Laag-volume keywords en de AdWords Quality Score

S&D Interactive Media krijgt van AdWords adverteerders nog vaak vragen over de invloed van laag-volume keywords op de Quality Score van een AdWords campagne. Hoewel antwoorden op dergelijke vragen vaak logisch klinken, blijkt er toch veel verwarring over te ontstaan. Met deze blogpost willen we de belangrijkste feiten nogmaals voor u op een rijtje zetten.

Hebben zoektermen met zowel 0 clicks als 0 vertoningen een negatieve impact op de AdWords Quality Score?

Zoektermen met 0 vertoningen en 0 clicks hebben géén negatieve invloed op de Quality Score van een AdWords campagne. Dergelijke keywords worden immers niet gemeten door het systeem en hebben daarom een impact van 0. Pas op het moment dat op dergelijke zoektermen wordt gezocht, zullen de zoektermen actief gaan. Pas dan worden er clicks en vertoningen gemeten en zal er een Quality Score effect kunnen zijn.

Heeft ‘Inactive for Search’ een negatieve impact op de AdWords Quality Score?

Nee, de keyword-status ‘Inactive for Search’ heeft ook geen invloed op de AdWords Quality Score. Net als voor keywords met 0 clicks en 0 vertoningen worden deze ‘Inactive for Search’ zoektermen niet gemeten door het systeem en hebben ze daardoor geen enkele impact op de rest van de AdWords campagne. Niet op de QS en ook niet op een andere manier.

Is het onderbreken van een zoekterm met een lage clickrate slechter voor de AdWords Quality Score dan het verwijderen van deze zoekterm?

Het moge inmiddels duidelijk zijn: zolang keywords niet actief zijn, hebben ze geen enkele impact op de AdWords Quality Score. Het maakt dus geen enkel verschil of een zoekterm wordt onderbroken of wordt verwijderd. S&D Interactive Media kiest er overigens liever voor om keywords te onderbreken. Bij het verwijderen van keywords gaat er immers data verloren en ook data over iets wat slecht scoort is nuttige data en wilt u dus bewaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *