Social Update Advertising – Februari 2019

HomeBerichtenSocial Update Advertising – Februari 2019
Geplaatst 13 februari 2019 - Geschreven door: Michelle Oude Groen

De mogelijkheden op het gebied van Social Media advertising ontwikkelen razendsnel. Daarom zetten wij maandelijks een aantal belangrijke updates voor u op een rij.

Facebook en Instagram Update

Budgetoptimalisatie in Facebook – Campaign Budget Optimization

Op dit moment is het binnen Facebook Advertising nog mogelijk om te kiezen tussen twee budgetinstellingen: Budgetoptimalisatie op campagneniveau en individueel ingestelde budgetten op advertentiesetniveau. Recentelijk heeft Facebook aangekondigd dat deze laatste per september 2019 zal verdwijnen. Het is dan dus niet langer mogelijk om per advertentieset een budget in te stellen, maar Facebook zal automatisch de budgetten gaan alloceren. Dat geldt ook voor de op dat moment lopende campagnes met advertentiesetbudgetten. Zorg er dus voor dat deze campagnes vóór september worden omgezet. Dan komt u niet voor verassingen te staan.

Creatives selecteren per plaatsing – Placement Asset Customization (PAC)

Voorheen was het enkel mogelijk was om één creative per advertentie te uploaden. In de afgelopen maanden zagen we al dat het voor steeds meer accounts mogelijk werd om voor Instagram een aparte creative toe te voegen. Fijn voor ons als adverteerders, omdat eenzelfde advertentie op Instagram vaak in een net iets andere afmeting of vormgeving beter kan presteren. Sinds kort is het mogelijk om voor alle verschillende plaatsingen een eigen creative te uploaden. Dit wordt Placement Asset Customization (PAC) genoemd. Zoals in het voorbeeld hieronder te zien is, kunt u via de scrolldown binnen de advertentie-instellingen nu eenvoudig voor de verschillende social plaatsingen een passende creative inzetten. Voor iedere social plaatsing interessant, zeker voor afwijkende varianten, zoals stories.

Voorbeelden van Placement Asset Customization binnen Social Advertising op Facebok en Instagram

Headlines in Instagram advertenties

Hoe social advertenties op Instagram worden vertoond, is veranderd. Voorheen werd de opgegeven headline, of kop, niet meegenomen in de tekst onder de Instagram variant van de advertentie. Vanaf heden gebeurt dat wel, bij nieuw aangemaakte advertenties. Wanneer u dus gebruik maakt van de hierboven genoemde PAC, kan dit implicaties hebben voor de weergave van de advertentie binnen het platform. Controleer dus goed uw advertentie-voorbeelden.

LinkedIn Update

Zoals eerder aangekondigd, heeft LinkedIn in februari de nieuwe interface verder uitgerold. Hierin zien wij een groot aantal nieuwe features terug, waarin wij ook veel overeenkomsten zien met de set-up zoals we die van Facebook advertising gewend zijn. Hieronder bespreken wij een aantal belangrijke nieuwe mogelijkheden.

Doelstelling selecteren

Het selecteren van de gewenste doelstelling is in de nieuwe interface flink uitgebreid. U kunt nu kiezen tussen verschillende opties binnen de doelstellingen Bekendheid, Overweging of Conversies. Hoewel nog niet alle mogelijkheden zijn uitgerold, zien we al een aantal nieuwe mogelijkheden; interactie verhogen of optimaliseren op videoweergaven. Daarnaast zien we dat het binnenkort ook mogelijk moet gaan zijn om een conversiedoelstelling te selecteren. Deze laatste is nog niet direct kunnen selecteren. Het is wel al mogelijk om deze optie via de doelstelling “websitebezoeken” in te zetten.

Voorbeelden van de te selecteren doelstellingen binnen Social Advertising op LinkedIn

 

Optimaliseren voor conversies inschakelen

Waar we in het verleden enkel middels CPM en CPC biedingen konden optimaliseren binnen LinkedIn advertising, zien we al een kleine shift richting optimaliseren voor conversies. Dit kan nu al worden ingesteld. Dat doet u door bij het selecteren van het soort bod te kiezen voor een maximaal CPC-bod of een geautomatiseerd bod. In beide gevallen kan vervolgens worden gekozen om te optimaliseren voor conversies. Daarvoor dient u uiteraard wel een conversie aan de campagne te koppelen.

Optimalisatie voor conversies inschakelen bij een maximaal CPC bod binnen Social Advertising op LinkedIn

Advertentieformats in de nieuwe Interface van LinkedIn

Ook de mogelijkheden voor advertentieformats zijn flink uitgebreid in de nieuwe interface. Naast een advertentie met één enkele afbeelding, kan nu bijvoorbeeld ook gekozen worden voor een advertentie in de vorm van een carrousel of een videoadvertentie.

De verschillende advertentieformats in de nieuwe interface van Social Advertising binnen LinkedIn

Targeting op interesse

LinkedIn was altijd al sterk in werkgerelateerde targeting. Echter, mogelijkheden voor targeting meer gerelateerd aan de persoonlijkheid of het online gedrag van de gebruikers, waren er niet. Binnen de nieuwe interface is dat nu mogelijk middels het selectere van interesses. Heeft u er geen interesse in om bepaalde functiegroepen of bedrijfstakken te benaderen? Wilt u meer focussen op de interesse van LinkedIn-leden? Dan kunt u nu interesses selecteren, van belasting tot robotica.

Screenshot van interessetargeting binnen Social Advertising op LinkedIn

Meer over Social Advertising?

Wilt u meer weten over de laatste ontwikkelingen binnen adverteren op verschillende Social Media? Bekijk dan ons helpcentrum voor handige artikelen of bekijk de laatste blogs over Social Media.  Zo vertelden wij eerder bijvoorbeeld over de opkomst van Pinterest Advertising in Nederland. Heeft u het antwoord op uw vraag niet kunnen vinden of wilt u graag specifiek advies voor uw social campagnes? Neem gerust contact met ons op.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *