Dit zijn de Google AdWords ontwikkelingen in Nederlandse retail, travel en finance

In onze rol als lid van IAB Taskforce Search heeft SDIM, in samenwerking met DDMA en Deloitte, onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen op het gebied van paid search in Nederland. Het onderzoek laat ook dit jaar weer een aantal zeer interessante ontwikkelingen zien. Ik som de belangrijkste voor u op:

Budget search advertising stijgt
De totale uitgaven aan search advertising lagen in 2015 op 673 miljoen euro. Voor 2016 is de verwachting dat dit verder doorgroeit naar 733 miljoen. Dat is goed voor 45 procent van de online advertentiemarkt.

Mobiele advertenties belangrijker dan ooit
Van dit totale budget wordt het grootste gedeelte besteed aan mobile search advertising. Zo ging in 2015 maar liefst 49 procent van het search budget in de travel- en retailbranche naar mobiele apparaten (telefoon en tablet). Voor de financiële sector ligt dit percentage met 38 procent iets lager.

ads_03
Strijd om toppositie Google en branded zoekwoorden.
Het grootste gedeelte van alle budgetten (86 procent) wordt uitgegeven aan de top drie posities op de eerste pagina bij een zoekopdracht. In zowel de finance-, retail- en travelbranche is meer budget gespendeerd aan branded keywords dan vorig jaar. In de retailsector verdubbelde het aandeel hiervan zelfs bijna, van 6 procent in 2014 tot 11 procent in 2015.

Groei CPC afgenomen
De groei in de kosten per klik (CPC) voor de Google-topposities bij hoog volume keywords is in de reis- travel- en financiële branche ten opzichte van vorig jaar daarentegen afgenomen. Zo is in de travelbranche de CPC in 2015 zelfs gedaald en op hetzelfde niveau terechtgekomen als in 2013. Hieruit kunnen we dan ook concluderen dat adverteerders minder bereid zijn om op dure keywords met elkaar te concurreren.

ads_01

Google Shopping populair
Google Shopping is vooral binnen de retailbranche erg populair. Zo zijn de Google Shopping budgetten maar liefst verdrievoudigd. Het budgetaandeel steeg van 6 procent in 2014 naar 23 procent in 2015.

ads_02

De toekomst van search advertising
SDIM is trots dat wij ook dit jaar weer aan dit unieke onderzoeksrapport hebben mogen meewerken. Want in tegenstelling tot de beperkte informatie die Google met de wereld deelt, geeft dit rapport wel inzage in alle search advertising ontwikkelingen van de drie belangrijkste online branches: finance, retail en travel. Wij kijken in ieder geval alweer uit naar de volgende editie, want we zijn erg benieuwd wat de effecten zullen zijn van een aantal grote wijzingen aan het advertentieplatform die Google onlangs nog heeft aangekondigd.

Maar tot het zover is: download het volledige Search Advertising 2016 rapport op iab.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *