interactive Media geeft u graag tekst en uitleg.

Waarom willen u en Google een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore?

Zoals u weet is relevantie voor Google ontzettend belangrijk. Een van de middelen die ze inzetten om adverteerders te stimuleren een zo hoog mogelijke kwaliteit te leveren is de kwaliteitsscore. Dat is een cijfer van 1 tot en met 10 dat AdWords per zoekwoord geeft. Bent u in de ogen van Google relevanter met de advertenties en landingspagina’s? Dan is de kans groot dat ook de kwaliteitsscore hoger is en bestaat dus de kans dat Google een beloning geeft in de vorm van een korting per klik en hogere advertentieposities.

Wat is er nieuw in de AdWords kwaliteitsscore rapportage?

Via de statuskolom kunnen adverteerders meer inzicht krijgen in hoe zij op verschillende onderdelen van de kwaliteitsscore presteren. Bijvoorbeeld hoe de ervaring op de bestemmingspagina is. Of hoe hoog de advertentierelevantie van het zoekwoord is. Hieronder vindt u een voorbeeld van zo’n statusweergave.

Zoekwoord status

Voorheen kon u bovenstaande informatie enkel inzichtelijk krijgen wanneer u met uw muis in de statuskolom over de tekstballon heen ging. Optimalisatiekansen vinden op basis van specifieke onderdelen was via deze werkwijze erg tijdrovend. Dat kon beter en gelukkig pakt Google dat op.

Zo is het nu mogelijk om van ieder type kwaliteitsscore een aparte Google AdWords-kolom te maken en aan het overzicht toe te voegen. Hierdoor kunt u gemakkelijker op deze drie specifieke onderdelen rangschikken. Daarnaast bent u in staat om vooral sneller en makkelijker minder presterende onderdelen in beeld te krijgen, zodat u hieraan kunt werken. Daarbij kunt u deze bevindingen eenvoudiger delen via bijvoorbeeld een Google AdWords-rapport.

Kwaliteitsscore AdWords: nieuwe kolommen in het zoekwoordenoverzicht

Onderstaande zeven AdWords kwaliteitsscore kolommen zijn sinds deze week beschikbaar in het zoekwoordenoverzicht.

Kwaliteitsscore kolom

Eindelijk de historie inzichtelijk

Via third-party tooling of AdWords-scripts was het al mogelijk om inzicht te krijgen in de historie van de kwaliteitsscore, maar deze inzichten levert Google vanaf nu ook via aangepaste kolommen. Erg handig, want via deze kolommen kunt u bijvoorbeeld inzichtelijk krijgen of specifieke aanpassingen (positief) effect hebben gehad op de kwaliteitsscore. Helaas benadrukt Google dat het niet mogelijk is om de nieuwe kolommen ook op oude resultaten toe te passen. De historische data zijn enkel vanaf 22-1-2016 beschikbaar.

Kwaliteitsscore historie

Sneller inzichtelijk waar optimalisatiekansen liggen

De uitbreidingen van de kwaliteitsscore rapportage zijn wederom een positieve ontwikkeling bij Google. Ze stellen de gebruikers in staat om via deze uitgebreidere rapportage sneller inzichtelijk te krijgen waar optimalisatiekansen liggen op het gebied van kwaliteitsscore optimalisatie. Daarbij is het een zéér waardevolle toevoeging dat (eindelijk!) de historie van de AdWords kwaliteitsscore inzichtelijk is zonder externe scripts of tooling.

Vraag of opmerking over AdWords kwaliteitsscore rapportage?

Als vanzelfsprekend gaat S&D Interactive Media ook deze uitgebreidere rapportage gebruiken om het resultaat van Google AdWords-campagnes te verbeteren. Heeft u een vraag of opmerking over Google AdWords kwaliteitsscore rapportages? Neem dan contact op met de specialisten van S&D Interactive Media, zij staan u graag te woord.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *