Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opMaandelijks brengen wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine-optimalisatie. In deze update vindt u onder andere nieuwe mogelijkheden met Google Search Console, Web Stories en afbeeldingen.
Google heeft als doel het best mogelijke zoekresultaat te tonen bij een zoekintentie en vertrouwt op accurate en betrouwbare data over producten die beschikbaar zijn voor winkeliers. Google beveelt aan om gebruik te maken van de volgende best practices om duidelijke productidentificatie zoals GTIN (Global, Trade Item Number), MPN’s (Manufacturer Part Numbers) en merknamen aan te geven:
Door productgegevens gratis toe te voegen aan het Google Manufacturer Center kan een merk of fabrikant unieke ID’s delen met Google. Zorg ervoor dat producten GTINs bevatten, en dat deze product ID’s niet hergebruikt worden. In bepaalde situaties kan een merk gebruik maken door producten te beheren met unieke SKU’s (Stock Keeping Unit nummers). Als wederverkoper is het aanbevolen om structured data toe te voegen in een product feed of gebruik markup op je website. Geef tevens een GTIN op wanneer deze bestaan. Neem deze op in de product feed of in je structured data en zorg voor unieke GTINs.
Vanaf februari is er voor Google Search in Amerika een icoon zichtbaar waarbij meer te lezen is over een specifiek zoekresultaat. Door op de drie bolletjes te klikken naast de URL, laat Google additionele informatie zien over de website.
Meer lezen over Google Zoeken
Wanneer Wikipedia informatie over het bedrijf in de database heeft, wordt deze ook vertoond in deze additionele informatie. Verder wordt ook aangegeven wanneer het domein voor het eerste geïndexeerd is door Google en of de website veilig is. Voor verschillende type informatie zoals vacatures, afbeeldingen, video’s wordt benadrukt dat het zoekresultaat geen advertentie is en er dus niet betaald is voor een zoekresultaat. Google geeft middels ‘Ad’ of ‘Sponsored’ aan wanneer het een betaalde advertentie betreft.
Google heeft in februari in 2021 het Google Search Console rapport van verschillende updates voorzien:
In het Google Discover performance rapport is het mogelijk voor website eigenaren en publishers om in te zien hoe de website presteert in Discover op de Google app in Android en IOS. Ook wanneer een nieuwe tab geopend wordt in Chrome. Google biedt daarom vanaf februari een geüpdate rapport inclusief Chrome data.
Google heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan Google Search Console. Binnen de instellingen van een property is er een ‘Associations’ pagina toegevoegd, in het Nederlands ‘Partnerschappen’ genoemd. Dit maakt het mogelijk om een verbinding te maken tussen een Search Console-property en ander account binnen de services van Google. Zo kun je Search Console koppelen aan bijvoorbeeld een Google Analytics-account of een YouTube-kanaal. De volgende koppelingsmogelijkheden zijn beschikbaar:
‘Associations’ pagina in Google Search Console
Er is een nieuw label in de lokale zoekresultaten. Google toont vanaf nu bij bepaalde resultaten hoeveel jaar een bedrijf actief is. Om hiervoor in aanmerking te komen dient de openingsdatum ingevuld te zijn in het Google Mijn Bedrijf-profiel.
Vanaf mei 2021 worden de Core Web Vitals meegenomen als ranking factor. Dit betekent echter niet dat één op andere dag een knop wordt omgezet en dit een enorme invloed gaat hebben op de ranking in zoekresultaten. Updates worden op een natuurlijke manier uitgerold en worden met de tijd belangrijker. Gebruikerservaring gaat gepaard met honderden andere factoren die de zoekresultaten bepalen. Net als de andere gebruikerservaring signalen (veiligheid, mobielvriendelijkheid) wordt dit een factor dat met de tijd een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Het is dan ook niet uitgesloten dat de Core Web Vitals in de toekomst worden uitgebreid. SDIM adviseert daarom om doorlopend de gebruikerservaring en websitesnelheid te testen en optimaliseren.
Het lijkt er sterk op dat Google steeds minder vaak featured snippets toont bij zoekresultaten. Volgens verschillende tools (o.a. Moz en SEMrush) is er vanaf midden februari een daling te herkennen van ongeveer 5-10%. Voor websites die voorheen een grote hoeveelheid verkeer binnenhaalden via featured snippets kan dit natuurlijk impact gaan hebben. Onduidelijk is nog of dit een bewuste keuze is van Google, of dat het percentage featured snippets weer toeneemt de komende tijd.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op