AdWords Made Easy: Experimenteren met AdWords

HomeBerichtenAdWords Made Easy: Experimenteren met AdWords
Geplaatst 6 april 2011 - Geschreven door: Jan Dirkzwager

Een serie praktische tips voor beginnende AdWords gebruikers. Vandaag is Geert de Groot van SDIM aan het woord over: Het Experiment.

Oké Geert, klinkt spannend. Even vanaf het begin, experimenteren met AdWords, leg uit, wat is het?

Experimenteren met AdWords doe je met: AdWords Campaign Experiments (ACE). Dit is een tool die je in staat stelt om het effect bij te houden van aanpassingen die je in de AdWords campagne maakt. Bijvoorbeeld: wat is het effect van het aanpassen van een bepaalde bieding? Welke zichtbare deeplink-URL levert de beste resultaten op? Wat is het effect van het toevoegen van nieuwe advertenties en zoekwoorden op mijn totale campagne? ACE geeft eenvoudig antwoord op al deze vragen.

Wat is hier het voordeel van en, belangrijk, wat levert het op?

Het grootste voordeel is dat Google ons in staat stelt om met variabele campagne-instellingen advertentiecampagnes te kunnen testen in eenzelfde periode. Het is nu dus niet meer nodig om een maand lang de ene URL te testen en de volgende maand de andere. De data is met ACE veel betrouwbaarder geworden; er zijn normaal allerlei factoren die invloed kunnen hebben op de AdWords resultaten waardoor de data een verkeerd beeld kan geven. Met ACE is dat niet meer het geval. Nu weet je het echt zeker.

Goed om te weten. Maar, hoe gaan we nu beginnen?

Ik zou beginnen met een simpele test, bijvoorbeeld het testen van een nieuwe bestemmings-url voor een advertentie. De parameters voor de test kun je opgeven onder het tabblad instellingen -> experimenteer. Bedenk vooraf goed wat je wilt testen en geef het experiment een duidelijke naam. Zorg vervolgens voor twee advertentiegroepen met daarin exact dezelfde keywords, biedingen en advertenties en geef de groep die je wilt testen de test-deeplink mee. Je kunt ook aangeven welk percentage van de vertoningen je wilt reserveren voor je test. In dit geval zou ik voor een 50/50 verdeling kiezen; Google zorgt er dan voor dat beide advertentiegroepen ongeveer evenveel kliks krijgen. Zo kun je heldere conclusies aan de test verbinden. Ga je bijvoorbeeld testen met het verdubbelen van een bieding, zou ik voor een veilige 80/20 marge gaan. Je kunt overigens ook zelf kiezen hoe lang je wilt experimenteren. Maar het is aan te raden minimaal twee weken aan data te verzamelen voordat je conclusies trekt.

Hoe kan ik daarna verder het experiment monitoren?

In AdWords kun je rapporten uitdraaien waarin de data van het experiment wordt weergegeven. Op campagneniveau klik je op ‘segmenteren’ en vervolgens op ‘experimenteer’. Nu kun je de data van het experiment bekijken en vergelijken. Google geeft bij de variabelen ook aan of deze gestegen, gedaald of gelijk zijn gebleven tijdens het experiment. Superhandig dus allemaal.

Zeg dat wel. Hoeveel experimenten kan ik overigens tegelijk doen?

Je kunt per campagne één experiment tegelijk uitvoeren (en meerdere onderdelen in een experiment wijzigen). Als het experiment is voltooid, kun je ervoor kiezen om de instellingen waarmee je hebt geëxperimenteerd permanent toe te passen op de campagne. Vervolgens kun je een nieuw experiment starten.

Hebben die experimenten toevallig nog enige invloed op de Quality Score?

Zeker, de algemene regels voor de Quality Score zijn óók van toepassing op experimenten. Toch zal een kort experiment, dat slechte resultaten heeft opgeleverd, geen negatieve gevolgen hebben op de Quality Score. Dit komt door de historische en toekomstige prestaties van de zoekwoorden buiten het experiment om. Blijkt nou een testadvertentie ineens een hoge CTR te genereren, dan heeft dit uiteraard wel een positief effect op de Quality Score, mits het gebruik van de nieuwe advertentie wordt doorgezet. Zo is het experimenteren met variabelen redelijk risicoloos.

Over risico gesproken: Is het gratis testen met ACE?

Ja en nee. De tool zelf is geheel gratis en voor alle AdWords gebruikers beschikbaar, maar het is géén simulatietool. De klikken en vertoningen die tijdens het experiment plaatsvinden zijn echt, en worden vanzelfsprekend in rekening gebracht door Google. Voor hen is elk experiment dus eigenlijk wel geslaagd.

[Interview door Kim van Dongen, SEO copywriter en eindredacteur SDIM]

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.