Hoe zit het ook alweer precies met de paginatitel en metadescription in Google?

Het lijkt een open deur, maar we blijven bij SDIM hameren op de pérfecte paginatitel en de metadescription. Da’s ook niet zo gek, het bevordert zowel de rankings zelf, als de CTR. Oftewel, de doorkliks naar de website vanuit Google. En hoe hoger beide zijn is, hoe meer kans op een nieuwe, betalende klant! We zien maar al te vaak dat er nog steeds veel winst, gemakkelijk, te behalen valt. Hoe zit het nou ook alweer precies met die meta title en meta descriptions:

Een voorbeeld van een paginatitel en metadescripion

De paginatitel als topper

Klanten van SDIM weten het al langer: don’t mess met je paginatitel. Tijdens de SEO Copywriting Training leerden zij dat de paginatitel een belangrijk uithangbord is in Google. Jouw uithangbord. Te midden van al die andere miljarden, waar Google’ers met meer dan 200 km/u langsrazen. En tóch zien ze n’em! Mits ‘ie goed genoeg is…

Goede paginatitel

De metadescription als propper

Als de paginatitel nou het uithangbord is, dan is de metadescription de verkoper die breed glimlachend op de drempel staat en vriendelijk vraagt of je binnenkomt. Of de propper die in Llorret de Mar met veel poeha zoveel mogelijk mensen de zaak in wil krijgen met verleidelijke, zoete drankjes. De vraag is dus: hoe verwelkom jij ze? Of mooier gezegd: hoe overtuig jij bezoekers ervan, dat uw zaak de relevantste is om naar toe te komen?

Creatieve paginatitel en metadescription

Tests bewijzen het: de CTR gaat omhoog!

Voor een klant optimaliseerde SDIM 200 paginatitels en metadescriptions. Het zijn korte teksten maar de ervaring leert: die duren het langst. (Reken zeker op 10 minuten/kwartiertje per set.) De resultaten waren overtuigend. De CTR’s gingen omhoog. We kunnen daarom met een gerust hart zeggen dat het werkt. Veel bezoekers denken nu nog steeds dat ze de meta’s niet gelezen hebben wanneer ze op Google-links klikken. Onbewust scannen ze de tekstjes dus toch. Jij ook.

Waar moet een paginatitel aan voldoen?

Ten eerste, let goed op de lengte. Google meet de paginatitel in pixels. Dat betekent in de praktijk simpelweg dat je heel veel i’s op een rijtje kunt zetten. En veel minder w’s. Omdat het een beetje ver gaat om daar rekening mee te houden (en het zeker geen leuke teksten oplevert), kun je de grens beter op een maximaal aantal karakters zetten.

  • Vroeger hanteerden wij 67 tekens inclusief spaties.
  • Nu (anno 2014) hanteert SDIM maximaal 55 tekens, weer inclusief spaties. Dan zit je altijd goed en breekt Google hem niet af.
Slechte paginatitel en metadescription

Ten tweede, zorg dat het belangrijke paginazoekwoord erin staat. Hoeft niet per se aan het begin. Als hij maar voorkomt. Let op: omdat het een uithangbord is, is het zijn taak om internetters te verleiden! Schrijf dus unieke, effectieve en triggerende teksten.

Waar moet een metadescription aan voldoen?

Ook weer de lengte. Omdat Google in 2014 overgeschakeld is naar een groter font, hanteert SDIM nu 150 tekens inclusief spaties. Verder zorg je ervoor dat:

  • het belangrijke zoekwoord er één keer instaat
  • er een USP van die pagina in staat
  • er een call to action in staat. (waarom moet ik klikken?)

Babboe-voorbeeld paginatitel en metadescription

Kan ik leren hoe ik goede paginatitels en metadescriptions schrijf?

Tuurlijk! Ook hoe je prikkelende en vindbare webteksten schrijft, blogs en nieuwsbrieven. Meer weten hierover? Begin eens met deze blog, of  neem contact op en meld je aan voor de SEO Copywriting Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *