Google stopt met Handelsmerk bescherming op keyword-niveau

Google AdWords Handelsmerk Bescherming op zoekwoordniveau wordt vanaf 14 september 2010 volledig opgeheven. Het is voor AdWords adverteerders nu niet meer mogelijk om hun geregistreerde handelsmerk te beschermen op keyword-niveau. Deze belangrijke wijziging in het Trademark beleid voor Google AdWords heeft Google zojuist aangekondigd.

De wijziging is enkel van kracht op keyword-niveau. Het is voor AdWords-adverteerders dus nog wel mogelijk om het geregistreerde handelsmerk te blokkeren op advertentie-niveau. Hiermee kan een handelsmerk voorkomen dat andere adverteerders (bijvoorbeeld concurrenten) het handelsmerk gebruiken in hun advertentieteksten.

Google AdWords – adverteren op andermans handelsmerk

Voor alle online retailers die bepaalde merkproducten via AdWords aan de man brengen, is dit uiteraard zeer goed nieuws.

Volgens het beleid van Google mag u vanaf heden namelijk altijd gebruik maken van andermans handelsmerk in de keywords waarop u wilt adverteren. U heeft hier geen rechtstreekse toestemming meer voor nodig van de eigenaar van het handelsmerk. Het kan echter nog wel zijn dat handelsmerken zijn geblokkeerd op advertentie-niveau. Dit kan betekenen dat u de geregistreerde handelsmerken niet mag gebruiken in de teksten van de door u gebruikte advertenties.

Google beleid ten aanzien van handelsmerkbescherming

Het Google beleid inzake handelsmerken is gericht op het bevorderen van een positieve gebruikerservaring die relevante en effectieve advertenties omvat. Waar het voorheen per definitie altijd mogelijk was om een handelsmerk te beschermen, werd dat de laatste jaren al steeds lastiger. Immers, Google wilde gebruikers meer en betere keuzes bieden.

Vanaf heden is het voor adverteerders dus mogelijk om elk handelsmerk op te nemen in de keyword-list van een AdWords-campagne. Dit geeft veel adverteerders de mogelijkheid om te adverteren op keywords met de productmerken welke zij via AdWords aan de man brengen.

Lees het volledige persbericht van Google inzake de wijzigingen in de Trademark Policies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *