Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opTijdens de jaarlijkse Google I/O conferentie is “SGE” aangekondigd. Het is Google’s nieuwste in de reeks innovaties op het gebied van artificial intelligence (AI), in combinatie met zoektechnologie. Maar wat maakt SGE interessant en wat kan het betekenen voor de toekomst van online marketing? Gaat het een revolutie in de wereld van zoekmachines teweegbrengen? Of zal het project stranden, ver voordat het zijn ambitie bereikt heeft? Je leest het in deze blog.
Laten we beginnen bij de naam; SGE staat voor “Search Generative Experience”. Zoals de naam al doet vermoeden, maakt SGE gebruik van generative AI. In tegenstelling tot traditionele AI, is deze vorm van kunstmatige intelligentie gericht op het produceren van content. Hierbij kan je denken aan het produceren van een oneindige variatie aan afbeeldingen, video’s en zelfs deepfakes, maar ook chat-reacties die de meest uiteenlopende verzoeken behandelen. En dat allemaal aan de hand van één prompt. SGE combineert dergelijke AI chat-responses, vergelijkbaar met de inmiddels beroemde (of beruchte) Chat-GPT, met de meest gebruikte zoekmachine in de wereld om de zoekervaring naar een hoger niveau te tillen. Althans, dat is het streven.
De nieuwe Google Search update belooft de zoek-experience sterk te verbeteren, maar waar bestaan deze verbeteringen uit? In andere woorden; wat zijn de potentiële voordelen van voor gebruikers SGE ten opzichte van de huidige manier van zoeken? Hieronder volgt een opsomming:
Natuurlijk zitten er voor gebruikers ook mogelijke nadelen aan SGE. Wederom volgt hieronder een opsomming:
We hebben het gehad over de voor- en nadelen van SGE vanuit het perspectief van gebruikers, maar hoe zit het met bezitters van websites? Wat kunnen zij ervan verwachten? Omdat er nog weinig bekend is over de precieze werking van SGE is dit hoog speculatief. Desalniettemin is het goed om met meerdere scenario’s rekening te houden, zodat we het risico op vervelende verrassingen minimaliseren. Hieronder volgt een aantal mogelijke implicaties:
Alle implicaties hieronder zijn speculatief
Kort gezegd: nee. Stel, SGE is een groot succes en het wordt de nieuwe standaard voor zoekmachines, dan blijft het vak bestaan. SEO is namelijk gericht op het optimaliseren van websites voor de huidige zoekmachine. Met de komst van SGE verdwijnt het SEO-vak dus juìst niet, wel moet het zich opnieuw aanpassen om aansluiting te vinden bij de nieuwe versie zoekmachine.
De verbeterde verbinding tussen de zoekintentie en het zoekresultaat, kan een dermate positieve invloed op de CTR van getoonde externe adressen hebben, dat SEO zelfs nog belangrijker wordt dan het al is.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw product of website de grootste kans heeft om door SGE getoond te worden? De verwachting is dat E-E-A-T hierbij een steeds grotere rol gaat spelen. De focus bij het optimaliseren van content, schuift sterker naar het maken van kwalitatief hoogstaande, en unieke content. Dat betekent dat er mogelijk wél een einde komt aan de traditionele vorm van SEO, met keywords, zoekvolumes en kwantitatieve linkbuilding als leidende factoren.
Ook na de SGE update blijft het mogelijk om te adverteren via Google. Als adverteerder behoud je dus de mogelijkheid om zichtbaar te zijn tijdens het zoekproces van jouw potentiële klanten. Daar bovenop introduceert SGE nieuwe zoekervaringen die gebruik maken van generative AI. Dit houdt in dat personen meer vraaggerichte zoekopdrachten gaan gebruiken wat nieuwe mogelijkheden biedt om gebruikers te bereiken. Daarbij zal Google door gebruik van AI zich altijd blijven richten op het vertonen van de meest relevante advertenties die aansluiten bij de behoeften van gebruikers.
In voorbeelden die we zien, experimenteert Google duidelijk met advertenties in antwoorden. Deze antwoorden worden niet alleen bovenaan de pagina weergegeven, maar worden ook geïntegreerd in de conversational mode. Dit zien we terug bij zowel Search als Shopping ads. Deze advertenties zijn te herkennen aan de ‘Sponsored’ tag.
Met de komst van SGE worden zoekopdrachten naar verwachting vaker conversational en longtail. Hierdoor wordt het belangrijker om zinsdelen en zelfs brede zoekwoorden vaker in te zetten om ook bij deze zoekopdrachten advertenties te tonen.
Omdat SGE nog in de experimentele fase zit is het moeilijk om concrete voorspellingen te doen. Wat we wel kunnen, is alert blijven op nieuwe ontwikkelingen en snel reageren op veranderende dynamieken binnen de markt. Ons doel bij SDIM is altijd om de meest effectieve strategieën te vinden voor onze klanten, en we kijken ernaar uit om de uitdagingen en kansen die deze nieuwe update met zich meebrengt, aan te gaan. Dit houdt in dat we nieuwe advertentiestrategieën ontwikkelen om ook met de komst van Search Generative Experience en generative AI potentiële klanten en doelgroepen te blijven bereiken. Hiervoor zullen we ons verder verdiepen in de nieuwe gebruikerservaringen die ontstaan en voortdurend testen, analyseren en optimaliseren om advertentieprestaties verder te verbeteren.
Tot op heden is er door Google geen officiële indicatie gegeven voor de datum van de launch van Search Generative Experience. Wel is inmiddels duidelijk dat de huidige testfase voor SGE ten einde komt in december van 2023.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op