De grote Google Penguin Update

Na meer dan een jaar van Panda updates, is het de beurt aan het volgende zwart witte zoogdier om zijn naam te lenen aan een update / algoritme wijziging van Google.

Zelf, gezegend met twee kleine kinderen, kom ik regelmatig in de dierentuin en inmiddels kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken, dat het jaarlijkse bedrijfsuitje van Google ook bestaat uit een bezoekje aan de dierentuin. U kent dat soort reisjes wel; “teambuilding” of “inspiratietrips”. Hoe het ook moge zijn, in afwachting van de mogelijke zebra, orca of zelfs cow update, moeten we ons, als het gaat om SEO, voorlopig naast de Panda ook focussen op de Penguin.

Penguin update

Aangezien de update nog erg vers is, zijn de exacte factoren van deze update nog niet volledig te benoemen, maar een aantal zijn al wel bekend. Wat we denken is dat Google Penguin (ook wel “webspam algorithm update”) de eerste stap van Google is tegen onder andere het linkspammen en het over-optimaliseren van het linkprofiel. Denk hierbij aan:

  • Overmatig gebruik van exacte tekstlinks naar een website
  • Spammen van blogs en fora met links in reacties
  • keyword stuffing in links

Een van de betere posts online op dit moment is die van Danny Sullivan en we raden een ieder die zich met SEO bezig houdt deze rustig door te nemen.

http://searchengineland.com/penguin-update-recovery-tips-advice-119650

Gevolgen Google Penguin

Met name websites die gebruik maken van trucjes of gebruik gemaakt hebben van de zogenaamde ‘SEO short cuts’ kunnen redelijk bedrogen uitkomen na deze update. Nog altijd is een gedegen SEO strategie de basis tot succes. Zorg voor kwalitatieve content en werk aan een sterk en natuurlijk gebalanceerd linkprofiel, waarin niet alleen links voorkomen, die voorzien zijn van een tekstlink met het meest belangrijke keyword.

Wat te doen met Google Penguin?

Allereerst zekerheid. Controleer in uw Google Analytics of er zichtbaar minder zoekverkeer gemeten wordt na 24 april. Indien dit niet het geval is, neem de tijd en controleer inkomende links en links binnen de website om een eventuele aanscherping van deze update voor te blijven. Indien er wel een daling in het verkeer zichtbaar is, wordt het tijd om nauwkeurig het gehele linkprofiel onder de loep te nemen. Inkomende links, maar ook tekstlinks op de website zelf. Bijvoorbeeld:

  • Betaalde links.
  • Footerlinks voorzien van keywords
  • Inkomende links vanuit blog of fora reacties
Tot slot!
Ga niet meteen alle inkomende links verwijderen. Maak een plan, denk logisch na en schakel indien nodig de hulp in van een externe partij.
Bij S&D Interactive Media hebben we van vindbaarheid ons vak gemaakt. We zijn een jong en enthousiast team. We vinden het leuk om u uit te leggen hoe u optimaal kunt inspelen op de nieuwste Google Update. En wat daarbij de juiste stappen zijn.. We leggen u dat met plezier uit in normale taal en met een goede kop koffie. Neem vrijblijvend contact op


2 Comments

Dirk

Duidelijk verhaal Vincent maar wat als ik uit naam van mijn concurrent aan een forum deelneem en in mijn onderschrift een link naar zijn site plaats. Na 5000 berichten zou Google hier wel moe van worden. Wordt mijn concurrent nu bestraft? Wordt dit dan een nieuwe vorm van optimaliseren? Kan ik betere resultaten behalen door mijn collega’s een oor aan te naaien. Het lijkt me dat Google zich hiervoor dient te beschermen.
Dirk.

Reply
Vincent Lubbers

@Dirk,
In theorie is het natuurlijk altijd al mogelijk geweest om websites van concurrenten negatief te targetten. Google erkent dit ook. Eenvoudig is dit niet en er zijn ook niet of nauwelijk voorbeelden bekend waar dit daadwerkelijk het geval is geweest.
Tijd moet uitwijzen of dit met de komst van Penguin ‘makkelijker’ is geworden. Toch ben ik van mening dat meer factoren een rol spelen en een website met veel positieve (link)signalen, niet zo maar onderuit te halen is.
Ik adviseer om tijd en energie te steken in je eigen website en deze qua populariteit te verbeteren i.p.v. direct in te zetten op het onderuit halen van de concurrent

Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *