Digital radio advertising biedt kansen voor adverteerders: impact online radio campagnes groot

Het komt steeds vaker voor: online naar radio luisteren. In 2014 luisterde 44% van de Nederlanders online naar streaming radio en in 2015 is dit gestegen naar een maandbereik van 49%. En Qmusic is met een aandeel van 51% van het nettobereik veruit de grootste speler in de online-radiomarkt in Nederland.

Dit en meer blijkt uit het jaarlijks online-radiobereikonderzoek dat MeMo² in opdracht van OMS en The Media Exchange heeft uitgevoerd. SDIM heeft voor u de belangrijkste bevindingen uit het rapport op een rij gezet

Consument wil controle

Voor de stijging in populariteit van het online muziek luisteren is een eenvoudige verklaring. Luisteraars hebben de mogelijkheid om zelf hun favoriete zenders en/of muziek te kiezen en die te beluisteren wanneer zij dat willen. Door in te schakelen op een specifieke online themazender luister je naar muziek in het genre waar je op dat moment zin in hebt.

Drie categorieën online radio

Het online-radiobereik wordt in drie categorieën verdeeld: online FM-radio ( FM-radiozenders online), online themazenders en de muziekstreamingdiensten (Spotify, Apple Music etc.). Online FM wordt met een maandbereik van 37% het meest beluisterd door de Nederlanders van 18 jaar en ouder. Naar de muziekstreamingdiensten luistert 29% minstens één keer per maand en naar de online themazenders die aangesloten zijn bij The Media Exchange luistert 28% (ruim 3,6 miljoen Nederlanders). Dit samen zorgt ervoor dat bijna de helft van de Nederlanders maandelijks online naar de radio luistert.

Online radio biedt kansen: impact online-radiocampagnes groot

De groei van online radio biedt ook kansen voor de adverteerder. De online-radioluisteraar is vaak jong, hoogopgeleid en verdient een hoger salaris in vergelijking met het gemiddelde in Nederland of de reguliere FM-luisteraar. Online-radiozenders worden daarnaast ook intensiever beluisterd. Dit zien we onder andere in het hogere gebruik van headphones door de online-radioluisteraars ten opzichte van de reguliere FM-luisteraars. Ook de awareness is hoger voor de online-radiocampagnes doordat de reclameblokken korter zijn dan bij de reguliere FM-zenders.

Uit diverse effectonderzoeken van verschillende adverteerders (KLM, Etos, Staatsloterij, Volkswagen) blijkt tevens dat online radio sterk van invloed is op de effectiviteit van de campagne. Een opvallend resultaat is dat de toevoeging van een online-radiocampagne, naast de reguliere FM-campagne, een gemiddelde stijging van 6% op de Top of Mind-naamsbekendheid realiseert. Daarnaast blijkt dat de reclameherkenning na contact met de campagne op de online themazenders gemiddeld 15% hoger is.

Meer mogelijk met digitale radio advertising t.o.v. lineaire radio

Naast bovenstaande impact en bereik van digitale radio spot advertising biedt de integratie van radio met andere vormen van online advertising kansen die gewone, lineaire, radio advertising niet biedt. Een aantal voorbeelden:

  • Tegelijk met de radio spot “uitzending” kunnen display banners worden vertoond
  • Het is mogelijk om luisteraars van een spotje die bijvoorbeeld slechts 1x zijn bereikt op te volgen met een display campagne. De perfecte manier op de luisteraar ook daadwerkelijk in actie te laten komen
  • De online radio campagne kan worden gecombineerd met streaming audio, zoals Spotify ads
  • De targetting van doelgroepen is/wordt mogelijk, zonder waste
  • Het is mogelijk om bereikte personen met een opvolg boodschap opnieuw te benaderen
  • Spot luisteraars kunt u via social media opnieuw benaderen
  • U kunt tracken hoeveel spot luisteraars u bereikt heeft, en welk gedeelte daarvan uw website bezocht heeft (post-listen-visits)
  • Ook kunt u inzicht krijgen in welk gedeelte van de spot luisteraars een conversie op uw website voltooid (post-listen-conversions)
  • Digitale radio kan ingezet worden om verschillende varianten van uw radiospot te testen, om de meest effectieve spot via lineaire radio in te zetten
  • Enzovoorts, enzovoorts

Vraag of opmerking over digitale radioreclame en spot advertising?

De complete rapportage van het onderzoek, met nog meer resultaten, kan worden gedownload op de website van OMS. Wilt u meer weten over de ontwikkelingen, beschikbare benchmarks hebben en mogelijkheden van digitale spot advertising bespreken voor uw organisatie, of de toegevoegde effectiviteit op uw online mediastrategie? Neem dan graag contact op met de mediastrategen van SDIM.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *