Onderzoek toont grootste irritaties bij internetadvertenties #adblockers

IAB Nederland heeft vandaag het eerste onderzoeksrapport gepubliceerd dat de sector volledig inzicht geeft in de motieven en grootste irritaties van consumenten omtrent reclame op internet. Zo komt uit het rapport naar voren dat de Nederlandse consument zich vooral aan internetadvertenties ergert omdat het er simpelweg ‘te veel zijn’ (73%) en de advertenties zorgen voor een te trage performance (42%). 36% installeert een adblocker om te ontkomen aan retargeting. De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59%), de website helemaal afdekken (54%) en met geluid starten (41%).

Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in het Adblockers-onderzoek. 

Whitelisten, betalen of website op zwart?
Ondanks dat men (69%) begrijpt dat websites afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, heeft 32% van de Nederlandse bevolking ervaring met adblockers. Daarvan is 12% inmiddels gestopt, waardoor op dit moment 20% van de Nederlandse bevolking (2,5 miljoen Nederlanders) een adblocker heeft geïnstalleerd. Zo’n 23% van de adblock-gebruikers ‘whitelist’ websites. Daarmee laat men advertenties van die bewuste websites wel toe. Slechts 2% van de adblock-gebruikers is bereid te betalen voor content. 13% wil dat wel, mits er dan geen advertenties worden vertoond. 71% van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het ‘op zwart zetten’ van websites.

Meest irritante advertentie formats
De consument stoort zich vooral aan advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59%), de website helemaal afdekken (54%) en met geluid starten (41%). Op de vraag hoe storend men bepaalde advertenties vindt gaf een ruime meerderheid aan zich vooral te storen aan Floor Ads (88%), Lightbox (85%) en Skins (76%). Daarnaast vindt 61% de non-skippable video ads storend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *